Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر فرهنگی - هنری - مذهبی جشن ۱۰۰ سالگی تئاتر کودک در همدان برگزار می شود

جشن ۱۰۰ سالگی تئاتر کودک در همدان برگزار می شود

دبیر بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با اشاره به تغییراتی که در این دوره از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان رخ می دهد از برپایی جشن ۱۰۰ سالگی تئاتر کودک در ایران در روزهای برگزاری جشنواره خبر داد.

به گزارش "همدان نیوز"، شهرام کرمی نویسنده و کارگردان تئاتر و دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان درباره انتشار فراخوان و برنامه های این جشنواره به ما گفت: فراخوان این دوره از جشنواره نسبت به دوره های گذشته تغییراتی کرده است. مهمترین تغییر این دوره از جشنواره زمان برگزاری آن است که به دلیل تقارن جشنواره با ایام محرم در آذرماه برگزار می شود. جشنواره کودک و نوجوان باید در فصل حضور دانش اموزان برگزار شود اما ما باید برای حفظ حرمت ماه محرم زمان جشنواره را تغییر می دادیم که بر همین اساس قرار شد جشنواره در ماه ربیع الاول و بعد از محرم و صفر برگزار شود.

وی افزود: همچنین تلاش کردیم با تشکیل چند جلسه و همفکری با هنرمندان و شرکت کنندگان در جشنواره، دوره های گدشته را مورد ارزیابی قرار داده و نکات مثبت و منفی را بررسی کنیم تا به ارتقای کیفیت جشنواره بیانجامد. همچنین در بیست و سومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان شاهد اضافه شدن دو بخش جدید و تغییراتی در بخش های دیگر خواهیم بود.

کرمی یادآور شد: قرار است امسال در بخش مسابقه نمایشنامه نویسی به آثار چاپ شده چه ترجمه و چه آثار ایرانی هم توجه شود. این اقدام از این جهت صورت گرفت که معمولا به نمایشنامه ها و آثار چاپ شده در جشنواره های مختلف و حتی جایزه کتاب سال نیز توجه نمی شود اما از این پس قرار است این بخش برای همیشه به جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اضافه شود. بر همین اساس از سال ۹۰ همه آثاری که ترجمه و یا نوشته شده اند، می توانند در این بخش حضور یابند که به ۲ اثر در هر بخش جایزه تعلق خواهد گرفت.

این کارگردان تئاتر درباره تغییرات دیگری که در این دوره جشنواره رخ داده است، بیان کرد: در طول چند سالی که از راه اندازی بخش مسابقه تئاتر خردسالان می گذرد شاهد تثبیت شدن این بخش در جشنواره بودیم که در این دوره بخش مسابقه تئاتر خردسالان با رویکردی جدید برگزار می شود به این شکل که مربیان همراه با خردسالان به ارزیابی آثار می پردازند.

وی اظهار کرد: همچنین امسال مصادف با ۱۰۰ سالگی تئاتر کودک و نوجوان در ایران است چون از سال های ۹۶ - ۱۲۹۵ بود که زنده یاد باغچه بان تئاتر کودک را در ایران پایه ریزی کرد به همین مناسبت امسال ما به پیشواز صدسالگی تئاتر کودک در ایران می رویم. همچنین در بخش جنبی جشنواره نیز برنامه هایی نظیر تجلیل از هنرمندان، برنامه های آموزشی، برگزاری سمینارها، چاپ آثار قدیمی و نشست های تخصصی را خواهیم داشت که این بخش مدیر مستقلی دارد.

کرمی در پایان صحبت هایش متذکر شد: بخش مسابقه عکس و پوستر نیز که به صورت دوسالانه برگزار می شود امسال بین المللی شده و فراخوان آن نیز به صورت بین المللی منتشر شده است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن