Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی نصف سد اکباتان خالی است

نصف سد اکباتان خالی است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با بیان اینکه آب‌های زیرزمینی نیازمند نگرشی جدی است، گفت: تامین آب از سد اکباتان تنها با 50 درصد ظرفیت صورت می‌گیرد.

به‌ گزارش "همدان‌نیوز"، منصور ستوده با اشاره به بحران کم آبی، به لزوم مدیریت جدی‌تر در بهره‌برداری از منابع آبی و برنامه‌ریزی قوی و قابل اجرا برای همه حوزه‌ها به‌ویژه بخش آب‌های سطحی اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار میزان مصرف آب شرب در همدان 1700 لیتر در ثانیه است که نیازمند تامین منابع آبی جدی است، چرا که درحال حاضر سد اکباتان به عنوان مهم‌ترین منبع آبی تنها ۵۰ درصد ظرفیتش آب دارد. این در حالی است که ۱۱۸۰ لیتر در ثانیه برای آب شرب همدان برداشت می‌شود، بنابراین اگر این منبع مهم را از دست بدهیم به طور قطع دچار چالشی جدی در حوزه تامین آب استان خواهیم شد.
ستوده با تاکید بر اینکه برای حراست و حفاظت از منابع آب‌های زیرزمینی نیز باید با نگرشی جدی‌تر و اساسی‌تر به قانون احیا و تعادل بخشی توجه کنیم تا بتوانیم در پایان سال جاری مطابق تکلیف تعیین شده از سوی شرکت مدیریت منابع آب، ذخیره و صرفه‌جویی در مصرف آب داشته باشیم، اظهار کرد: جلوگیری و برخورد با تخلفات در حوزه منابع  آب زیرزمینی نظیر انسداد چاه‌های غیرمجاز، توقیف ادوات حفاری غیرمجاز و نصب کنتور هوشمند روی چاه‌های دارای پروانه بهره‌برداری به منظور کنترل میزان برداشت آب نیز باید جدی‌تر از سال‌های گذشته در دستور کار کلیه امور قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با اشاره به اینکه بر اساس، آمار بارش‌های امسال 41 درصد کاهشی بوده است، تصریح کرد: بیشترین میزان مصرف آب در استان به دو بخش کشاورزی و خانگی اختصاص دارد که این امر نشان از ضرورت اصلاح جدی الگوی مصرف آب در این بخش و جلوگیری از کشت محصولات پر آب‌بر در فصول گرم سال دارد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: با نظارت درست و برنامه‌ریزی مناسب در حوزه حفاظت و بهره‌برداری، انتظار می‌رود که امسال حداکثر بهره‌وری را از امور منابع آب و به‌ویژه گروه‌های گشت و بازرسی شاهد باشیم./

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن