Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی موج بیماری‌های روان‌تنی در پساکرونا

موج بیماری‌های روان‌تنی در پساکرونا

روانشناس حوزه سلامت با بیان اینکه بیماری کرونا علاوه بر اضطراب و افسردگی، وضعیت جسمانی افراد را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد، گفت: بدون شک در دوران پساکرونا با موجی از بیماری‌های روان تنی مانند زخم معده و روده به دلیل استرس زیاد در دوران کرونا مواجه خواهیم شد.

به گزارش "همدان‌نیوز"، فرنوش رافعی افزود: انسان موجودی اجتماعی است و با توجه به دوری و فاصله گرفتن در دوران بیماری کرونا و احساس کمبود ارتباطات انسانی اثرات منفی خود را بر روی افراد زیادی گذاشته است.
این روانشناس بیان کرد: میل به ارتباطات عامل بسیار قوی است که می تواند باعث نادیده گرفتن خطر ابتلا به بیماری شود. همانطور که در گزارشات بهداشتی هم، دورهمی ها از عوامل اصلی انتشار بیماری ذکر شده است.
وی افزود: به دلیل قدرت سرایت بالای این بیماری و دوری افراد از بیماران مبتلا، ممکن است مبتلایان بیماری خود را پنهان کرده و همانند افراد سالم با دیگران معاشرت کنند، این موضوع بدون شک به انتشار بیشتر بیماری منجر خواهد شد. البته دلیل این رفتار را می توان به خودخواهی افراد نیز نسبت داد.
این روانشناس کشنده بودن بیماری، مرموز و ناشناخته بودن آن و نیز ابتلا و یا احیانا مرگ و میر اطرافیان را از دلایل شیوع این اختلالات ذکر و تاکید کرد: یکی از اختلالاتی که هم اکنون با آن روبرو هستیم اضطراب است که به شکل فزاینده ای در جامعه در حال گسترش است.
رافعی ادامه داد: در دوران پساکرونا علاوه بر اضطراب باید در جامعه شاهد مسایل دیگری از جمله افسردگی به دلیل تعاملات اجتماعی پایین و کاهش فعالیت های شادی بخش و انرژی زا، وسواس به دلیل افراط در شست و شو و ضد عفونی کردن و درگیری فکری با مسایل مرتبط با بیماری نیز خواهیم بود که از امروز باید برای جلوگیری از این مسائل در جامعه فکری اندیشیده شود.
رافعی در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به از راه رسیدن سال نو و شروع تعطیلات نوروزی اظهار داشت: سال نو و تعطیلات نوروزی پیش رو است. هم به دلیل رعایت آداب و سنن و هم به دلیل نیاز به برقراری ارتباط و دیدار دوستان و آشنایان میزان دید و بازدید ها و دورهمی ها ممکن است افزایش یابد.
وی ادامه داد: باید بگویم این دورهمی ها و دید و بازدیدهای دوستانه و خانوادگی از منابع مهم انتشار و سرایت بیماری است. به همین دلیل توصیه اکید بر این است که مردم از این کار خودداری کرده و از روش های جایگزین مانند ارتباطات صوتی و تصویری برای دیدار دوستان و آشنایان و تبریک سال نو استفاده کنند.
این روان درمانگر اضافه کرد: چنانچه به هر دلیلی دید و بازدید اتفاق افتد باید با کمترین تعداد ممکن و رعایت کامل پروتکل های بهداشتی از قبیل استفاده از ماسک، فاصله اجتماعی و در محیطی با فضای کافی و دارای تهویه و جریان هوای آزاد انجام شود.
وی گفت: اما باز توصیه بر عدم دید و بازدید ها است. از روش های جایگزین می توان به دیدار در فضا های باز مانند پارک ها همراه با رعایت پروکل های بهداشتی کرونا اشاره کرد.
ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.
بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون بیش از ۱۲۰ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.
ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.
جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.
به گفته سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باختگان کرونا از زمان شیوع کرونا ایران(اوایل اسفند ۹۸) تا کنون ۶۲ هزار و ۴۷۸ نفر از هموطنان جان خود را از دست داده اند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن