Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی انجام 700 سقط پیشگیرانه در کشور/90 هزار بیمار مزمن روانی در کشور تحت‌پوشش بهزیستی هستند

معاون سازمان بهزیستی کشور خبر داد:
انجام 700 سقط پیشگیرانه در کشور/90 هزار بیمار مزمن روانی در کشور تحت‌پوشش بهزیستی هستند

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: 90 هزار بیمار مزمن روانی در کشور تحت‌پوشش بهزیستی هستند.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، حسین نحوی نژاد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در دهه اخیر تحولی در تعریف معلولیت ایجاد شده است، اظهار داشت: محدودیت های جسمی و تداخل آن به صورت مادرزادی و اکتسابی با محیط پیرامونی، معلولیت و شدت آن را رقم می زند.

وی ادامه داد: اشتغال، مسکن و دیگر خدمات به معلولین ایده آل نیست اما در توانبخشی سعی می شود حداکثر خدمات به افراد معلول ارائه شود.

نحوی نژاد با بیان اینکه در حال حاضر از چند راه می توان آمار معلولین را به دست آورد، اظهار داشت: بر اساس سرشماری در سال 90 یک میلیون و 250 هزار معلول در کشور وجود دارد که ممکن است صحیح نباشد چون معلولیت های بارز شناسایی شده است.

وی همچنین تصریح کرد: بررسی خوشه ای نیز انجام شده به طوریکه بر اساس سرشماری سال87، 2.7 درصد از جامعه معلول هستند و بر اساس فرمول های جهانی نیز 4.3 درصد است.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در روستاها نیز معلولان سرشماری شده اند، گفت: دو درصد جامعه دارای معلولیت با درصد بالا هستند که اسامی یک میلیون و 300 هزار نفر در بانک اطلاعاتی سازمان بهزیستی ثبت و ضبط شده اما درصد معلولیت متفاوت است.

وی35 درصد از معلولان را خانم و 65 درصد را آقا عنوان کرد و افزود: 40 درصد از معلولیت ها جسمی و حرکتی، 25 درصد معلولیت ذهنی، 14 درصد معلولیت شنوایی و11 درصد معلولیت بینایی است.

نحوی نژاد با اشاره به وجوه خدمات بهزیستی، اظهار داشت: حمایت های قانونی از جمله اقدامات بهزیستی است و یکی از مشکلات عدم وجود قوانین حمایت از حقوق معلولین بوده که در مجلس تصویب شد و برای اولین بار معلولیت و واژه های مرتبط با آن همچون مناسب سازی را در ادبیات فرهنگی و اقتصادی مطرح کرد و علاوه بر این وجهه سیاسی نیز داشت چراکه تنها 40  کشور قانون حمایت از معلولین را اجرا می کردند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: این قانون همه جوانب زندگی معلولین را در برنگرفته و این موضوع یکی از مشکلات قانون حمایت از معلولین به شمار می رود.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه گزارش حمایت از معلولین در حال آماده شدن است، یادآور شد: اصلاحیه قانون جامع از طریق دولت به مجلس ارائه شده و در کمیسیون ویژه مجلس به تصویب رسید که امید می رود پس از رفع ایرادات در شورای نگهبان به تصویب برسد.

وی افزود: با تصویب این قانون یک هزار درصد رشد در پرداخت مستمری ایجاد خواهد بود و 70 هزار تومان مستمری به 700 هزار تومان افزایش خواهد یافت.

نحوی نژاد با اشاره به رفع مشکلات بیمه معلولین، گفت: تمام خدمات توانبخشی بر اساس این قانون تحت پوشش بیمه قرار خواهد گرفت.

وجود 1200 مرکز توانبخشی غیردولتی در کشور

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه  هزار و 200 مرکز توانبخشی غیر دولتی در کشور وجود دارد، اظهار داشت: بیش از 110 هزار معلول، بیماران مزمن روانی و سالمندان از خدمات استفاده می کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر 340 هزار نفر از بهزیستی مستمری می گیرند و 150 هزار نفر در نوبت دریافت مستمری هستند.

نحوی نژاد غربالگری اوتیسم و آلزایمر را نیز از جمله برنامه های بهزیستی دانست و  افزود: خوشبختانه اعتبارات نیز در در زمینه امکانات توانبخشی 2.5 برابر شده است.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از راه اندازی مؤسسات خاص کاریابی برای معلولین خبر داد و افزود: این مؤسسات در ابتدا در 10 استان راه اندازی خواهد شد و دوره های آموزشی با حضور متخصصان در این مؤسسات در نظر گرفته شده که برای تأسیس آن در همدان نیز بررسی ها صورت خواهد گرفت.

جامعه به توانمندی های معلولین اطمینان ندارد

وی با اشاره به اینکه جامعه به توانمندی های معلولین اطمینان ندارد، گفت: ارزیابی جسمی و روانی معلولین، ایجاد مهارت برای این افراد در کارگاه های حمایت شده و مراکز تلفیقی، کاریابی و پیگیری امور آنها از جمله اقداماتی است که برای افزایش توانمندی معلولین پیش بینی می شود.

نحوی نژاد با بیان اینکه نهضت خانه سازی برای معلولین و مددجویان کمتر از یک دهه سابقه دارد، گفت: با کمک خیرین و دولت 20 هزار واحد مسکونی برای معلولین در حال ساخت است که 10 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: برای خانواده های دارای بیش از دو معلول، 30 میلیون تومان تسهیلات برای تأمین خانه های ارزان قیمت اعطا خواهد شد که بر اساس تعداد معلولان در خانواده، تسهیلات افزایش خواهد یافت.

جلوگیری از تولد 30 هزار معلول با اجباری شدن آزمایش ژنتیک پیش از ازدواج

وی با بیان اینکه 250 هزار مرکز مشاوره ژنتیک در کشور وجود دارد، گفت: در قانون برنامه ششم توسعه پیشنهاد شده که آزمایش ژنتیک پیش از ازدواج اجباری شود و از معلولیت سالانه 30 هزار معلول جلوگیری شود.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه آمار بیکاری در زنان معلول سه برابر میانگین بیکاری در یک منطقه است، یادآور شد: 60 درصد از معلولین تحت پوشش، فاقد مسکن مناسب هستند که برنامه ریزی برای این افراد انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه 65 درصد از نوزادان غربالگری شنوایی می شوند، اظهار داشت: سعی بر این است که غربالگری در این زمینه به 95 درصد برسد.

نحوی نژاد با بیان اینکه بلای قرن آینده اختلالات شناختی و آلزایمر خواهد بود، گفت: اگر بیماری ها در سنین پایین تر شناسایی شود می توان از پیشروی آن جلوگیری کرد.

انجام 700 سقط پیشگیرانه در کشور در سال 95

وی ادامه داد: 700 سقط پیشگیرانه در کشور انجام شده که بر اساس برنامه ریزی‌ها، تعداد سقط های پیشگیرانه مجاز افزایش خواهد یافت تا از آسیب ها جلوگیری شود.

نحوی نژاد با اشاره به اینکه کاشت حلزون گوش باید پیش از شش سالگی انجام شود، خاطرنشان کرد: در سال قبل افراد در نوبت کاشت حلزون به صفر رسید و امسال نیز برنامه ریزی هایی در این خصوص انجام شده است.

وی ادامه داد:مشکلات در این زمینه به پس از عمل جراحی مربوط می شود و باید خدمات توانبخشی در این مدت صورت بگیرد تا کودک بتواند شنوایی خود را به دست آورد.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه کشور 250 مرکز روزانه سالمندان دارد، یادآور شد: سهم استان همدان نیز یک مرکز است؛ یکی از مشکلات در کشور و استان اجاره بالای ساختمان و گران قیمت بودن خدمات است که در این راستا باید مراکز خیریه در این زمینه وارد عمل شوند.

وی ادامه داد: در جمعیت روستایی متوسط معلولیت احصا شده 2.4 درصد و در جمعیت شهری دو درصد است.

خدمات رسانی بهزیستی به 90 هزار بیمار مزمن روانی در کشور

نحوی نژاد با بیان اینکه بیماران مزمن روانی تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند، گفت: این افراد در شرایطی تحت پوشش بهزیستی قرار می گیرند که علیرغم دو سال بستری و درمان مکرر بهبود نیافته اند.

وی ادامه داد: 90 هزار نفر بیمار روانی مزمن تحت پوشش قرار دارند که 11 هزار نفر در مراکز درمانی و 9 هزار نفر تحت پوشش خدمات مراقبت از منزل هستند.

وی همچنین تصریح کرد: طرح آزمایشی غربالگری زوال عقل در کشور در حال انجام است تا میانگین سنی آن مشخص شود.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: یک هزار و 500 نفر معلول ضایعه نخاعی در نوبت دریافت حق پرستاری هستند که این افراد اگر اشتغال نداشته باشند و تحت پوشش بیمه نیز نباشند تحت پوشش بهزیستی قرار خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه در سال گذشته به استانها 700 میلیون تومان برای تجهیز امکانات توانبخشی اختصاص یافته است، اظهار داشت: در سال جاری نیز در شش ماه ابتدایی به همین میزان اعتبار به استانها اختصاص یافته و امید می رود اعتبارات به یک میلیارد تومان برسد.

نحوی نژاد اعتبارات حوزه توانبخشی را 700 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: نیاز کشور برای رفع مشکلات سه هزار و 500 میلیارد تومان است.

وی افزود: یکی از موفق ترین دستگاه ها در واگذاری خدمات به بخش خصوصی، سازمان بهزیستی است و توانسته 90  درصد از خدمات را به این بخش واگذار کند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه درمان درد اشتغال معلولین، سهمیه استخدام نیست و باید در مؤسسات کاریابی برای معلولین اشتغال ایجاد شود، اظهار داشت: در سال گذشته 25 هزار فرصت شغلی برای معلولین در کشور ایجاد شد.

وی با اشاره به برنامه ریزی برای رفع مشکلات بیمارستان شهید بهشتی همدان، یادآور شد: پیش بینی هایی انجام شده تا پس از تخلیه کامل این بیمارستان، مرکز توانبخشی معلولین غرب کشور در این مجموعه راه اندازی شود.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه 10 هزار نفر از خدمات مراقبین در منزل استفاده می کنند، یادآور شد: باید فرصتی ایجاد شود که حداقل 15 برابر افراد نیازمند مراقبت از خدمات بهره بگیرند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن