Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر فرهنگی - هنری - مذهبی 6 هزار دانش‌آموز همدانی در هنرستان‌ها ثبت نام کردند

در سال تحصیلی جدید؛
6 هزار دانش‌آموز همدانی در هنرستان‌ها ثبت نام کردند

رئیس اداره آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش آموزش و پرورش استان همدان گفت: در حال حاضر 6 هزار نفر از دانش‌آموزان پایه دهم در هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش همدان ثبت‌نام کرده‌اند.

به گزارش "همدان نیوز"، احمد آقامحمدی با بیان اینکه در ساختار قبلی آموزش و پرورش تعداد رشته‌های کارودانش بیشتر بود که به‌روزرسانی رشته‌ها در هم ادغام شدند، اظهار کرد: تعداد رشته‌های سال گذشته 246 رشته بود اما با توجه به نبود بازار کار و عدم ثبت‌نام دانش‌آموزان در برخی رشته‌های کارودانش، تعدادی از رشته‌ها حذف شد و به 150 رشته کاهش یافت.

وی رویکرد آموزش پرورش را به سمت رشته‌هایی دانست که استان از نظر شغلی نیازمند آنها است و ادامه داد: رشته‌های مورد نیاز استان تراشکاری، سی‌ان‌سی، آسانسور و صنعت است.

آقامحمدی افزود: با توجه به اینکه امسال ثبت‌نام‌ها کامل نشده در حال حاضر سهم دختران در هنرستان‌ها 39 درصد بوده که این آمار از میانگین کشوری بالاتر است.

وی به جایگاه ویژه کارودانش در استان همدان اشاره و تصریح کرد: در سال گذشته از لحاظ سهم هنرستان‌ها در رتبه دوم کشور قرار داشتیم.

آقامحمدی عنوان کرد: در حال حاضر یکی از مباحثی که ما را بسیار درگیر کرده، عدم شناخت جامعه نسبت به این رشته‌ها است که بر این اساس در 24 شهریورماه به نام «هنرستان من»، دانش‌آموزان به اتفاق اولیا در 800 کارگاه حضور یافتند و به صورت تخصصی رشته موردنظر به دانش‌آموزان و والدین معرفی شد.

وی ادامه داد: با برگزاری این برنامه علاوه بر معرفی کتاب رشته‌های ثبت‌نام شده و آینده شغلی، اعتماد به نفس و انگیزه مضاعف در دانش‌آموزان ایجاد شد.

رئیس اداره آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به اینکه این طرح قرار است به عنوان طرح کشوری در سایر استان‌ها نیز اجرا شود، گفت: با این کار دانش‌آموزان قبل از ورود به مدرسه در مورد رشته مورد نظر خود آگاهی کامل را کسب می‌کنند.

آقامحمدی از اجرای برنامه جامع هدایت تحصیلی در مدارس متوسطه اول در سال گذشته خبر داد و اعلام کرد: در اجرای این برنامه 4 گام را پیش‌بینی کرده بودیم؛ هدفگذاری در گام نخست جذب دانش‌آموزان در هنرستان‌ها، گام دوم آموزش و اطلاع‌رسانی به دانش‌آموزان و اولیا، گام سوم آموزش و توجیه کامل دانش‌آموزان نسبت به رشته‌ها و آینده شغلی آن رشته و گام چهارم بازدید دانش‌آموزان از مراکز صنعتی و دستگاه‌های دولتی که مراکز آموزش صنعتی دارند اعم از کارخانجات، اداره فنی‌وحرفه‌ای و صنعت بود.

وی با اشاره به اینکه 165 هنرستان در استان همدان فعال هستند، اظهار کرد:همه مناطق 19گانه استان دارای هنرستان بوده و تحت پوشش آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای قرار دارند.

آقامحمدی به خرید تجهیزات 800 میلیون تومانی برای این مدارس در سال گذشته اشاره کرد و افزود: امسال باتوجه به تغییر ساختار 283 میلیون تومان تجهیزات خریداری شده است.

وی در پایان با بیان اینکه آینده شغلی رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای بالاتر از رشته‌های نظری است، گفت: فردی که از مهارت و آموزش‌های کامل بر خوردار باشد، بیکار نمی‌ماند و کسانی‌که شغل ندارند به عدم توانایی و تخصصص آنها مربوط است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن