Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی مردم برای پیشگیری از بیماری گوشت قرمز را از مراکز معتبر تهیه کنند

مردم برای پیشگیری از بیماری گوشت قرمز را از مراکز معتبر تهیه کنند

رییس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از هم استانی ها خواست برای پیشگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو گوشت مصرفی خود را از مراکز معتبر تهیه کنند.

به گزارش "همدان نیوز"، دکتر یعقوب اندامی اظهار داشت: تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی و مشترک بین انسان و دام است که از طریق کنه منتقل می شود.

وی اضافه کرد: انتقال خون و ترشحات آلوده به این ویروس از طریق چشم، دهان و چشم و له کردن کنه در صورت نشستن روی پوست می تواند فرد را به این ویروس مبتلا کند.

رییس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: با توجه به در پیش بودن عید قربان و ذبح قربانی، احتمال انتقال این بیماری در صورت تماس قصاب با ترشحات آلوده گوسفند، وجود دارد.

اندامی توصیه کرد: افرادی که اقدام به ذبح دام می کنند از دستکش، ماسک و عینک استفاده کنند تا در صورت تماس با ترشحات آلوده به ویروس از طریق پوست، مخاط و چشم این ویروس به بدن منتقل نشود.

وی بیان کرد: برخی افراد در حیاط خانه اقدام به ذبح قربانی در عید قربان می کنند در حالیکه دام باید زیر نظر دامپزشکی ذبح شود.

رییس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان تاکید کرد: در صورت دریافت گوشت قربانی که زیر نظر دامپزشکی ذبح نشده باید بدون دست زدن به گوشت و پیش از شستن آن، گوشت قربانی را به مدت ۴۸ ساعت در داخل فریز قرار داده تا در صورت وجود ویروس به علت سرمای شدید از بین برود.

اندامی تاکید کرد: انتقال تب کریمه کنگو به قصاب و دامداران و افرادی که اقدام به ذبح دام آلوده می کنند به علت تماس با پوست یا لاشه حیوان زیاد است.

وی گفت: افرادی که با دام سر و کار دارند در صورت نشستن کنه بر روی پوست آنها اقدام به کندن یکباره یا له کردن آن نکنند بلکه باید آرام با گرم کردن و داغ کردن بدن کنه، آن را سالم از روی پوست جدا کرد.

رییس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: ۲ سال گذشته موردی از ابتلا به تب کریمه کنگو در این استان گزارش و ثبت نشده است، در صورت ابتلا فرد به این ویروس احتمال کشندگی آن بین ۶۰ تا ۸۰ درصد متغیر است و در صورت تاخیر در تشخیص بیماری احتمال مرگ فرد مبتلا افزایش می یابد.

اندامی علائم ابتلا به تب کریمه کنگو را کبودی و خونریزی زیرپوستی، دهان و مخاط چشم دانست و گفت: افراد در صورت تب غیر عادی و مشاهده علایم یاد شده باید به سرعت برای پیشگیری از تداوم بیماری به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وی گفت: واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در طول سال متناسب با بیماری های واگیر دار نظیر وبا، سل و امثالهم اقدام به برگزاری دوره های آموزشی چهره به چهره یا با بهره گیری از فضای مجازی می کند.

رییس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: بهورزان و کارشناسان مستقر در پایگاه ها و مراکز خدمات جامع سلامت به صورت چهره به چهره برای دامداران و قصابان نشست برگزار و روش های پیشگیری را نیز در فضای مجازی منعکس کرده است.

اندامی اضافه کرد: پیش از بروز هر بیماری کارگروه سلامت در فرمانداری شهرستان ها تشکیل شده و نسبت به بروز بیماری های واگیردار حساس سازی لازم در جوامع هدف صورت می گیرد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن