Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر دولت سیزدهم روحانی: دهان‌ها را نبندید، بگذارید آزادی باشد

روحانی: دهان‌ها را نبندید، بگذارید آزادی باشد

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات واقع در مصلی تهران گفت: قلم ها را به بهانه های واهی نشکنید، دهان ها را به بهانه های غیراساسی و واهی نبندید، بگذارید در این جامعه آزادی باشد.

به گزارش "همدان نیوز"، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی طی سخنانی در مراسم افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات اظهار کرد: بی‌تردید رسانه، مطبوعات و اصحاب آن به فرهنگ و ارتباط افکار مردم با حاکمیت و انتقال نظر حاکمیت و فراهم آوردن زمینه برای توسعه جامعه، کمک می‌کنند. رسانه یکی از عوامل اصلی توسعه است و توسعه هم وسیله‌ای برای توسعه فعالیت رسانه‌هاست.

وی ادامه داد: ما در شرایطی قرار گرفته‌ایم که بار مسئولیت رسانه‌ها و مطبوعات از هر زمان دیگری بیشتر است. شرایط منطقه ما پیچیده است و ما نیازمند به امنیت هستیم.

اهم اظهارات رییس جمهور را به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

* شاید تعبیرات مختلفی از این شرایط پیچیده ارائه شود، یکی بگوید امنیت در سایه هنرمندی سیاست خارجی یک کشور تضمین می‌شود، دیگری بگوید نیروهای مسلح توانمند با قدرت بازدارندگی امنیتی می‌توانند امنیت را برای جامعه تضمین کنند.

* واقعیت آن است که معضلات امنیتی به مفهومی که امروز منطقه ما با آن روبروست یعنی تروریسم، در شرایط ویژه‌ای قرار دارد. گروه‌هایی با افراد جاهلی و رنگ و لعاب دینی، با عصبیت و فهم غلط و نادرست از اسلام و جهاد اسلامی به جان اسلام و مسلمانان منطقه افتاده‌اند.

*در چنین شرایطی و در برابر چنین تهدیدی آن‌چه می‌تواند ما را از ناامنی‌ها حفظ کند و جامعه امنی برای‌مان بوجود آورد آن است که در کشور ما گوش شنوایی برای افراط و ندای تروریسم وجود نداشته باشد.

*اصحاب رسانه و دنیای فرهنگ و هنر می توانند برای جامعه امنیت آفرین باشند.اگر اصحاب رسانه، امنیت نداشته باشند و دل نگران امنیت خود، راه و شغل خود، خط و قلم خود باشند چطور می توانند امنیت را بیافرینند. از قلم شکسته و دهان بسته انتظار کاری نیست.

* قلم ها را به بهانه های واهی نشکنید، دهان ها را به بهانه های غیراساسی و واهی نبندید، بگذارید در این جامعه آزادی باشد.

 

*رسانه هرچه بماند،اثرش بیشتر می شود، نباید عده ای،رسانه ها را جوانمرگ کنند. اصحاب رسانه، نظام رسانه می خواهد که دولت در حال تدوین آن است تا به مجلس ارائه شود. تخلفات باید در این نظام بررسی شود نه در دادگاه.

*رسانه باید امید آفرین باشد. انها که جز یاس و ناامیدی پمپاژ می کنند، چه نتیجه ای گرفته اند؟

*هوای سالم پسابرجام را باید استفاده کنیم، نه بابحث های بی مورد، بهره برداری ازین فضای جدید را به تعویق بیاندازیم. گوش مردم جامعه را باید با فعالیت رسانه ها، مقابل تروریزم حساس کنیم و از دریچه فرهنگ، مردم را آگاه کنیم.

*نمی توانیم بگوییم فضای مجازی را نمی خواهیم. ما چه کاره هستیم؟! مثل این که فراموش کرده‌اید مردم تصمیم گیر در جامعه هستند.

*برای امثال من که ازنوجوانی وآغازجوانی درانقلاب بوده‌ایم قابل تحمل نیست کسانی نام انقلاب را بدزدند،این ناجوانمردانه است؛اگرتوانستیم شغل ورونق اقتصادی درست کنیم انقلابی هستیم. با تورم افسارگسیخته 45 درصدی،انقلاب معنا ندارد،انقلاب یعنی توسعه،رفاه،نشاط مردم و اشتغال

*ما درقوه مجریه اعتقادی به عصمت نداریم،امیدوارم دو قوه دیگرهم نداشته باشند ما اشتباه می کنیم و نیاز به هدایت داریم اما انتقادسازنده نه هتاکی. اینکه نشریه‌ای ازصفحه اول تا آخر هتاکی باشد، هنر نیست

*اگر تروریسم در جامعه جاذبه داشته باشد،‌ اگر بخشی از مردم ندای تروریست‌ها را بپسندند، نه سیاست خارجی می‌تواند معضل امنیت را حل کند و نه قدرت نظامی،‌ هیچ کدام! آن‌چه امروز در کشور و در جامعه ما امنیت آفریده بیداری، هوشیاری، آگاهی و انسجام داخلی کشور است.

*بنده به نمونه‌ای اشاره می‌کنم؛ چرا موصل سقوط کرد؟ مگر یک شهر بزرگ 1.5 میلیون جمعیتی با دارا بودن آن همه نیروی مسلح و ارتش چطور ممکن است از صبح تا ظهر این شهر بزرگ سقوط کند؟ سقوط این شهر به خاطر این بود که تروریست‌ها سلاح مدرن در اختیار داشتند. سقوط موصل به خاطر این بود که تروریست‌ها توانمندتر از ارتش مستقر در موصل بودند و یا اینکه دلبستگی مردم موصل به بغداد کاهش یافته بود.

*موصل ارتباط عاطفی و سیاسی‌اش با بغداد قطع شده بود نه داعش، هر گروه مسلح دیگر با یک پرچم که نه سیاه حتی سفید می‌توانست بر موصل فائق آید. لذا سیاست خارجی نمی‌تواند موصل را حفظ کند، ارتش عراق هم نمی‌تواند، در فهم مسائل امنیتی و سیاسی امروز جهان و منطقه دچار اشتباه نشویم.

*البته که نیروهای مسلح کشورمان یک قدرت مهم و بازدارنده در برابر تجاوز احتمالی بدخواهان و دشمنان هستند و خواهند بود و البته سیاست خارجی و دیپلماسی عاملی مهم برای پیشگیری از جنگ و نزاع خواهد بود. اما در برابر معضل امنیتی امروز منطقه آن‌چه کارسازتر از همه عوامل است انسجام، وحدت و یکپارچگی جامعه و سپردن همه گوش جان و جسم به ندای توسعه ایران است.

*اگر نظام اسلامی ما به اقلیت‌ها احترام نمی‌کرد، به وحدت دینی همت نمی‌گماشت و جایگاه اهل سنت را در این کشور محترم نمی‌شمرد و یا اگر دولت به فکر تعادل توسعه‌ای در کردستان، سیستان و بلوچستان، بخشی از هرمزگان، خراسان جنوبی و یا در سراسر کشور نبود و اگر امروز اقلیت‌های قومی و مذهبی کشور دل به نظام و رهبری و قانون اساسی و دولت نبسته بودند داعش در اینجا هم راه داشت، القاعده هم در اینجا راه داشت.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن