Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی قیمت کشمش ثبات ندارد

قیمت کشمش ثبات ندارد

مدیرعامل شرکت تعاونی باغداران ملایر گفت: کشمش به عنوان یک محصول صادراتی، هنوز ثبات قیمتی ندارد و هر سال باغداران شهر جهانی انگور را با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌کند.

به گزارش "همدان نیوز"، احمد غیاثوند اظهار داشت: امسال به خاطر سرمازدگی باغ‌های انگور و افت شدید محصول، قیمت کشمش به یکباره بالا رفت و ثبات قیمتی نبود که در بازار تعادل ایجاد کند.

وی افزود: همواره ابتدای فصل برداشت و تهیه کشمش، قیمت محصول پایین است و کشاورز باید محصول خود را انبار کند تا آخر فصل بتواند با قیمت مناسبی بفروشد، اما اکثر باغداران ملایری انباری برای نگهداری کشمش و سبزه خود ندارند.

مدیرعامل شرکت تعاونی باغداران ملایر ادامه داد: به دلیل نبود انبار و محل مناسبی برای نگهداری کشمش، باغدار چون نیاز به پول دارد، مجبور است با هر قیمتی محصول برداشتی خود را به کارخانه‌دار بفروشد و باغدار متضرر می‌شود.

غیاثوند بیان کرد: از جهاد کشاورزی و انجمن تولید و صادرکنندگان کشمش شهرستان درخواست داریم حداقل ۲ ماه قبل از برداشت محصول، یک تیم کارشناسی تشکیل و برآورد قیمت کشمش انجام شود.

وی ادامه داد: این تیم کارشناسی می‌تواند قیمت بازارهای هدف در داخل و خارج از کشور را بررسی و قیمت نهایی و رقابتی را ارایه کند که هم محصول کشمش قابل رقابت در بازار باشد، هم در حق باغدار اجحاف نشود و از طرفی کارخانه‌داران و واحدهای فرآوری کشمش متضرر نشوند.

مدیرعامل شرکت تعاونی باغداران ملایر اظهار داشت: اگر کشمش ثبات قیمت داشته باشد، با نوسانات نرخ ارز، قیمت کشمش تغییر پنج تا ۱۰ درصدی خواهد داشت و این تغییر قیمت عادلانه خواهد بود.

غیاثوند نبود صنایع تبدیلی را از دیگر مشکلات حوزه انگور و کشمش ملایر برشمرد و گفت: با توجه به کیفیت و ارزش بالای غذایی انگور ملایر، اگر صنایع تبدیلی در این شهرستان داشتیم، چندین فرآورده می‌توانستیم از انگور تولید و روانه بازار کنیم که ارزش افزوده بالایی هم برای کشاورز داشت.

وی با بیان اینکه انگور ملایر تک‌رقمی و بیدانه سفید است، افزود: با توجه به اینکه باغداران ما خردادماه نیاز به پول دارند، باید ارقام جدید تازه‌خوری پرورش داده و جایگزین کنیم.

مدیرعامل تعاونی باغداران ملایر با تاکید بر اینکه باغداران همچنان مشکل تامین نهاده‌ها را دارند، بیان کرد: مشکل توزیع نهاده‌ها باید در سطح استانی حل شود و نهاده‌هایی همچون کود فسفاته و کربنات پتاسیم باید به موقع به دست کشاورز برسد.

غیاثوند یادآور شد: با توجه به کمبود محصول بر اثر سرمازدگی، انگور و کشمش دیگر استان‌های کشور وارد ملایر می‌شود که کیفیت محصول ما را ندارد و با برند کشمش ملایر صادر می‌شود که بدون شک به کشمش این شهرستان آسیب می‌زند.

وی با بیان اینکه تعهد ارزی عمده‌ترین مشکل را پیش‌روی کشمش و صادرات این محصول قرار داده است، تاکید کرد: به همین منظور افرادی وارد صنعت کشمش ملایر شده‌اند که صلاحیت کافی را ندارند و با مخلوط کردن کشمش این شهرستان با کشمش دیگر استان‌ها، این محصول صادراتی را در مرز خطر قرار داده‌اند.

مدیرعامل شرکت تعاونی باغداران ملایر در عین حال آفت خطرناک «زنجره مو» و بحران کم‌آبی را از دیگر مشکلات صنعت انگور و کشمش برشمرد و مبارزه بیولوژیک را تنها راه مقابله با این بیماری عنوان و اظهار داشت: حل این مشکلات نیازمند تخصیص ردیف بودجه است./ ایرنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن