Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی آنفلوآنزا در همدان از کرونا پیشی گرفت

آنفلوآنزا در همدان از کرونا پیشی گرفت

مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی همدان از افزایش مبتلایان به بیماری ویروسی آنفلوآنزا در همدان خبر داد و گفت: افراد می‌توانند تا فصل بهار از واکسن آنفلوآنزا استفاده کنند.

به گزارش "همدان نیوز"، یعقوب اندامی با اشاره به وضعیت بیماری‌های ویروسی به خصوص آنفلوآنزا در همدان اظهار کرد: فرق ویروس آنفلوآنزای امسال با بقیه سال‌ها این است که پیک آن تقریبا سه هفته زودتر آغاز شد.

وی با بیان اینکه پاییز هر سال بیماری‌های تنفسی نظیر کووید، آنفلوآنزا و سرماخوردگی افزایش می‌یابد اما امسال زودتر از مهرماه یعنی اواسط شهریور بیماری‌ ویروسی خود را نشان داده است گفت: امسال تعداد مبتلایان به آنفلوآنزا کمی نسبت به سال‌های گذشته بیشتر است.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان تاکید کرد: این روزها از لحاظ فراوانی آنفلوآنزا در رتبه اول بیماری‌های تنفسی استان به شمار می‌آید و رتبه دوم را کووید داشته و سرماخوردگی‌های معمولی و سایر بیماری‌های تنفسی و ویروسی نیز در رده بعدی هستند.

آنفلوآنزا جای کووید را گرفت

وی با بیان اینکه در حال حاضر موارد بستری و سرپایی بیماری آنفلوآنزا در استان دو یا سه برابر میزان کووید است و این بیماری نسبت به سایر بیماری‌ها در اوج قرار گرفته افزود: طی چند سال گذشته کووید در رتبه اول بیماری‌های ویروسی قرار داشت اما در حال حاضر آنفلوآنزا جای آن را گرفته است.

اندامی در پاسخ به اینکه آیا نگرانی از لحاظ شیوع این بیماری در استان وجود دارد؟ گفت: فصل پاییز با کاهش دما، زمینه‌ رشد ویروس فراهم می‌شود و از طرفی در این فصل شاهد بازگشایی مدارس هستیم و باید بیشتر مراقب بود.

وی بیان کرد: در این فصل اگر دانش‌آموزان نتوانند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، ویروس سریع بین آنها انتشار می‌یابد و به سمت خانواده‌ها کشیده می‌شود و چون علایم نسبت به سال‌های دیگر بیشتر شده، توصیه می‌شود مردم حتما اصول بهداشتی را رعایت کنند.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه مردم در مکان‌های سربسته و مکان‌هایی که تهویه ندارد حتما از ماسک استفاده کنند افزود: افراد سعی کنند تا حد امکان در فضاهای شلوغ حضور پیدا نکنند و حتما شست‌وشوی مرتب دست‌ با آب و صابون را مد نظر داشته باشند.

وی با بیان اینکه افراد در صورت مشاهده علایم ویروسی به مراکز درمانی مراجعه کنند و حتما استفاده از ماسک را مورد توجه قرار دهند عنوان کرد: سردرد، بدن درد، تب و لرز، گلودرد، سرفه، ضعف و بی‌حالی شدید، اسهال، استفراغ، تهوع و علایم گوارشی می‌تواند علایم آنفلوآنزا و کووید باشد که با وجود این علایم در اولین فرصت افراد از ماسک استفاده کرده و از حضور در تجمع خودداری کنند.

اندامی بیان کرد: افرادی که با تشخیص پزشک مبتلا به آنفلوآنزا بودند یا تست دادند و تست آنها کووید و مثبت بود، پنج روز در محل کار خود حاضر نشوند و دانش‌آموزان نیز در منزل استراحت کنند تا علایم بیماری کاهش یابد.

مبتلایان به بیماری ویروسی حداقل ۱۰ روز اول از ماسک استفاده کنند

وی با بیان اینکه افراد بعد از پنج روز استراحت اگر به محل کار رفتند و یا دانش‌آموزان در مدرسه حاضر شدند به مدت پنج روز هم از ماسک استفاده کنند گفت: حداقل از شروع علایم باید ۱۰ روز از ماسک استفاده کرد.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: هنگام بیماری رعایت فاصله اجتماعی و دست نزدن به چشم، دهان و بینی با دست‌های آلوده از سوی افراد مورد توجه باشد.

وی در خصوص علت اینکه افرادی امسال با ابتلا به بیماری ویروسی مدت زمان طولانی دچار بیماری هستند وعلایم بیماری آنها  بعد از چند روز و بهبودی دوباره برمی‌گردد گفت: سرماخوردگی، کووید یا آنفلوآنزا فرق نمی‌کند، بیماری‌های تنفسی دوره‌ای دارند که ویروس با سرفه و حرف زدن پخش می‌شود و این دوره حاد بیماری به شمار می‌آید و معمولا تا ۱۰ روز بعد فروکش می‌کند اما عوارضی مانند سرفه، ضعف و بیماری، حالت تهوع و در کووید از دست دادن حس بویایی گاهی تا یک یا دو ماه باقی می‌ماند.

اندامی با بیان اینکه در فصل سرما علایم بیماری مدت طولانی باقی می‌ماند افزود: فردی که تابستان و بهار آنفلوآنزا و کووید بگیرد معمولا علایم تنفسی او سریع بهبود می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: با فصل سرما فردی که مبتلا به بیماری می‌شود معمولا یک هفته یا ۱۰ روز با  سرفه‌های تنفسی مواجه است و این باعث می‌شود گاهی سرفه‌های طولانی مدت ادامه داشته باشد و یا علایمی تهوع، ضعف، بی‌حالی و درد عضلانی به سراغ او بیاید.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: افراد با مراجعه به پزشک، خصوصا مبتلایان به بیماری آنفلوآنزا که دارای درمان و داروی مشخصی است و نیز با رعایت نکات بهداشتی، استراحت، مصرف بالای مایعات و پرهیز از غذاهای حساسیت‌زا، معمولا در یک هفته تا ۱۰ روز بهبود می‌یابند.

وی با اشاره به اینکه اگر علایم فردی طولانی می‌شود به این دلیل است که بدن و سیستم ایمنی‌ او ضعیف شده و ممکن است به طور همزمان دچار ویروس دیگری شود گفت: مثلا اواخر بیماری آنفلوآنزا با یک ویروس دیگر نظیر کووید و سرماخوردگی مواجه شود و علایم طولانی باشد.

اندامی خاطرنشان کرد: ممکن است بیماری نیز بهبودیافته باشد اما علایم حساسیت در مجاری تنفسی باقی مانده باشد و این باعث ‌شود مدت زمان بیماری طولانی‌تر باشد.

واکسیناسیون آنفلوآنزا برای گروه‌های در معرض خطر استفاده شود

وی با بیان اینکه تمام بیماری‌های تنفسی خصوصا آنفلوآنزا دو راه پیشگیری دارد شامل رعایت پروتکل‌ بهداشتی نظیر شست‌وشوی دست‌ها و استفاده از ماسک در مکان‌های سربسته و پرازدحام و نیز رعایت فاصله اجتماعی گفت: تقریبا ۶۰ تا ۷۰ درصد، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از بیماری پیشگیری می‌شود.

اندامی با بیان اینکه راه دیگر پیشگیری استفاده از واکسن است و باید واکسیناسیون آنفلوآنزا برای گروه‌های در معرض خطر مورد توجه باشد افزود: ما در معاونت بهداشتی استان موظفیم واکسن‌هایی را در اختیار افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و جزو گروه‌های خطر به شمار می‌آیند، قرار دهیم.

وی اضافه کرد: این افراد شامل مادران باردار، جانبازان شیمیایی، افراد مبتلا به بیماری خاص نظیر مبتلایان به بیماری هموفیلی، تالاسمی و کسانی که پیوند مغز و استخوان انجام دادند و یا کسانی که به هر دلیلی داروی کرتون با دز بالایی مصرف می‌کنند، هستند.

افراد تا فصل بهار می‌توانند واکسن آنفلوآنزا استفاده کنند

مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه ما واکسن آنفلوآنزا را در اختیار کسانی که جزو کادر بهداشت و درمان هستند و در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی با بیماران مختلفی ارتباط دارند، قرار می‌دهیم گفت: واکسن آنفلوآنزا را می‌توان برای تمام نوزادان ۶ ماه به بالا و دیگر افراد تزریق کرد.

وی تاکید کرد: واکسن آنفلوآنزا را رایگان در اختیار این افراد قرار می‌دهیم و بقیه افراد هم می توانند به داروخانه‌های شهر مراجعه کنند و آن را دریافت و استفاده کنند که در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی از درصد بالای این بیماری پیشگیری می‌شود.

اندامی با بیان اینکه ممکن است بیماری‌های ویروسی تا حداقل فصل بهار امکان انتشار داشته باشد گفت: ممکن است افرادی تصور کنند اوایل پاییز باید واکسن استفاده می‌شد و در حال حاضر فایده‌ای ندارد اما این تفکر اشتباه است و تا بهار گردش ویروس با ما خواهد بود بنابراین افراد در هر مرحله‌ای بتوانند واکسن آنفلوآنزا را استفاده کنند موثر خواهد بود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن