Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی وجود ۱۹۰ هزار نمونه در بانک ژنتیک کشور/۵۴ هزار نمونه مربوط به مجرمان حرفه‌ای است

وجود ۱۹۰ هزار نمونه در بانک ژنتیک کشور/۵۴ هزار نمونه مربوط به مجرمان حرفه‌ای است

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور با تأکید بر اینکه بانک ژنتیکی کمک بزرگی به کشف جرم دارد، گفت: ۱۹۰ هزار نمونه در بانک ژنتیک کشور وجود دارد که ۸۵ هزار پروفایل از این نمونه‌ها استخراج شده و از این تعداد، ۵۴ هزار نمونه مربوط به مجرمان حرفه‌ای است.

به گزارش "همدان نیوز"، دکتر مسعود قادی‌پاشا در آیین تودیع و معارفه مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان، اظهار کرد: کار پزشکی قانونی، یک کار فنی و تخصصی است و تجهیزات باید به‌روز باشد تا کارشناسی به‌روزی صورت گیرد و قضات بتواند رأی درستی بدهد تا حق کسی ضایع نشود.

وی با بیان اینکه سالن تشریح و آزمایشگاه برای آن است که کارشناسی را برای دادگستری ارسال کنیم، تصریح کرد: سالانه دو میلیون پرونده وارد پزشکی قانونی می‌شود که ۸۰ درصد از این پرونده‌ها مربوط به معاینات است و حدود ۷۰ هزار فوتی در سال در پزشکی قانونی بررسی می‌شود.

قادی‌پاشا با اشاره به اینکه امروز ۳۱ استان ما آزمایشگاه سم‌شناسی و آسیب‌شناسی دارند، افزود: سالانه ۶۰ هزار پرونده در آزمایشگاه‌های پزشکی قانونی کارشناسی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته ۱۰ قطب آزمایشگاه در کشور وجود داشت اما امروز ۳۱ استان کشور دارای آزمایشگاه سم‌شناسی و آسیب‌شناسی هستند و دو استان هم تا پایان امسال به آزمایشگاه تجهیز و کامل خواهند شد. استان همدان آزمایشگاه سم‌شناسی و آسیب‌شناسی مطابق استانداردهای جهانی دارد.

معاون پزشکی و آزمایشگاهی پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه پروفایل ژنتیکی متهمان از طریق بانک ژنتیکی استخراج می‌شود، یادآور شد: ۱۰ قطب آزمایشگاه ژنتیک در کشور راه‌اندازی کردیم.

قادی‌پاشا با بیان اینکه بانک ژنتیکی یکی از سیاست‌های پزشکی قانونی و قوه قضائیه بوده است، مطرح کرد: ۲۰ پرونده بسیار پیچیده در کشور از این طریق به نتیجه رسیده است.

وی اظهار کرد: سال‌های گذشته واردکننده کیت‌های ژنتیک بودیم اما به علت تحریم‌ها وارد نمی‌شد و اگر حادثه‌ای رخ می‌داد، کیت نداشتیم در حالی که امروزه با سیاست قوه و پزشکی قانونی در این زمینه حمایت شده و تمام کیت‌های ژنتیک لازم در مرکز تحقیقات سازمان تولید می‌شود به‌طوری که جزو پنج کشور تولیدکننده هستیم.

معاون پزشکی و آزمایشگاهی پزشکی قانونی کشور ادامه داد: در حال حاضر ۷۰ درصد مواد مصرفی بخش ژنتیک مُبرا از صادرات شده است و تلاش داریم تا پایان امسال ۳۰ درصد از موارد مورد نیاز بخش ژنتیک هم تولید کنیم.

مدیرکل سابق پزشکی قانونی استان همدان نیز در ادامه گفت: طرح جابه‌جایی سالن تشریح با همراهی دادگستری و دادستان همدان انجام گرفت که دستاوردهای خوبی برای استان خواهد داشت.

دکتر ارتین کمالی با اشاره به اقدامات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری انجام شده در دوران مدیریت خود، اظهار کرد: سه مرکز ملکی تویسرکان، کبودراهنگ و نهاوند به پایان رسیده و مرکز اسدآباد نیز ۹۰ درصد پیشرفت دارد.

وی با بیان اینکه بازسازی و نوسازی آزمایشگاه پاتولوژی همدان انجام شد، تصریح کرد: دستگاه هموژنایزر در همدان راه‌اندازی شده و همدان جزو سه استان اول در این زمینه بوده است.

وی با بیان اینکه طرح جابه‌جایی سالن تشریح با همراهی دادگستری و دادستان همدان انجام گرفت، افزود: امیدوارم ساخت این سالن به‌زودی شروع شود و مشکلات ترافیکی، امنیتی و بصری را حل کند.

کمالی خاطرنشان کرد: از سال ۹۸ تا ۱۴۰۲ اعتبارات هزینه‌ای پزشکی قانونی استان رشد ۱۵۵ درصدی داشته که در بعضی از زمینه‌ها کمک کرد و در اعتبارات تملک دارایی هم افزایش داشته به طوری که از ۱۵۷ میلیون تومان در سال ۹۸ به چهار میلیارد و ۱۸۸ میلیون در سال ۱۴۰۲ رسید.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان با تأکید بر اینکه در زمینه نرم‌افزاری اجرای سامانه تخصصی پزشکی قانونی جزو استان‌های برتر به شمار می‌آییم، بیان کرد: سعی کردیم در زمینه کیفی پرونده‌ها ورود داشته باشیم.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن