Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی کمبود ۲۶۰ هزار معلم و ۵۰ هزار نیروی سرایدار در مدارس کشور

کمبود ۲۶۰ هزار معلم و ۵۰ هزار نیروی سرایدار در مدارس کشور

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با اشاره به کمبود ۲۶۰ هزار معلم و ۵۰ هزار نیروی پشتیبان و سرایدار در کشور گفت: برای ما کلاس بدون معلم و آموزش بی‌کیفیت پذیرفته نیست و حتماً باید مدارس دولتی را با تأمین معلم تقویت کنیم.

به گزارش "همدان نیوز"، حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی در خصوص وضعیت تامین نیروی آموزشی و کمبود معلم با توجه به شکایات خانواده‌ها اظهار کرد: علت اصلی معضل کمبود نیروی آموزشی در وزارت آموزش و پرورش مربوط به ادوار مختلف است‌.

وی گفت: مشکلات و مسائل آموزش و پرورش به مرور زمان ایجاد شده، در طول سالیان گذشته «کمبود معلمان در طول زمان انباشته شده» و خبرهای روز وزارتخانه حاکی از کمبود ۲۶۰ هزار معلم است.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مهمترین دلیل ایجاد این مشکل را کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو و تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد و افزود: این مرکز آموزش عالی مهمترین منبع اصلی تامین نیروی آموزشی است که متاسفانه از سالانه ۲۵ هزار نفر به حدود یک‌هشتم یعنی ۳ هزار نفر کاهش داشته است.

وی تاکید کرد: این وضعیت حاصل بی‌تدبیری مسئولان به مرور زمان بوده است که با اعتراض رهبر انقلاب و حضور ایشان در دانشگاه فرهنگیان مواجه شد و مقرر شد این وضعیت ساماندهی و کمبودها جبران شود. 

فلاحی به دیگر علل ایجاد شرایط نابسامان کمبود معلم پرداخت و گفت: این معضل در اثر حذف دانش‌سراها و تربیت معلم‌ها در طول سالها از دولت‌های قبلی به وجود آمده و ارتباطی به دولت سیزدهم ندارد.

وی تصریح کرد: ناگفته نماند وزارت آموزش و پرورش به‌ ویژه در دو سال اخیر بیشترین جذب معلم را از طریق ماده ۲۸ و افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان داشته است.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه سازمان اداری و استخدامی کشور همکاری خوبی در صدور مجوز استخدام داشته است، ادامه داد: کمیسیون آموزش هم از آغاز به کار مجلس یازدهم در دولت قبلی و فعلی به این مسئله مهم ورود پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: علاوه بر آمار ۲۶۰ هزار کمبود معلم مجموعه آموزش و پرورش با کاهش ۵۰ هزار نیروی پشتیبان و سرایدار مواجه است و در برخی از مدارس مدیران و معاونین در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند.

فلاحی اظهار کرد: بخشی از مشکل به مرور با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو رفع شده و اکنون دانشگاه فرهنگیان ۴۰ هزار نفر جذب دانشجومعلم دارد و به همین میزان باید دانشگاه شهید رجایی توسعه داده می‌شد چراکه این مسیر اصلی جذب معلم است.

وی با اشاره به دیگر علت‌های این مسئله در دوره‌های گذشته افزود: تعدادی از معلمان حق‌التدریس، نهضتی‌های قبل از سال ۱۳۹۱ بودند که با برگزاری آزمونی ۲۳ هزار نفر جذب شدند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: برای مجموعه کسانی که با آموزش و پرورش ارتباط دارند؛ نیرو‌های آموزشی بعد از سال ۱۳۹۱ اعم از حق‌التدریس‌ها، نهضتی‌ها، طرح امینی‌ها، معلمان قرآنی، مربیان پیش‌دبستانی و نیروهای آموزشی در مدارس غیرانتفاعی با تصویب یک قانون در مجلس و در خصوص فوریت آن با امضای نمایندگان به دلیل همزمان بودن با برنامه هفتم توسعه، درخواست اعمال اصل ۸۵ جهت تسریع تعیین تکلیف در کمیسیون مشترک ارائه شد تا معلمان باتجربه و شایسته جذب آموزش و پرورش شوند و در این وضعیت کمبود معلم یاری‌کننده باشند.

وی با تاکید بر اینکه مسئله حل کمبود معلم یک مسئله مهم و حیاتی است و وزارت آموزش و پرورش ۵۰ میلیون نفر عائله دارد گفت: مجلس پای کار حل این مشکل است و امیدواریم که دولت هم پای کار باشد، هرچند که نمی‌توان به یکباره مسئله کمبود معلم را امسال برطرف کرد.

فلاحی افزود: بر اساس مذاکرات هفته گذشته، وزیر آموزش و پرورش و ریاست سازمان اداری و استخدامی کشور معتقدند باید به تدریج ولی با سرعت بیشتری جذب معلم صورت گیرد تا این مشکل برطرف شود.

وی تاکید کرد: برای ما کلاس بدون معلم و یا آموزش بی‌کیفیت قابل پذیرش نیست و حتماً باید مدارس دولتی را با تأمین معلم تقویت کنیم.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن