Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی شیوع مصرف ماده مخدر گُل بین جوانان و نوجوانان/توهم‌زایی این ماده مخدر ۶ برابر ‌حشیش است‌

شیوع مصرف ماده مخدر گُل بین جوانان و نوجوانان/توهم‌زایی این ماده مخدر ۶ برابر ‌حشیش است‌

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: به طور میانگین ۳۵۰ هزار نفر در کشور شیشه مصرف می‌کنند که این‌ها نیازمند یک پروتکل درمانی هستند.

به گزارش "همدان نیوز"، حمید صرامی اظهار داشت: عملیات روانی که سیستم اعتیاد در کشور ایجاد کرد و الگوی مصرف را در یک دهه 5 بار عوض کرد نشان داد مداخلات درست و اطلاع‌رسانی درستی انجام نشده است .

وی افزود: به بهانه‌هایی مثل لاغری، تمرکز و شب بیداری مصرف مواد در کشور رواج پیدا کرد از همین‌رو باید اطلاعات صریح، دقیق، مستمر، علمی و دقیق به افراد ارائه شود تا جوانان و نوجوانان و سایر اقشار جامعه توانمند شوند.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه 23.6 درصد افراد 15 تا 64 سال کشور دارای یکی از اختلالات خلقی هستند، بیان کرد: سهم زنان از این رقم 26 درصد و سهم مردان 20 درصد است که این مسئله نشانگر افزایش حجم اختلالات روان در خانم‌هاست.

صرامی خاطرنشان کرد: متاسفانه متولیان امر هیچ‌گاه نگران این موضوع نشده‌اند و باید توجه داشت که اگر این مسئله مورد توجه دست‌اندرکاران سلامت قرار نگیرد قطعاً میزان مصرف در زنان و دختران رشد نامناسبی پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه به دانشجویان کارشناسی ارشد 2 میلیون تومان و دکترا 4 میلیون تومان برای انجام پایان‌نامه در راستای مواد مخدر کمک می‌شود، گفت: اساتید و دانشجویان علوم اجتماعی، علوم انسانی و سایر گروه‌های مرتبط باید توجه بیشتری به آسیب‌های اجتماعی مرتبط با مواد مخدر و انجام پژوهش‌های علمی در این ارتباط  داشته باشند تا از آزمایش و خطا فاصله بگیریم.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه 26.22 درصد معتادان در کشور از مواد محرک استفاده می‌کنند، تصریح کرد: این درصد بیان می‌کند که به طور میانگین 350 هزار نفر در کشور شیشه مصرف می‌کنند که این‌ها نیازمند یک پروتکل درمانی هستند در همین راستا باید وزارت بهداشت یک پروتکل درمانی ایجاد کند تا ما بتوانیم در درمان این افراد مداخله کنیم.

صرامی با تاکید بر اینکه قبل از سال 86 میزان مصرف شیشه در کشور 3 درصد بوده است، ادامه داد: این رقم در سال 90 به 26.22 درصد افزایش پیدا کرد که این نشان‌دهنده تغییر الگوی مصرف به دلیل لذت‌طلبی افراطی، سودهای بادآورده به دلیل خرید و فروش شیشه، ضربه زدن به نسل جوان و جمعیت سال کشور است.

وی افزود: در حال حاضر در سطح کشور با پیش‌سازهایی که از آن سوی مرزها وارد می‌شود روبه‌رو هستیم به گونه‌ای که ورود ماده شیشه شرایط ما را جدیدتر می‌کند در همین راستا نیروی انتظامی در مرزهای غربی از ورود پیش‌سازهای شیشه با قاطعیت مبارزه می‌کند.

صرامی با بیان اینکه 30 هزار فرد مبتلا به ایدز در کشور شناسایی شده است، تصریح کرد: بیش از 61 درصد این افراد به دلیل اعتیاد و استفاده از سرنگ مشترک به ایدز مبتلا شده‌اند.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر شیوع مصرف ماده گُل بین جوانان و نوجوانان را نگران‌کننده عنوان و بیان کرد: برخی مطرح می‌کنند که این ماده اعتیاداور نیست در حالی ‌که گُل نیز ماده‌ای مخدر محسوب می‌شود و باید دستگاه‌های فرهنگی توجه بیشتری به آن داشته باشند و از آن غافل نشوند چرا که میزان توهم‌زایی آن 4 تا 6 برابر بیشتر از حشیش است.

صرامی گفت: تریاک، شیشه، هروئین، گُل و ماری‌جوانا مهم‌‎ترین مواد مخدری هستند که در کشور مصرف می‌شوند.

 وی با اشاره به اینکه میزان مصرف مواد مخدر در جوامع شهری بیش از جوامع روستایی است، افزود: در تحقیق شیوع‌شناسی سال 90 نرخ شیوع اعتیاد 2.65 درصد تعیین شد که به همین نسبت نرخ شیوع اعتیاد در شهرها بیشتر از روستاها بود اما این مسئله بدان معنی نیست که در روستاها مشکلی نداریم.

وی با تاکید بر اینکه مداخلات در روستاها ضعیف است، بیان کرد: الگوی مصرف در روستا از شهر تبعیت می‌کند از همین‌رو ضرورت دارد برای ارتقای سطح آگاهی روستاییان متولیان از طریق نظام مراقبت بهداشتی اولیه در خانه‌ها روستا، وزارت جهادکشاورزی و وزارت رفاه وارد عمل شوند تا بتوان این قشر مهم را که چرخه اقتصاد کشور در حوزه کشاورزی در دست آن‌ها است را ایمن و از شیوع مصرف موادمخدر بین آن‌ها جلوگیری نماییم.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر یادآور شد: متاسفانه در حوزه مشروبات الکلی متولی به خصوصی در کشور وجود ندارد در صورتی که باید یک متولی آسیب‌‌شناسی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مصرف مشروبات الکلی را درکشور انجام دهد.

منبع: تسنیم

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن