Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی ۱۲ محکوم به قصاص در همدان بخشیده شدند

۱۲ محکوم به قصاص در همدان بخشیده شدند

معاون مرکز توسعه حل اختلاف دادگستری همدان گفت: با اجرای طرح معتذرین ۱۲ محکوم به قصاص نفس در سه ماهه ابتدای سال جاری از طناب دار رهایی یافتند.

به گزارش "همدان نیوز"، سید هادی مصطفوی اظهار داشت: به دنبال اجرای طرح معتذرین (از چهارسال گذشته) تاکنون ۸۰ فقره قصاص نفس منجر به صلح و سازش شد که این رقم در سال گذشته ۲۳ نفر بود.

وی اضافه کرد: هم اینک یکی از اولیای دم با بخشش قاتل به عنوان صلح یار در کمیته عضو است و هنگام رضایت گیری او نیز اعضای ستاد را در جلب رضایت خانواده مقتول یاری می دهد.

رییس شوراهای حل اختلاف استان همدان اظهار داشت: یکی از رسالت های مهم شکل گیری معاونت های توسعه حل اختلاف، اشاعه فرهنگ مصالحه و اصلاح ذات البین میان طرفین دعوی است.

مصطفوی ادامه داد: سه ماهه ابتدای سال جاری ۲۵ هزار و ۹۴۴ پرونده در شورای حل اختلاف تشکیل که ۲۴ هزار و ۳۷۲ پرونده مختومه شده است.

وی بیان کرد: ۱۰ هزار و ۸۳۱ پرونده در کمیته معتذرین تشکیل و هفت هزار و ۳۹۱ فقره منجر به صلح و سازش شد.

رییس شوراهای حل اختلاف استان همدان گفت: ۱۸۴ رسانه در این استان فعالیت دارند که می توان از این ظرفیت برای اشاعه فرهنگ مصالحه و فرهنگسازی بهره گرفت.

مصطفوی افزود: اداره کل دادگستری در راستای کاهش پرونده ها و ایجاد صلح و ساز ابتکاراتی داشته که نمونه آن تشکیل ستاد صبر (صلح، بخشش، رضایت)، تالیف قلوب، کمیته مصلحین، کمیته معتذرین، طرح وکلای مصلح و اجرای طرح شمیم رضوی کرده است.

وی گفت: به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت مساجد در حل و فصل دعاوی، جلوگیری از طرح دعاوی مختلف در محاکم و اطاله دادرسی، بهره مندی از جایگاه مساجد از منظر کمی و کیفی، کمیته ای با عنوان مصلحین در ۳۶۰ مسجد با عضویت امام جماعت، فرمانده پایگاه بسیج، یک حقوقدان، یک نمازگزار با انتخاب بنیاد قرآنی تشکیل شده است.

وی افزود: طرح وکلای مصلح نیز در همدان در حال انجام است و در این طرح وکلا ابتدا در سامانه ای ثبت نام کرده و پس از دریافت تاییده های لازم جزو وکلای مصلح ثبت می شود و در ادامه وکلا قبل از رسیدگی پرونده در محاکم قضایی طرفین پرونده را به صلح و سازش دعوت می کنند./ ایرنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن