Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی اصلاح قیمت نان و شوینده‌ها شاید پس از انتخابات

اصلاح قیمت نان و شوینده‌ها شاید پس از انتخابات

در حالی طی روزهای اخیر خبر گرانی ۵۰ درصدی قیمت نان و افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی در برخی قیمت شوینده‌ها در رسانه‌ها منتشر شد که مسئولان هر گونه اصلاح قیمت در این رابطه به پایان خرداد و یا ماه‌های آینده موکول کرده‌اند.

به گزارش "همدان‌نیوز"، تعلل در اصلاح و اعلام نرخ رسمی نان موجب گرانی 50درصدی قیمت این کالای اساسی، البته به‌صورت غیررسمی شده است، با وجود این متولیان تنظیم بازار نان بر تثبیت نرخ‌ها تأکید می‌کنند.مشاهدات میدانی از عبور قیمت سنگک دورو کنجد از مرز 7هزار تومان و نرخ بربری خشخاشی از 5هزار تومان در برخی نانوایی‌ها، به‌ویژه نانوایی‌های آزادپز، حکایت دارد. به‌نظر می‌رسد افزایش چراغ خاموش نرخ نان، گزینه جایگزین تشکل‌های صنفی و حتی دولت برای عبور بازار نان از بحران باشد. اتحادیه نانوایان می‌گوید: بررسی اصلاح نرخ نان در کارگروه ملی، گندم، آرد و نان و استانداری تهران از یک‌ماه پیش آغاز شده، اما انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران تأکید دارد؛ هنوز هیچ تصمیمی برای افزایش نرخ نان اتخاذ نشده است.
رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران با بیان اینکه متأسفانه هنوز مسئولان تصمیمی برای اصلاح نرخ نان نگرفته‌اند، گفت: استانداری تهران در پاسخ به پیگیری اتحادیه نانوایان اعلام می‌کند همچنان در حال بررسی مستندات مربوط به افزایش هزینه تمام شده، برای اصلاح نرخ نان است. متأسفانه مسئولان استانداری هم تنها می‌گویند، این موضوع در حال بررسی است.
* از پشت پرده اصلاح نرخ نان خبر نداریم، اگرچه دوست داشتیم این کار قبل از انتخابات انجام شود اما با توجه به شرایط کنونی به‌نظر می‌رسد تصمیم‌گیری در مورد اصلاح نرخ نان به بعد از انتخابات موکول شود، هرچند امیدواریم این اقدام در همین دولت صورت گیرد زیرا نانوایان دیگر قادر به ادامه فعالیت با شرایط موجود نیستند.
وی با اشاره به اینکه قرار بود تا چند هفته قبل نرخ جدید نان تصویب و ابلاغ شود اما هنوز خبری از این مصوبه نیست، خاطرنشان کرد: تأخیر در اصلاح نرخ نان موجب شده اغلب نانوایی‌ها به ناچار برای ادامه بقا، به‌طور غیررسمی قیمت‌ها را دست‌کم 40درصد افزایش دهند. البته هنوز برخی نانوایی‌ها به‌دلیل ترس از برخوردهای تعزیراتی، قیمت نان را افزایش ندادند اما تعداد اینگونه واحدها بسیار کم است.

شوینده‌ها تا پایان خرداد گران نمی‌شوند
رئیس انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی هرگونه تغییر قیمت محصولات شوینده تا پایان خردادماه را تکذیب کرد.
* دیروز اخباری مبنی بر گران شدن شوینده‌ها در برخی خبرگزاری‌ها منتشر شد. براساس این اخبار انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران در اطلاعیه‌ای از افزایش قیمت ۲۰ تا ۲۵ درصدی تمامی محصولات شوینده خبر داده بود. در این اطلاعیه اعلام شده بود محصولات شوینده از روز دوشنبه ۱۷خردادماه با ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش قیمت عرضه خواهند شد. پیش‌تر و در فروردین‌ماه در پی انتشار شایعه افزایش قیمت شوینده‌ها، جمشید فروزش، دبیر این انجمن، در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها هرگونه افزایش قیمت محصولات شوینده و بهداشتی را تکذیب و اعلام کرده بود طبق توافق به عمل آمده میان تولیدکنندگان قرار است هیچ تغییر قیمتی تا پایان خرداد اجرایی نشود و از خردادماه به بعد با توجه به شرایط بازار و تامین مواداولیه تصمیمات برای تغییر قیمت اجرایی خواهد شد.
* انتشار تصویر اطلاعیه افزایش قیمت محصولات شوینده و بهداشتی در خبرگزاری‌ها با امضای دبیر انجمن، در فاصله ۱۵ روز مانده تا پایان خردادماه، باعث شد موضوع را در گفت‌وگو با رئیس انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی پیگیری کنیم. بختیار علم بیگی ضمن ابراز بی‌اطلاعی از چگونگی انتشار این خبر در برخی رسانه‌ها، هرگونه تغییر قیمت محصولات شوینده را تا پایان خردادماه رد کرد و افزود: شرکت‌های تولیدی هنوز در مرحله برآورد هزینه تولید هستند و قرار بر این بوده که تا تاریخ ۱۷ خرداد هزینه‌های خود را به انجمن اعلام کنند.
* به‌گفته او، انجمن صنایع شوینده و بهداشتی پس از بررسی مستندات ارائه شده از شرکت‌ها میزان تغییر قیمت را برآورد و با مراجع ذیربط دربازه قیمت‌های جدید مذاکره خواهد کرد اما تا آن زمان هیچ تغییر قیمتی در محصولات نخواهیم داشت. علم‌بیگی درباره میزان احتمالی افزایش قیمت شوینده‌ها نیز اعلام نظر نکرد و آن‌را به بررسی مخارج و هزینه شرکت‌ها منوط دانست. در یک سال گذشته افزایش نرخ ارز، افزایش قیمت محصولات پتروشیمی و تعرفه‌های گمرکی هزینه تولید مواد شوینده و بهداشتی را افزایش داده و تولیدکنندگان اعلام کرده‌اند درصورت تثبیت قیمت‌ها توان تامین نیاز بازار وجود ندارد./ همشهری

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن