Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی شناسایی هزار و ۸۶۰ فرد مبتلا به تب مالت در همدان

شناسایی هزار و ۸۶۰ فرد مبتلا به تب مالت در همدان

مدیر گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: یک هزار و ۸۶۰ فرد مبتلا به تب مالت در این استان شناسایی شده و همدان جزو سه استان نخست کشور در ابتلا به این بیماری شناخته می شود.

به گزارش "همدان نیوز"، یعقوب اندامی اظهار داشت: علت فراوانی ابتلا به تب مالت در همدان و رتبه دار بودن این استان در این باره گزارش گیری دقیق و بهره گیری از توان آرمایشگاه های خصوصی است در حالی که اگر سایر استان ها نیز از این شیوه ها برای گزارش گیری استفاده کنند به طور حتم رتبه همدان تغییر خواهد کرد.

وی اضافه کرد: قرار گرفتن همدان در مسیر شریانی تردد، حضور عشایر در سامان های عرفی این استان، قرار گرفتن همدان در مسیر ورود و خروج دام به صورت قانونی، غیرقانونی و قاچاق، همجواری همدان با استان های غربی از جمله کرمانشاه و سنندج که دارای تعداد زیادی مراکز دامپروری است در سرایت آلودگی و بیماری تب مالت به همدان موثر بوده است.

مدیر گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان تاکید کرد: یکی از مهمترین راهکارهای پیشگیری از شیوع و انتقال تب مالت واکسیناسیون دام سبک و سنگین است که در این باره نشست هایی با مسئولان دامپزشکی استان برای تکمیل فرایند واکسیناسیون دام برگزار شده است.

اندامی بیان کرد: برخی مواقع افراد دارای تعداد اندک شامل یک تا سه دام سبک و به این تعداد دام سنگین از واکسیناسیون جا می مانند که با همکاری دهیاران قرار است نسبت به واکسینه کردن خرده دام ها نیز اقدام شود هر چند برخی دامداران به علت باورهای غلط از جمله تاثیر واکسن در بیمار شدن، سقط و تلف شدن دام از همکاری با دامپزشکی خودداری می کنند.

وی تاکید کرد: برای کنترل تب مالت همچنین باید در کنار کنترل ورود و خروج دام از استان، نسبت به ذبح بهداشتی دام نیز نظارت داشت در این راستا دام تنها باید در کشتارگاه ذبح شود و مردم از خرید دام در غیر از این محل به علت نبود نظارت بهداشتی، پرهیز کنند.

مدیر گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: برخی مواقع شاهد فروش دام در حاشیه جاده ها یا ذبح دام در داخل منزل و بدون نظارت کارشناسان هستیم که این اقدام می تواند زمینه ای برای انتقال بیماری تب مالت شود.

اندامی گفت: هنگام ذبح دام و پاک کردن گوشت باید از دستکش، ماسک و شیلد بهره گرفت چرا که در صورت پخش خون دام آلوده به سمت چشم، فرد به این بیماری مبتلا می شود.

وی افزود: یکی از راه های انتقال تب مالت استفاده از لبنیات سنتی شامل ماست، شیر محلی، کره ، خامه، پنیر محلی و حتی بستنی است چرا که لبنیات سنتی زیر نظر و نظارت علوم پزشکی نیست.

مدیر گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: شیر باید پیش از مصرف به طور کامل جوشانده شود در غیر این صورت ابتلا فرد به تب مالت از طریق نوشیدن شیر آلوده دور از انتظار نیست؛ همچنین پنیر محلی پیش از مصرف باید حدود سه ماه در آب نمک قرار گیرد.

اندامی، مصرف گوشت و جگر خام، نپخته و نیم پز را از دیگر راه های انتقال بیماری دانست و گفت: برخی افراد عادت به خوردن جگر به صورت خام دارند./ ایرنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن