Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی یادداشت

احتمال تشدید مساله مهاجرت با کم‌آبی

یک استاد جامعه‌شناسی شهری و توسعه نوشت: اگرچه از آغاز نخستین موج‌های مهاجرت روستا- شهری در ایران بیش از یک قرن می‌گذرد اما احتمال تشدید آن در شهرهای بسیاری مانند تبریز و همدان در حال حاضر وجود دارد.

استراتژی خوب

یکی از استراتژی های مهم برای حمایت از کودکان بی‌سرپرست، حمایت از کودکان در محیط خانواده یا محیطی شبیه خانواده است. یعنی اینکه هرقدر بچه‌ها از مراکز نگهداری که در ایران و خیلی از کشورها مرسوم است به دور باشند، امکان تلفیق‌شان در جامعه به مراتب بیشتر از زمانی است که قرار باشد در مراکز نگهداری شوند.

دلیل محبوبیت رمزارزها چیست؟

یکی از دلایل محبوبیت رمز ارزها در بین مردم نداشتن تورم،یکسان بودن قیمت در تمام دنیا و غیرقابل جعل کردن آنهاست، درضمن جابه جایی آنها از ارز و طلا نیز بسیار راحت تر است.

داستان غریبانه "نقد" در همدان

بی‌شک روزنامه‌نگاران و خبرنگارانی هرچند انگشت‌شمار، روزهای تعطیل نوروز را با فکر سوژه‌های داغ پشت سر گذاشته‌اند تا بتوانند در سال جدید اولین قدم را محکم و اولین قلم را قابل‌تأمل و اثرگذار بردارند؛ حال معنا و مفهوم قدم‌ها و قلم‌ها برای هریک متفاوت است.

نان‌آوران کوچک هنوز مشغول کارند؛

خیابان‌های شهر یار نامهربان کودکان کار

عرق پیشانی اش را پاک می کند و می گوید: «علی بستنیتو چند خریدی؟ خوش به حالت هیشکی هنوز از من فال نخریده...»

آیا دیندارتر شده‌ایم؟/وضعیت دینداری در جامعه ما چگونه است؟

از چالشی‌ترین مباحث جامعه شناختی و دین پژوهی در جامعه ایرانی، می‌توان به بررسی شدت کیفی و کمی دینداری در دهه‌های اخیر اشاره کرد. این مبحث حتی در میان عموم افراد جامعه و به شکل غیر آکادمیک آن نیز در میان ما ایرانی‌ها همیشه به بحث گذاشته می‌شود.

فقط کارمندان فرار مالیاتی ندارند

بر اساس گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرده کارمندان بیشترین میانگین مالیات پرداختی را در بین برخی مشاغل پردرآمد چون کارکنان طلا و جواهر، کارکنان نمایشگاه خودرو، موبایل‌فروشان، وکلا و مشاورین املاک دارند و کارمندان بیش از هفت برابر مشاورین املاک مالیات می‌دهند!

«درونگراها» به چه کار جهان می‌آیند؟

تغییر علاقمندی این افراد مانند این است که کسی کباب دوست داشته باشد اما ما اصرار داشته باشیم قورمه سبزی به خورد او بدهیم. اصلا ممکن است خوردن قورمه سبزی حتی برای آن فرد ضرر هم داشته باشد و تنها به علاقمند نبودن او بستگی نداشته باشد.

نقدی بر اسطوره‌سازی شتاب زده از شهید سلیمانی

«شهید قاسم سلیمانی اسطوره‌است» این جمله کلیدی یادداشتی است که کورش علیانی فعال فرهنگی و دانش آموخته زبان‌شناسی به رشته تحریر در آورده است. سومین سالگرد شهید قاسم سلیمانی بهانه خوبی است این اسطوره را بررسی کنیم.

حقوق نجومی یک خبرنگار!

همان‌طور که حقوق‌ سر به فلک کشیده برخی مدیران هوش از سر مردم می‌پراند، حقوق رو به افول خبرنگاران هم هوش از سر خودشان می‌پراند.

دولت مردمی با دستان پر به همدان می‌آید

نیمه مردادماه سال ۱۴۰۱ یکسال از استقرار دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که کوله باری از مشکلات انباشت شده از دولت قبل که حاصل سه عامل ناکارآمدی های مدیریتی، تحریم‌های ظالمانه و ویروس کرونا بود را به دوش کشید.

همدان خالی می‌شود!

آن‌چنان بغض فروخورده و حرف رفتن از برخی به گوش می‌رسد که لحظه‌ای با خود فکر می‌کنم همدان در حال خالی شدن است.

نداشتن علم مدیریت یا تجربه مدیریتی یا هر دو

تزلزل، ضعف و بی‌تحرکی برخی نامدیران از چیست؟

توانایی مدیریتی عمده‌ترین مساله‌ای است که باید در انتصاب مدیران در همه سطوح مورد توجه قرار گیرد اما متاسفانه گاهی شاهد این هستیم که مواردی چون ارتباطات، سفارشات و نسبت‌‎های خویشاوندی نسبت به این مقوله ارجح‌تر واقع می‌شوند و خروجی آن تولد نامدیرانی می‌شود که از طول دوران تصدی ایشان جز خرابکاری و بازدهی پایین، ثمره‌ای بر جای نمی‌ماند.