Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر فرهنگی - هنری - مذهبی اجرای طرح آرامش بهاری در 49 مکان زیارتی همدان/قیمت قبر در باغ بهشت همدان بیشتر از 650 هزار تومان نیست

اجرای طرح آرامش بهاری در 49 مکان زیارتی همدان/قیمت قبر در باغ بهشت همدان بیشتر از 650 هزار تومان نیست

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان گفت: طرح آرامش بهاری در 49 بقعه شاخص استان در نوروز 96 اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، حجت الاسلام محمد کاروند در نشست خبری طرح آرامش بهاری در ابتدای سخنان خود با اشاره به سرعت یافتن اجرای طرح دست های آسمانی در اسفندماه،اظهار داشت: بسته های حمایتی شامل برنج، روغن، گوشت، قند، ماکارونی و مواردی از این قبیل بین خانواده های نیازمند توزیع شد.

وی با اشاره به توزیع بیش از دو هزار و 400 بسته سبد کالا به میزان 310 میلیون تومان، یادآور شد: در طول سال نیز بیش از 800 میلیون تومان سبد کالا از محل موقوفات استان توزیع شد.

کاروند با بیان اینکه 12 میلیارد تومان از محل موقوفات هزینه شد، خاطرنشان کرد: سابقه نداشته در هیچ سالی این میزان هزینه صورت بگیرد که از این میزان بیش از 500 میلیون تومان مساعدت به مساجد استان بوده است.

وی همچنین تصریح کرد: این اعتبار، دولتی نیست و اعتبار دولتی جذب شده برای مساجد700 میلیون تومان بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان به پرداخت کمک هزینه جهت ساخت منازل مسکونی، گفت: سه کمک هزینه برای ساخت منزل مسکونی پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه از محل موقوفات در بخش سلامت نیز هزینه شده است، اظهار داشت: در حوزه درمان در همدان، ملایر،کبودرآهنگ و اسدآباد دو میلیارد و 117 میلیون تومان هزینه شده که سعی بر این است با افتتاح اورژانس ملایر، رقم هزینه افزایش یابد.

کاروند با اشاره به تعمیر و مرمت اورژانس قدیم شهرستان ملایر،  خاطرنشان کرد: ساخت اورژانس جدید در این شهرستان مجوزها را دریافت کرده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان به خرید تجهیزات پزشکی بیمارستان اسدآباد با هزینه ای بالغ بر120 میلیون تومان اشاره کرد و افزود: راه اندازی درمانگاه اعتمادیه نیز از محل موقوفات صورت گرفته و مجوز درمانگاه شبانه روزی نیز با همکاری پزشکان عمومی و متخصص اخذ شده که می توان عملکرد و نوع خدمات این درمانگاه را منحصر به فرد دانست.

وی اضافه کرد: بیماران نیازمند و مستضعف 32 روستا بر اساس نیات واقف،  به صورت رایگان درمان خواهند شد و در مرحله بعدی نیز داروی رایگان در اختیار بیماران این تعداد روستا قرار خواهد گرفت.

کاروند به اعزام تیم درمانی به 32 روستای مورد نظر بهاء الملک، یادآور شد: در مواردی بیمارانی در این روستاها با مشکلات جدی روبه رو بودند که درمان شدند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه خرید تجهیزات پزشکی برای بیمارستان فیروزآبادی تهران از محل یکی از موقوفات همدان، خاطرنشان کرد: 67 میلیون تومان برای تجهیز این بیمارستان هزینه شده است.

وی به ارائه خدمات دندانپزشکی در موقوفه طیبه کیانی در شهرستان ملایر اشاره و تصریح کرد: خدمات این موقوفه به نیازمندان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و سایر مستضعفین ارائه می شود.

وی با اشاره به پرداخت 449 میلیون تومان کمک هزینه تحصیلی به دانش آموزان بی بضاعت در همدان، نهاوند، ملایر و تویسرکان، اظهار داشت: تهیه بسته های لوازم تحریر و پرداخت مبالغ نقدی به دانشجویان و دانش آموزان صورت گرفته و هزینه برای دبیرستان سیف الدوله ملایر نیز انجام شده است.

کاروند با بیان اینکه اطعام فقرا، ایتام و نیازمندان از محل موقوفات انجام شده است، یادآور شد: بیش از 680 میلیون تومان در طول سال برای اطعام ایتام، سالمندان و خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و اطعام در شب های ولادت و شهادت هزینه شده است.

وی از اعزام مبلغین حوزه علمیه قم به بقاع و امامزادگان در مناسبت های مختلف، خاطرنشان کرد: برای اعزام مبلغین 180 میلیون تومان هزینه شده و بیش از 420 نفر مبلغ به بخش های مختلف اعزام شده اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان گفت: در مباحث فرهنگی و قرآنی توفیقات خوبی به عمل آمده که راه اندازی مرکز حفظ مجازی و تربیت مربیان حفظ قرآن از جمله اقدامات در این زمینه بوده است.

کاروند به برگزاری مسابقات قرآنی در مراحل شهرستانی، استانی و اعزام به مرحله کشوری اشاره کرد و افزود: تفاهم نامه ای با آموزش و پرورش منعقد شده تا در تعداد متسابقین در مسابقات قرآنی توفیقاتی حاصل شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری جشنواره عکس با موضوع وقف، چشمه همیشه جاری، یادآور شد: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان میزبان این جشنواره در خردادماه 96 خواهد بود که عکاسان می توانند آثار خود را تا 20 فروردین ماه به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان ادامه داد: در سال آینده سعی بر این است فیلم های مستند با محوریت وقف و اجرای امینانه نیات واقفین وهمچنین انیمیشن با این موضوع تولید شود.

وی یکی از برنامه های اوقاف را مستندسازی مطالبات از دستگاه های اجرایی دانست و افزود: میزان مطالبات اوقاف و امور خیریه استان از دستگاه ها 234 میلیارد و 352 میلیون تومان بوده که بیشترین بدهی به شهرداری ها به ویژه در شهرستان ملایر و استانداری همدان برمی گردد.

کاروند با اشاره به ارسال لیست بدهکاران به سازمان بازرسی، تصریح کرد: انتظار نمی رود که این میزان بدهی یک ساله پرداخت شود اما اگر دستگاه ها در ابتدای هر سال مطالبات را بپردازند صرف نیازمندان خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان تأکید کرد: سازمان اوقاف از شفاف ترین نهادهاست و بازرسی از عملکرد این سازمان صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه قرارگاه قدر در راستای شناسایی موقوفات مجهول در استان شکل گرفت، یادآور شد: دو هزار پرونده بایگانی مجهول مورد پیگیری قرار گرفت که پس از بررسی این پرونده ها، 77 وقف شناسایی شد که جزء موقوفات جدید به شمار نمی رود.

کاروند به اخذ سند مالکیت برای دو هزار و 434 هکتار موقوفه اشاره و تصریح کرد: اگر هفت هزار هکتار موقوفه دیگر نیز سند مالکیت بگیرند جشن مالکیت این موقوفات برگزار خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای طرح آرامش بهاری در نوروز96، گفت: 238 بقعه و مکان زیارتی در استان 49 بقعه شاخص است و به صورت ویژه در این مراکز، طرح آرامش بهاری اجرا خواهد شد.

وی اضافه کرد: برنامه هایی نیز برای اجرا در سایر بقاع متبرکه در نظر گرفته شده است و می توان گفت بقاع در طول ایام سال تعطیلی ندارند.

حجت الاسلام کاروند به اعزام 49 مبلغ از حوزه علمیه قم در قالب طرح آرامش بهاری اشاره کرد و افزود: 16 مبلغ بومی استان نیز در این طرح که از 25 اسفندماه تا 15 فروردین ماه برگزار می شود، حضور خواهند داشت.

وی با اشاره به برپایی خیمه های معرفت در اماکن زیارتی، خاطرنشان کرد: غرفه کودک و نوجوان، سلامت، وقف، مشاوره خانواده و پاسخگویی به سوالات شرعی در اماکن زیارتی برپا خواهد شد که غرفه کودک و نوجوان و مشاوره خانواده بیشترین استقبال را از سوی زائرین داشته است.

وی با بیان اینکه طرح آرامش بهاری در بقاع متبرکه با اعتبار دولتی برگزار نمی شود، گفت: هزینه برنامه ها از محل بقاع صورت می گیرد و دلیل عدم برگزاری طرح در تمام بقاع، اعتبار است.

کاروند با بیان اینکه مراسم تحویل سال در بقاع متبرکه برگزار خواهد شد، اظهار داشت: در خصوص رفت و آمد خودروها به باغ بهشت همدان هماهنگی هایی با پلیس راهور صورت گرفته و ظرفیت پارک بیش از سه هزار خودرو در محل باغ بهشت فراهم شده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان همدان گفت: شستشوی کلیه قبور شهدا و آماده سازی حسینیه باغ بهشت با زیربنای یک هزار و 600 متر انجام شده است.

کاروند ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا 13 بهمن ماه در آرامستان باغ بهشت همدان دو هزار و 454 نفر آرام گرفته اند که از این تعداد یک هزار و 28 نفر زن و یک هزار و 426 نفر مرد هستند.

وی با بیان اینکه از سال 1346 تا دیماه امسال 135 هزار نفر در باغ بهشت دفن شده اند، خاطرنشان کرد: در سال جاری میزان درآمد از محل حق الدفن یک میلیارد و 83 میلیون تومان بوده و یک میلیارد و 310 میلیون تومان نیز هزینه شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان به قیمت قبور اشاره و تصریح کرد: قیمت قبر در آرامستان باغ بهشت در سال جاری بیش از 650 هزار تومان نبوده است.

وی همچنین تصریح کرد: در خصوص امامزاده محسن 200 میلیون تومان تسهیلات اخذ شده و تعمیرات بقعه در حال انجام است که برای تکمیل طرح یک میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار نیاز داریم.

کاروند با بیان اینکه یکی از سنت های ناپسند که شکل مدرن، قابل توجیه و کلاسیک پیدا کرده، موقوفه خواری است، اظهار داشت: وقف سنتی برگرفته از اعتقادات مردم است و موقوفه خواری در بین مردم دیده نمی شود و باید مراعات حال آنها انجام شود اما متأسفانه برخی افراد به صورت سازماندهی شده و در مواردی در بخش اداری، موقوفه خواری صورت گرفته است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن