Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی ۸۰ درصد متقاضیان فرزندخواندگی در همدان خواهان کودک زیر پنج سال هستند

۸۰ درصد متقاضیان فرزندخواندگی در همدان خواهان کودک زیر پنج سال هستند

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان همدان با اشاره به اینکه تقاضا برای فرزندخواندگی دختران زیر ۶ سال و شیرخوار بیش از ظرفیت است گفت: ۸۰ درصد خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی در این استان خواهان به سرپرستی گرفتن کودک زیر پنج سال هستند.

به گزارش "همدان نیوز"، علیرضا سمائی اظهار کرد: اگر خانواده‌ها فرزند بالای ۶ سال و یا کودکان خردسال دارای نیازهای ویژه درمان و توانبخشی و یا دارای سنین بالاتر را بخواهند بدون نوبت، به شرط داشتن شرایط فرزندخواندگی و صلاحیت های لازم در این زمینه و با طی مراحل قانونی و اداری، می توانند پذیرای این فرزندان باشند.

وی افزود: تعدادی از کودکان و نوجوانان بدون سرپرست موثر نیز در خانه هایی که توسط موسسات خیریه و توسط مجموعه ای از خیرین نیک اندیش و مسئولیت پذیر نگهداری می شوند و در استان ۱۳ مرکز این موضوع را برعهده دارند و پذیرای فرزندان هستند.

این مقام مسوول ادامه داد: اصلی‌ترین شرایط عمومی متقاضیان سرپرستی علاوه بر داشتن صلاحیت اعتقادی، اخلاقی و تابعیت ایرانی، عدم برخورداری از محکومیت جزایی، تمکن مالی و عدم ابتلا به بیماری‌های واگیر یا صعب‌العلاج و اعتیاد به مواد مخدر، مواد روانگردان و الکل است.

۲۰کودک به خانواده‌های متقاضی فرزند سپرده شدند

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان همدان گفت: ۲۰ کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست واجد شرایط از ابتدای سال جاری تاکنون به خانواده های متقاضی فرزندخوانده سپرده شدند.

سمائی اظهار کرد: این تعداد کودک پس از طی فرایندها و ضوابط فرزندخواندگی و پس از طی مراحل قانونی این سازمان و با حکم قضایی به خانواده‌های متقاضی فرزندخوانده سپرده شده اند

وی یادآور شد: در فرزندسپاری اولویت ها بر مبنای فراهم شدن زمینه بهتر پرورش و بالندگی و نیل به صلاح فرزندان منظور می شود، در مجموع شرایطی باید احراز شود که فرزند در وضعیت مناسب به لحاظ صلاحیت های اعتقادی و اخلاقی جایگزین شود.

۳۰۰خانواده همدانی متقاضی فرزندخواندگی هستند

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان همدان گفت: هم اکنون ۳۰۰ خانواده متقاضی فرزند خواندگی در استان پشت نوبت قرار دارند و در سامانه ملی فرزندخواندگی درخواست خود را ثبت کرده اند.

سمائی با بیان اینکه سالیانه تعداد محدودی از فرزندان دارای نیازهای ویژه به خانواده ها تحویل می شوند و تحت سرپرستی این خانواده که مسئولیت پذیری و تعهد اخلاقی و انسانی آنان ستودنی است تحت پیگیری های درمانی و توانبخشی قرار می گیرند افزود: پرداخت کمک هزینه درمان با توجه به شرایط خانواده فرزند پذیر و مطابق دستورالعمل های سازمان بهزیستی امکان پذیر هست و این موضوع همچنین خانواده های جایگزین زیستی (فرزندانی که توسط بستگان مورد پذیرش قرار می گیرند) را نیز شامل می شود.

وی اظهار کرد: تصور عمومی اغلب بر این است که فقط زوج های بدون فرزند شرایط فرزند پذیری دارند در حالی که دیگر افراد نظیر دختران و زنان بدون شوهر فاقد فرزند و زوجین دارای فرزند نیز شرایط فرزند پذیری را دارند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان همدان گفت: وضعیت سنی زوجین، مدت ازدواج، سابقه ازدواج و روابط زوجین، وضعیت ناباروری، وضعیت سلامت جسمی، تحصیلات، شغل پایدار، درآمد، سوابق و پیشینه اجتماعی فرهنگی زوجین و شرایط سنی کودک مورد درخواست همگی با هدف احراز خیر و صلاح فرزندان بررسی و پیگیری می شود.

سمائی افزود: زن و شوهر بدون فرزند که پنج سال از تاریخ ازدواج آنان گذشته باشد و صاحب فرزند نشده باشند، در اولویت اول پذیرش سرپرستی قرار دارند.

وی ادامه داد: همچنین زنان و دختران بدون همسر و زوجین دارای فرزند در اولویت دوم و سوم در واگذاری فرزند قرار دارند.

خانواده محوری، رویکرد جدید محاکم قضائی و سازمان بهزیستی

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان همدان گفت: خانواده های فرزند پذیر، زوجین متقاضی و افرادی که در این زمینه اقدام می کنند عمدتا از برکات و آثار پذیرش کودکان بدون سرپرست در زندگی شان می گویند موضوعی که در توصیه های قرآنی و سیره اهل بیت علیهم السلام هم بر آن تاکید شده است.

سمائی اظهار کرد: علاوه بر زوجین فاقد فرزند خانواده هایی بر مبنای اعتقاد به شریعت اسلام و مسئولیت اجتماعی در راستای حمایت از کودکان و نوجوانان بدون سرپرست موثر حتی علی رغم داشتن فرزند زیستی اقدام به پذیرش فرزند دارای ناتوانی و بیماری های سخت درمان اقدام می کنند که این اقدام آنان کاری بزرگ و موثر در توانمند سازی و بالندگی این فرزندان است.

وی ادامه داد: روح بزرگ و قلب پُرمهر این خانواده ها زمینه رشد و تعالی و توانمندی برخی از فرزندان نیازمند به درمان را فراهم می کند و در مجموع رویکرد جدید محاکم قضائی و سازمان بهزیستی، خانواده محوری و جایگزینی کودکان و نوجوانان بدون سرپرست موثر در خانواده ها حتی برای چند روز و موقت است که این موضوع بیانگر اهمیت ظرفیت های بالای معنوی و مادی خانواده در فرهنگ ما است.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان همدان افزود: خانواده به عنوان نظام و نهاد اجتماعی پایدار، دارای کارکردهای مهمی است و نقش های قابل اهمیتی در ارتقا رشد و توسعه روانی، جسمی، عاطفی، فرهنگی، اجتماعی و حتی مادی و در مجموع پرورش معنوی همه اعضا به ویژه فرزندان دارد و سلامت جامعه به نوعی در گرو سلامت خانواده است.

سمائی اظهار کرد: تعاملات پویا و سازنده در رشد تعالی فرزندان در محیط خانواده شکل می گیرد و در فرهنگ دینی و ملی نیز این موضوع همیشه مورد تاکید بوده و هست.

وی ادامه داد: رشد، تکامل و تعالی هریک از اعضا در سامان و یکپارچگی خانواده است و تجربه نشان داده رویکرد پذیرش و عضویت فرزندان بدون سرپرست موثر نیز در خانواده های فرزند پذیر زمینه شایسته تری برای ساماندهی و تعالی و پرورش کودکان و نوجوانان است./ ایرنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن