Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی هجوم گراز به زمین های کشاورزی همدان

هجوم گراز به زمین های کشاورزی همدان

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان گفت: دستکاری در طبیعت، تخریب زیستگاه ها با تغییر کاربری اراضی و تبدیل زمین های کشاورزی به باغ ها موجب ورود گونه گراز به محل های کار و زندگی بشر از جمله کشاورزان و جوامع محلی شده است.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان مهدی صفی خانی بیان کرد: گونه گراز از ادوار گذشته در نواحی گوناگون استان وجود داشت و به عنوان گونه مزاحم تلقی نمی شد اما برخی تغییرات زیست محیطی اثرمنفی بر روی طبیعت و زندگی گونه های حیات وحش گذاشته است.

وی اضافه کرد: با توجه به تخریب زیستگاه و کاهش غذا، گونه گراز برای به دست آوردن غذا با ورود به باغات و اراضی کشاورزی به آنها خسارت وارد می کنند.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان تاکید کرد: بنابراین در زمین هایی که احتمال حضور گونه گراز وجود دارد باید نسبت به کاشت گونه های خوش خوراک مثل نخود و کدو پرهیز کرد همچنین ایجاد سر و صدا و قرار دادن موانع از ورود گراز به خصوص در زمین هایی که به تازگی آبیاری شدند جلوگیری کرد.

صفی خانی ادامه داد: دفع گونه در مناطقی که تحت تاثیر جمعیت بالای گونه گراز هستند به روش های گوناگون صورت می گیرد یعنی جمعیت گراز در حدی باشد که نیاز به اقدام و مداخله محسوس شود، خارج از محدوده مناطق حفاظت شده از میر شکاران مورد وثوق سازمان حفاظت محیط زیست برای تعادل بخشی به جمعیت این گونه استفاده می شود.

وی خاطرنشان کرد: شکار گراز به هیچ وجه آزاد نشده بلکه تنها در بخشی از شهرستان ها به علت افزایش بیش از حد جمعیت گراز نسبت به تعدیل این گونه از طریق میرشکار اقدام شده است.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان بیان کرد: همه گونه های جانوری در اکوسیستم نقش ویژه ای دارند برای نمونه در صورت حذف گونه گزار شاهد طغیان گونه دیگری در طبیعت خواهیم بود که به صورت آفت خود را نشان می دهد.

صفی خانی ادامه داد: گرگ، دشمن توله های گراز است بنابراین در صورت حذف این گونه از اکوسیستم، به دلیل از دست رفتن منبع غذایی گرگ در فصولی از سال، شاهد حمله گرگ به دام ها و مردم خواهیم بود.

وی گفت: بنابراین نمیتوان جمعیت گونه گراز را به صورت کامل حذف کرد بلکه باید به نقش همه گونه ها در اکوسیستم احترام گذاشت و جایگاه ارزشمند و مفید گونه ها را به رسمیت شناخت.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن