Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی ۴۸۰۰ نفر از همدانی‌ها ناشنوا هستند

۴۸۰۰ نفر از همدانی‌ها ناشنوا هستند

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان گفت: در اداره‌کل بهزیستی استان همدان حدود ۳۰ هزار و ۲۵۶ پرونده برای معلولان تشکیل شده که از این تعداد، حدود ۴۸۰۰ نفر معادل ۱۶ درصد ناشنوایان هستند.

به گزارش "همدان نیوز"، امیر کوکائیان با اشاره به شعار امسال هفته جهانی ناشنوایان «نقش‌آفرینی ناشنوایان و پذیرش اجتماعی» است، اظهار کرد: ناشنوایی با توجه به ویژگی خاصی که دارد و پنهان بودن این معلولیت، اگر به‌موقع تشخیص داده شود، می‌تواند از عوارضی که برای فرد داشته باشد، جلوگیری کند.

کوکائیان یکی از مشکلات ناشنوایان را «ارتباط‌گیری» دانست و افزود: در آینده مشکلاتی نظیر ارتباط‌گیری کلامی- گفتاری برای این قشر پیش می‌آید که بهزیستی به منظور پیشگیری از بروز این مشکل و کم‌شنوایی یکسری کارها را در دست انجام دارد.

وی ادامه داد: طرح غربالگری شنوایی نوزادان یکی از این طرح‌هاست به طوریکه این معلولیت هر چه زودتر به تشخیص گذاشته شود و مداخله انجام گیرد، طبیعتاً بروز مشکل و عوارض آن در افراد کمتر خواهد شد.

کوکائیان خاطرنشان کرد: خوشبختانه در استان همدان این غربالگری در ۱۱ پایگاه سنجش شنوایی نوزادان با تجهیزات ویژه انجام می‌شود و کارشناسان و متخصصانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، طی یک‌سال گذشته چیزی حدود ۲۲ هزار نفر را مورد غربالگری شنوایی قرار داده‌اند.

وی یادآور شد: در واقع هدف از انجام این غربالگری، پوشش حداکثری موالیدی است که در استان داریم به طوری که طی یک‌سال گذشته به جرأت می‌توان گفت بالای ۹۰ درصد از موالید را توانستیم تحت پوشش این طرح قرار دهیم.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان مطرح کرد: یکی دیگر از اقدامات به منظور پیشگیری از بروز معلولیت شنوایی، غربالگری شنوایی کودکان در رنج سنی سه تا پنج سال است که در ۱۰ شهرستان پوشش داده می‌شود به طوری که طی یک سال گذشته بیش از ۱۲ هزار کودک مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند.

وی با اشاره به توزیع ۲۵۴ سمعک اظهار کرد: اداره‌کل بهزیستی استان همکاری تنگاتنگی با واحد کاشت حلزون دانشگاه علوم پزشکی همدان دارد که از مهرماه سال گذشته توسط دانشگاه به صورت رایگان انجام می‌شود./ ایسنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن