Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی استفاده از شیر و ماست سنتی در هیئت‌ها مورد تأیید وزارت بهداشت نیست

استفاده از شیر و ماست سنتی در هیئت‌ها مورد تأیید وزارت بهداشت نیست

رئیس اداره پیشگیری از بیماری‌های انسان و دام گفت: استفاده از محصولات لبنی سنتی به شکل فله‌ای در هیات‌ها می‌تواند ناقل بیماری تب مالت بوده و به هیچ عنوان وزارت بهداشت استفاده از این محصولات را در نذری ها تأیید نمی‌ کند.

به گزارش "همدان نیوز"، حسین عرفانی در خصوص مصرف اقلام غذایی در نذری‌های هیئات حسینی گفت: مصرف مواد غذایی معتبر در نذری‌های ایام ماه محرم از جمله نکات مهم در پخت غذا‌ها محسوب می‌َشود بنابراین باید اقلام مصرفی از جمله گوشت و کلیه موادی که از محصولات دامی تلقی می‌شود، از اماکن معتبر تهیه و مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: علاوه بر تأکید بر تهیه گوشت دام‌های مورد تأیید سازمان دامپزشکی، باید بر اقلام دیگری، چون دوغ،ماست، کشک و شیر که در این شب‌ها بسیار مورد استفاده هیئات حسینی قرار می‌گیرد، نظارت شود.

رئیس اداره پیشگیری از بیماری‌های انسان و دام خاطرنشان کرد: مصرف شیر و ماست از جمله محصولات دامی است که در این شب‌ها به‌صورت فله‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بنابراین تأکید می‌کنیم تهیه ماست و شیر فله‌ای و محلی تحت هیچ شرایطی از جانب وزارت بهداشت مورد تأیید قرار نمی‌گیرد چرا که لبنیات سنتی به‌علت عدم نظارت در تهیه، فراوری و تبدیل آن به ماست، وجود ندارد قطعاً سلامت آن تأیید نمی‌شود.

وی در ادامه عنوان کرد: تمامی محصولات لبنی به‌صورت پاستوریزه و در بسته‌بندی‌های معتبر به استاندارد‌ها و نظارت‌های لازمه در بازار موجود است، اما به علت مقرون‌به‌صرفه بودن قیمت این محصولات، مشتریان بسیاری را در این شب‌های محرم به خود اختصاص می‌دهد.

عرفانی اذعان داشت: تب مالتا با علائمی، چون تب،  تعریق شبانه، درد استخوان‌ها و مفاصل،  مننژیت و ضایعات مغزی،  ایجاد آبسه در استخوان‌های ستون فقرات و بی اشتهایی همراه است و در مواقع حاد می‌توان منجر به مرگ شود.

رئیس اداره پیشگیری از بیماری‌های انسان و دام گفت: تب مالت، میکروبی است که از شیر و لبنیات دیگر به راحتی قابل انتقال به افراد است. این در حالی است که محصولات سنتی و محلی لبنی ناقل این بیماری بوده و در این شب‌ها به راحتی مصرف می‌شود. لازم به ذکر است تب مالت در محصولات تولیدشده سنتی قابل شناسایی نبوده و علائم آن در فرد بروز می‌کند بنابراین تأکید می‌کنیم از مصرف اینگونه مواد غذایی خودداری کرده و شهروندان باید نسبت به پاستوریزه بودن آن اطمینان لازم را حاصل کنند./ میزان

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن