Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی احتمال تعطیلی مجدد شهرها

احتمال تعطیلی مجدد شهرها

سرانجام همان اتفاق ناگواری که از مدت‌ها قبل مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا هشدار می‌دادند، رخ داد و اعداد روزانه کرونا دوباره زیاد شد.

به گزارش "همدان‌نیوز"، از یک ماه قبل از پایان سال ۱۳۹۹، توصیه‌ها و هشدارهای وزیر و معاونان وزارت بهداشت نسبت به خطر بروز موج چهارم کرونا در کشور، رسانه‌ای شده بود. اما، سرانجام همان اتفاق ناگواری که پیش بینی می‌شد، رخ داد و دوباره شاهد سیر صعودی موارد ابتلاء و فوتی‌های کرونا در کشور هستیم.
روز گذشته برای دومین بار در دوران پاندمی کرونا، آمار روزانه کرونا از مرز ۱۰ هزار نفر عبور کرد و به ۱۰۲۵۰ مورد مثبت کرونا رسید. این در حالی است که آخرین بار ۲۰ آذر ۱۳۹۹، موارد روزانه ابتلاء به ۱۰۴۰۳ مورد رسیده بود.
در همین حال، آمار روزانه فوتی‌ها نیز در حال صعودی شدن است و هر روز بر تعداد فوتی‌ها افزوده می‌شود تا شاید اعداد مرگ و میر کرونایی هم به همان اعداد وحشتناک برسد.
تمامی این اعداد و ارقام در حالی تکرار می‌شود که باید متوجه این نکته باشیم که هنوز بازخوردهای شیوع این بیماری در اثر سفرهای نوروزی نمایان نشده است و آن طور که مسئولان و دست اندرکاران ستاد مقابله با کرونا عنوان می‌کنند، افزایش آمار کرونا در اثر سفرهای نوروزی، بعد از پایان تعطیلات نوروزی، خودنمایی خواهد کرد.
با این حساب، ما باید منتظر تداوم آمار صعودی کرونا در کشور باشیم و این یعنی، درگیر موج چهارم بیماری شده‌ایم.
یک متخصص بیماری‌های داخلی، با بیان اینکه علائم بیماران در جهش جدید ویروس کرونا فرق کرده و بیشتر شبیه سرماخوردگی شده است، گفت: این جهش باعث شده جوانان و کودکان نسبت به موج‌های قبلی بیشتر علامت دار باشند، اگرچه هنوز ابتلای شدیدتر و بیشتر آنها به بیماری مشخص نیست.
از حدود ۳ هفته پیش تعداد بیماران سرپایی بیشتر شده است. معمولاً وقتی موج جدید کرونا قرار است اتفاق بیافتد، تعداد بیماران بدحال به یکباره بیشتر نمی‌شود، بلکه اول تعداد بیماران مشکوک و سرپایی بیشتر می‌شود که حال عمومی بهتری دارند.
در همین حال، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، ضمن اشاره به تغییر رنگ بندی شهرهای کرونایی در ایام نوروز، نسبت به فراگیر شدن موج چهارم بیماری در کشور هشدار داده بود.
این در حالی است که از چند ماه قبل شاهد شیوع ویروس انگلیسی در کشور هستیم و همین مسئله، نگرانی‌ها را دوچندان ساخته بود. متأسفانه شدت موارد ابتلاء به کرونا در اثر درگیر شدن با ویروس انگلیسی، به مراتب بیشتر از نوع ویروس چینی است.
در همین حال، سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، با بیان اینکه موج چهارم کرونا در مناطقی از غرب و مرکز کشور قطعی است، گفت: سفرها و دید و بازدیدها از جدی‌ترین علل خیز جدید کرونا در برخی استان‌های کشور است.
افزایش تعداد شهرهای قرمز و نارنجی در ایام نوروز، نگرانی‌ها را دوچندان ساخته است. به طوری که تا روز گذشته ۸۱ شهر و شهرستان کشور، در وضعیت قرمز و نارنجی قرار داشتند. این در حالی است که تا قبل از آغاز سال نو، تعداد شهرهای قرمز و نارنجی کمتر از ۳۰ مورد بود.
علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، معتقد است که افزایش موارد ابتلاء به کرونا در این روزها، حاصل خریدهای شب عید و رعایت نکردن فاصله فیزیکی در محیط‌های شلوغ و پر ازدحام بوده است.
هم اکنون ۲۵ شهرستان در وضعیت قرمز، ۵۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۷۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۹۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، سفرها، دید و بازدیدهای عید، برگزاری مراسم عروسی و عزا، تجمع در رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی، پایین آمدن سطح مراقبت‌های بهداشتی و کاهش استفاده از ماسک از جدی‌ترین دلایل خیز موج جدید کرونا در برخی استان‌ها است.
در همین حال، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، در ارتباط با تعیین ملاک رنگ بندی شهرهای کرونایی، گفت: اگر هر شهری کمتر از ۲ بستری روزانه در هر ۱۰۰ هزار نفر داشته باشد؛ آبی، اگر روزانه ۲ تا ۴ بستری در هر ۱۰۰ هزار نفر داشته باشد؛ زرد، ۴ تا ۶ بستری روزانه؛ نارنجی و اگر شهری روزانه بیشتر از ۶ بستری در هر ۱۰۰ هزار نفر داشته باشد؛ قرمز است.
وی با اشاره به اینکه هنوز نتایج سفرهای نوروزی از نظر میزان افزایش ابتلاء به بیماری کرونا، آشکار نشده است، گفت: افزایش کنونی ابتلاء به این بیماری، نتیجه افزایش ترددهای خرید شب عید در آخر اسفند ۹۹ است.
در هر حال، اعداد کرونا دوباره زیاد شد تا نگرانی‌ها و دلشوره ها برای روزهای بعد از ۱۳ فروردین و آغاز روزهای کار و فعالیت، دوچندان شود. اینکه اگر این وضعیت ادامه یابد، مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا، ناگزیر به تصمیم گیری برای تعطیلی شهرها هستند./ مهر

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن