Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی ۹۸.۷ درصد نوزادان همدان در طرح شنوایی‌سنجی غربالگری شدند

۹۸.۷ درصد نوزادان همدان در طرح شنوایی‌سنجی غربالگری شدند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از غربالگری شنوایی ۹۸.۷ نوزادان استان همدان در ۱۰ ماهه امسال در طرح شنوایی سنجی خبر داد.

به گزارش "همدان نیوز"، فاطمه ترکمان اسدی اظهار داشت: از سال 1396 با همکاری اداره کل بهزیستی استان، غربالگری شنوایی در شهرستان‌های استان و توسط ادیولوژیست‌های معرفی شده از طرف بهزیستی در مراکز منتخب هر شهرستان اجرا می‌شود.

وی افزود: این طرح با هدف ارتقاء کمی و کیفی برنامه غربالگری، تشخیص، و مداخله زود هنگام مشکلات شنوایی نوزادان و شیرخواران و ایجاد و توسعه دسترسی برابر و همگانی افراد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان تصریح کرد: از سال 96 تا کنون درصد پوشش از 20درصد در سال 95 تا 10 ماهه سال 1402 به 98.7 درصد ارتقاء یافته است و به طور میانگین سالانه در استان بیش از 50 کودک کم شنوا و ناشنوا تشخیص داده می‌شود که اقدامات مداخله ای و درمانی برای آن‌ها انجام می‌شود.

ترکمان اسدی عنوان کرد: غربالگری شنوایی نوزادان 3 تا 5 روزه با هدف شناسایی به موقع و زود هنگام اختلالات شنوایی و ارائه خدمات لازم و مداخله به هنگام جهت جلوگیری از عوارض کم شنوایی حداکثر تا سن یک ماهگی نوزاد انجام می‌شود.

وی افزود: نوزادانی که در این طرح مشکوک بوده و به مرحله تشخیص، مداخله و انجام آزمایش‌های بیشتر ارجاع داده می‌شوند خدمات رایگان دریافت می‌کنند، ضمن اینکه این روند تا سن سه تا چهار سالگی ادامه پیدا می‌کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: در این مرحله نیز در صورتی که پزشک متخصص تأیید کند که کودک با مشکل جدی شنوایی روبه رو است از سوی بهزیستی، برای کاشت حلزون معرفی خواهد شد.

ترکمان اسدی تاکید کرد: کودکان و نوزادانی که دچار مشکلات شنوایی کمتری بوده و نیاز به کاشت حلزون نداشته باشند به مراکز تخصصی ارجاع داده شده و هزینه‌های درمانی آن‌ها از جمله تهیه سمعک نیز پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: این مهم کمک شایانی به پیشگیری از بروز معلولیت‌های شنوایی، گفتاری و به دنبال آن آسیب‌های روانی و اجتماعی هم برای فرد و خانواده و هم برای اجتماع می‌کند و شاهد کاهش چشمگیر تعداد افرادی که دچار معلولیت هستند خواهیم بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: کودکان دارای مشکل شنوایی قبل از دو سالگی نیازمند اقدامات درمانی از جمله کاشت حلزون یا دریافت سمعک هستند تا بتوانند در سنین پیش از دبستان از آموزش‌های لازم جهت زبان آموزی و تربیت شنیداری بهره‌مند شده و دچار معلولیت شنوایی نشوند و این مهم تأثیر زیادی در افزایش سطح سلامت عمومی جامعه دارد.

ترکمان اسدی با بیان اینکه کودکان کم شنوا در صورت عدم شناسایی به موقع، از نظر رشد گفتاری نسبت به همسالان خود عقب می‌مانند و از لحاظ ارتباط و گفتار نیز دچار مشکلات جبران ناپذیری می‌شوند، عنوان کرد: بیش از نیمی از کم شنوایی‌ها قابل پیشگیری هستند و مداخله زودهنگام برای موفقیت همه کودکان کم شنوا از بدو تولد ضروری است بنابراین آگاهی افراد جامعه نسبت به اینگونه مسائل می‌تواند به پیشگیری از کم شنوایی‌ها از بدو تولد کودکان کمک کند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن