Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی افزایش ۲۰ درصدی داروخانه‌های شبانه‌روزی در همدان

افزایش ۲۰ درصدی داروخانه‌های شبانه‌روزی در همدان

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان از افزایش ۲۰ درصدی داروخانه‌های شبانه‌روزی خبر داد و گفت: در مجموع هشت درصد تعداد داروخانه‌های استان افزایش داشته است.

به گزارش "همدان نیوز"، قدرت‌الله رستمی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر ۳۰۴ داروخانه روزانه، نیمه‌وقت، تمام وقت و شبانه‌روزی در استان فعال است که ۲۰ درصد داروخانه‌های شبانه‌روزی و در مجموع ۸ درصد داروخانه‌های استان نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۳۰ درصد بیش از سال ۱۴۰۰ داروخانه‌ها را طبق مصوبات افزایش دادیم گفت: در حال حاضر ۵۰ شرکت توزیع دارو، سبد دارویی  استان را تامین می‌کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی در استان همدان افزود: سال آینده در محدوده بیمارستان فرشچیان کلنگ احداث داروخانه دولتی زده خواهد شد.

وی در ادامه نسبت به ارجاع بیماران توسط برخی از پزشکان به برخی از داروخانه‌ها گفت: نه تنها به داروخانه‌ها بلکه به پاراکلینیک‌ها نیز ارجاع‌ وجود دارد و از طریق قوانین نظام پزشکی ارجاع بیماران به پارا‌کلینیک تخلف است؛ در مورد داروخانه‌ها هم شاهد مواردی هستیم و تخلف به نظام پزشکی ارجاع داده شده است.

رستمی تاکید کرد: مردم باید خودآگاهی داشته باشند و به این مراکز مراجعه نکنند که البته برخی از داروهای برند در داروخانه‌های خاص وجود دارد و ارجاع داده می‌شود و باید این را هم لحاظ کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به هیچ داروخانه‌ای در استان مجوز داده نشده که توزیع دارو را در بستر فضای مجازی و اینترنت داشته باشند عنوان کرد: این مسئله در کشور محل بحث است و آنچه تاکنون فروش اینترنتی بوده مربوط به مکمل‌ها است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان از فعالیت چهار شرکت تولید دارو در استان خبر داد و افزود: درصددیم دو شرکت دارو را هم در استان طی سال جدید اضافه کنیم.

وی با بیان اینکه یک شرکت هم در حال دریافت مجوز است تصریح کرد: در مجموع خوشبختانه اقبال به سرمایه‌گذاری در حوزه تولید دارو در استان وجود دارد.

رستمی با اشاره به اینکه همدان جزو استان‌های پیش‌رو در تولید دارو است تصریح کرد: به دنبال این هستیم در همدان، ملایر و نهاوند کارخانه‌ دارو ایجاد کنیم و از چهار داروخانه فعال در استان سه داروخانه در تویسرکان فعال است.

وی یادآور شد: یکی از کارخانه‌های تولید دارو در همدان مواد اولیه دارو و دو کارخانه مکمل‌های داخلی و تحت لیسانس کشورهای خارجی را تولید می‌کند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان در خصوص سیاست‌های موجود برای تأمین شیرخشک در استان عنوان کرد: متاسفانه با دست‌اندازی‌هایی این اقلام یارانه‌ای را از سیستم عرضه دولت خارج می‌کردند که خوشبختانه طرح دارویار در کنترل این مسئله موفقیت‌آمیز بود.

وی با بیان اینکه با الگوگیری از طرح دارویار طرح دوم و آن بازرسی از شرکت‌های داروخانه‌ای و ارزیابی موجودی‌ها شیر خشک اجرا شد ادامه داد: در این طرح سهم هر نوزاد از شیرخشک مشخص شد تا کنترل صورت گیرد و خوشبختانه در حال حاضر وضعیت خوبی در توزیع شیرخشک در استان داریم.

رستمی با اشاره به فعالیت بیش از ۳۰۰ عطاری دارای مجوز در استان گفت: برخی عطاری‌ها هم مجوز ندارند و پیگیریم توسط ادارات و سازمان‌های مرتبط نسبت به دریافت مجوز و در صورت عدم تمکین نسبت به پلمب آنها اقدام شود.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر عطاری‌ها به صورت قارچ‌گونه رشد می‌کنند، چون امروزه مردم به سلامت خود اهمیت می‌دهند و از طرفی تبلیغ نادرست تاثیر درمان سنتی، باعث شده این مراکز افزایش یابد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدانعنوان کرد: برخی از این مراکز بدون مجوز فعالیت دارند که طبق آخرین اطلاعات ۱۰۰ عطاری بدون مجوز در استان فعال بوده و متاسفانه تعداد نیز در حال افزایش است.

وی یادآور شد: عطاری‌ها از طریق اصناف مجوز دریافت می‌کنند که سال گذشته در راستای کنترل فعالیت این مراکز توانستیم از طریق اصناف و سازمان صمت آموزش‌هایی را ارائه دهیم و ملزم به دریافت مجوز شوند.

رستمی با تاکید به اینکه از طریق سامانه امکان دریافت مجوز است گفت: پیگیریم در سامانه مجوزها از طریق طی مراحل در وزارت بهداشت مجوزهای عطاری‌ها صادر شود که فعلا تاکنون اتفاقی نیفتاده است.

وی با تاکید به اینکه مردم باید آگاهی لازم را داشته باشند و به عطاری‌های بدون مجوز مراجعه نکنند، افزود: اطلاعات پزشکی را باید از محل‌های پزشکی دریافت کرد؛ افراد دنبال این نباشند اطلاعات درمانی را از عطار بگیرند چرا که بسیاری از آنها حتی اطلاعات پایه‌ای را هم ندارند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: عطاری‌ها اجازه تجویز و توصیه ندارند و صرفا بر اساس نیاز مشتری گیاهان را می‌توانند به فروش برسانند و هرگونه ترکیبی را هم مجاز نیستند.

وی در خصوص اینکه چرا با طرح دارویار دارو گران شد بیان کرد: در حال حاضر دارو گران نشده و ارز از طریق داروخانه به بیمار پرداخت می‌شود.رستمی تاکید کرد: برخی از مسیر اشتباه وارد می‌شوند و به روش سیستم و روند درست برای گرفتن یارانه ورود ندارند و مجبورند قیمت دارو را آزاد پرداخت کنند در حالی که اگر مدرکی را به بیمه‌ها بدهند، بیمه آن را ارائه و یارانه تعلق می‌گیرد.

وی با بیان اینکه یک سال و نیم قبل وضعیت تامین دارو خوب نبود و بیش از ۲۰۰ قلم کمبود دارو داشتیم اما امروز تقریبا به ۸۰ قلم رسیده است گفت: کمبود این داروها اینطور نیست که همه به آنها نیاز داشته باشند و نمونه داخلی وجود دارد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه بی نظمی، درخواست غیرمنطقی بیماران برای تجویز و تجویز خارج از نیاز بیماران از سوی پزشکان مشکلاتی را در توزیع دارو ایجاد می‌کرد اما امروز با مدیریت‌ها خوشبختانه کمبود دارو بسیار کم شده است، افزود: در چند ماه اخیر کمبود دارویی نداشتیم که بیمار به دارو نرسیده باشد، بلکه به جای دپو در منزل در داروخانه نگه داشتیم تا بر اساس نیاز فرد هر بار توزیع شود.  وی با اشاره به اینکه داروهای گوارشی و قلبی عروقی از لحاظ تعداد، داروهای پرمصرف را تشکیل می‌دهند گفت: در این راستا کمیته‌ای برای تجویز منطقی دارو فعال است که در آن تجویز منطقی و کمبود داروها و رفع آن مرتب پیگیری می‌شود.

رستمی با بیان اینکه مسمومیت دو نوع است یکی با آگاهی بوده و دیگری با ناآگاهی و بیشترین مسمومیت‌ها هم از سوی کسانی شامل می‌شود که دچار ناراحتی‌های اعصاب و روان هستند خاطرنشان کرد: این روزها مسمومیت با شوینده‌ها را شاهد هستیم و ۱۶ درصد آمار را شامل می‌شوند و مردم باید به هنگام خانه تکانی بیشتر مراقب خود باشند.

وی در خصوص جمع‌آوری داروهای دپو شده از منزل گفت: دارویی از داروخانه خارج شود توسط بیمار لمس می‌شود و مشخص نیست محل نگهداری آن چطور بوده و ممکن است با بازگشت به داروخانه، سایر داروها و بیمار را آلوده کند و به همین دلیل از لحاظ قانونی نمی‌توان دارویی بعد از خروج از داروخانه تحویل گرفت.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن