Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر دولت سیزدهم صرفه‌جویی ۷۰ درصدی مصرف برق ادارات با تغییر ساعات کاری

صرفه‌جویی ۷۰ درصدی مصرف برق ادارات با تغییر ساعات کاری

وزیر نیرو با تشریح برنامه‌های مدیریت مصرف برای ادارات از جمله تغییر ساعات کاری، از تحقق ۷۰ درصدی هدف‌گذاری انجام شده در صرفه‌جویی مصرف برق خبر داد.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از وزارت نیرو، علی‌اکبر محرابیان شب گذشته با حضور در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به آخرین وضعیت برق کشور اظهار کرد: در اواخر اولین ماه گرم سال، امروز مصرف ۶۲ هزار مگاوات ثبت شد که نسبت به سال گذشته ١۵٠٠ مگاوات افزایش مصرف را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اعمال برنامه مدیریت مصرف و تغییر ساعات کاری ادارات دولتی، افزود: هدف‌گذاری شده تا در طرح تغییر ساعات اداری، ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ مگاوات شاهد کاهش مصرف برق در کل کشور باشیم که این میزان صرفه‌جویی به بخش خانگی اختصاص می‌یابد و تاکنون بیش از ۷۰۰ مگاوات صرفه‌جویی در مصرف را داشته‌ایم و حدود ۷۰ درصد هدف در طرح تغییر ساعات اداری محقق شده است.

وزیر نیرو با تشریح طرح تغییر ساعات کاری ادارات، خاطرنشان کرد: در این طرح باید درجه حرارت سرمایش در ادارات بالای ۲۵ درجه تعیین شود و قبل از پایان ساعات کار نیز دستگاه‌های سرمایشی را خاموش کنند.

وی ادامه داد: بانک‌ها در سال‌های گذشته این موضوع را رعایت نمی‌کردند، اما با اعلام بانک مرکزی این موضوع رعایت شده و در برخی از نهادها شاهد صرفه‌جویی بوده‌ایم.

وزیر نیرو با بیان اینکه دستگاه‌هایی که از این طرح تخطی می‌کنند شناسایی و برق آن‌ها قطع می‌شود، یادآور شد: از سه‌شنبه هفته آینده هم نام این دستگاه‌ها اعلام عمومی خواهد شد. در اجرای این طرح که از شنبه آغاز شده حدود ۶۰ درصد ادارات رعایت کردند و امروز این رقم به ٧٠ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه بنای وزارت نیرو بر این است که در هیچ‌یک از بخش‌های خانگی، تجاری و غیره خاموشی اعمال نشود، گفت: برای هر یک از بخش‌های مختلف، برنامه مدیریت مصرف تدوین شده و اگر این برنامه مدیریت برق به‌خوبی اجرا شود، کار به خاموشی نمی‌رسد.

محرابیان با اشاره به خاموشی‌های مکرر در سال گذشته، گفت: در سال‌های گذشته چندین بار در روز به میزان دو ساعت برق قطع می‌شد، در حالی که در شرایط امروز جامعه همه وسایل عمدتا وابسته به برق هستند.

وی با اشاره به ناترازی حدود ۱۵ هزار مگاواتی سال گذشته، عنوان کرد: اگر شرایط طبق منوال سال گذشته پیش می‌رفت امروز حدود ۲۰ هزار مگاوات یعنی بیش از یک چهارم کل مصرف کشور ناترازی داشیم، اما امروز با اقدامات شبانه روزی که از زمان تحویل دولت سیزدهم انجام شده، در اواخر خردادماه با همکاری مردم، تاکنون صنعت برق خاموشی اعمال نکرده است.

به گفته وزیر نیرو، امیدواریم همزمان با افزایش دما، همکاری مردم در زمینه مدیریت مصرف نیز توسعه پیدا کند.

محرابیان با اشاره به طرح‌های تشویقی مشترکان نیز یادآور شد: قرار بر این است که هر مشترکی در مصرف برق صرفه‌جویی کند، پنج برابر قیمت انرژی پاداش بگیرد.

 ۵۸۰ هزار مشترک صنعتی برق هیچ محدودیتی ندارند

وزیر نیرو با اشاره به آمار مشترکان صنعتی کشور گفت: با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت از ۶۳۰ هزار مشترک صنعتی در کشور، ۵۸۰ هزار مشترک بدون هیچ محدودیت و برنامه مدیریت مصرفی از انرژی کامل در اوج بار سال ۱۴۰۱ استفاده می‌کنند و امیدواریم بدون مشکل برق این بخش را تامین کنیم.

محرابیان با اشاره به برنامه سایر صنایع برای مدیریت مصرف برق گفت: برق ۴۹ هزار ۵۵۸ مشترک صنعتی هر روز هفته از ساعت ۱۱ صبح لغایت ۲۰ قطع می‌شد اما در سال جاری این محدودیت به ۱۲ ساعت در هفته طی یک روز از ساعت ۱۱ لغایت ۲۳ اعمال می شود.

وی افزود: از سوی دیگر شرایط برای ۴۴۲ مشترک بزرگ صنعتی نیز به نحوی برنامه‌ریزی شده که میزان نیاز برق هرصنعت با توجه به جنبه‌های متفاوت از جمله مدیریت بازار به نحوی رقم بخورد که در ۳ ماه محدودیت تنها یک ماه با مدیریت مصرف برق سروکار داشته باشند و طی دوماه دیگر به طور کامل تامین انرژی شوند.

محرابیان با اشاره به شاخص کل بورس گفت: شاخص کل بورس به عنوان یک نمونه از فضای اقتصادی کشور نیز طی فعالیت پس از شروع فصل گرم از ۱۵ خرداد از میزان یک میلیون و ۵۱۴ هزار و ۳۳۱ در تاریخ ۱۶ خرداد ماه با افزایش ۳.۹ درصدی به یک میلیون و ۵۷۴ هزار و ۶۵ رسیده است.

وی ادامه داد: گروه سیمان به عنوان یکی از صنایع حاضر در طرح مدیریت مصرف به واسطه مدیریت انرژی طی روزهای گذشته شرایط مناسبی را طی کرده و به طور مستمر صعودی بوده است. بر این مبنا شاخص گروه سیمان در بورس رشد ۱۰.۷ درصدی را تجربه کرده است.

محرابیان گفت: مسئله تاثیر مدیریت مصرف برق بر سایر صنایع بزرگ از جمله فولاد نیز مشخص است، برای مثال شاخص نماد ذوب متعلق به ذوب آهن اصفهان طی ۸ روز اعمال مدیریت مصرف برق از ۲۵۹۶ به ۲۷۴۷ رسیده و ۵.۸ درصد رشد کرده است.

این مقام مسئول با اشاره به جلسات با صنایع و بخش خصوصی گفت: در طول این هفته جلسات متعددی از جمله با صنعت فولاد و صنعت سیمان داشتیم که زمینه‌ افزایش هماهنگی میان صنعت برق و سایر صنایع را به دنبال داشت.

وی افزود: صنعت در ۹ ماه گذشته رشد مصرف ۱۰ درصدی را تجربه کرده که به معنای افزایش تولید و افزایش اشتغال است.

محرابیان یکی از افتخارات صنعت برق را گستردگی شبکه این بخش خواند و گفت: شبکه بزرگ برق دائماً در حال تهدید است، برای مثال پدیده‌های طبیعی یا مشکلات فنی می‌تواند زمینه قطعی محدود را فراهم کند، اما در حال حاضر به‌رغم مصرف ۶۲ هزار مگاواتی، از شبکه برق پایدار برخوردار هستیم.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن