Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر فرهنگی - هنری - مذهبی موقوفات همدان در سال95 به 53 وقف رسید/برخی با نیات سیاسی به وقف آسیب می‌زنند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان:
موقوفات همدان در سال95 به 53 وقف رسید/برخی با نیات سیاسی به وقف آسیب می‌زنند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان گفت: 53 وقف در سال جاری در استان همدان به ثبت رسیده که از این تعداد 14 وقف به هفته گذشته اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، حجت الاسلام محمد کاروند در جمع خبرنگاران با اشاره به نامگذاری هفتم تا شانزدهم آذرماه به عنوان هفته وقف، اظهار داشت: سعی بر این است که برنامه ها در طول یک ماه گسترش یابد و در حال حاضر این چنین نیز هست.

وی با بیان اینکه برخی آبرو، اموال و جان خود را وقف اسلام و مردم کرده اند، یادآور شد: حقیقت وقف این است که شهدای مدافع حرم جان خود را وقف اسلام کرده اند.

کاروند با اشاره به اینکه همدان استانی وقفی است، خاطرنشان کرد: در تمام شهرهای این استان وقف وجود دارد و استان همدان موقوفه خیز است.

وی همچنین تصریح کرد: واقف دردی از جامعه را می فهمد و با تمام وجود دردها را احساس می کند به طوریکه تا رنج نبرد املاک خود را وقف نخواهد کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه بیش از 800 نوع نیت در موقوفات قدیمی و جدید در کشور وجود دارد، گفت: وقف های جالبی در کشور وجود دارد که از جمله می توان به وقف برای اغنیا در خراسان رضوی اشاره کرد.

وی با اشاره به نوع نگاه واقفین خیر اندیش در استان همدان، خاطرنشان کرد: یکی از موقوفات شهرستان اسدآباد که جایگاه سی ان جی است وقف بیماران بیمارستان امیرالمؤمنین این شهر شده است.

کاروند همچنین تصریح کرد: موقوفه سیف الدوله شهرستان ملایر به ساخت اورژانس بیمارستان 12 تخته این شهرستان و همچنین ساخت مدرسه ایتام اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از نیات سیف الدوله خرید لباس مناسب برای زوار کربلا است، اظهار داشت: خوشبختانه نیات این واقف در استان در حال انجام است.

کاروند بزرگترین موقوفه استان را موقوفه بهاء الملک عنوان کرد و افزود: موقوفه امیرنظام نیز از موقوفات بزرگ استان همدان به شمار می رود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با اشاره به برگزاری همایش «همه واقف باشیم» در دهه وقف امسال، اظهار داشت: در این همایش از فعالان در این حوزه تجلیل خواهد شد و علاوه بر این در دهه وقف، ایستگاه های همه واقف باشیم در تمام شهرستان ها ایجاد شده و در حال حاضر 18 ایستگاه در سطح استان فعال هستند.

وی از برپایی نمایشگاه عملکرد موقوفات و بقاع متبرکه در امامزاده عبداله همدان خبر داد و گفت: در این نمایشگاه جزء کوچکی از عملکرد اوقاف به نمایش گذاشته شده و فرصت های سرمایه گذاری در استان همدان در نمایشگاه معرفی می شود.

کاروند با بیان اینکه اجرای امینانه نیات واقفین از وظایف اداره کل اوقاف است، خاطرنشان کرد: در دهه وقف سعی شده سرعت بیشتری به اجرای نیات داده شود که خرید تجهیزات برای بیمارستان های موقوفه ای، توزیع سبد کالا برای محرومین شامل برنج، روغن و گوشت در کبودرآهنگ و ملایر و اطعام خانواده های تحت حمایت بهزیستی و کمیته امداد به تعداد دو هزار نفر و اعزام اکیپ های پزشکی به فامنین، کبودرآهنگ و همدان از جمله این اقدامات است.

وی همچنین تصریح کرد: توزیع گوشت در بهار، اسدآباد، کبودرآهنگ و همدان از دیگر اقدامات است که در این راستا 40 رأس گوسفند و گاو برای خانواده های محروم در دهه وقف ذبح می شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان از اعزام زائر اولی ها به مشهد مقدس خبر داد و افزود: 83 نفر از محرومین و افرادی که تا به امروز به مشهد مقدس اعزام نشده اند، عازم حرم امام رضا(ع) خواهند شد که هزینه سفر این افراد از محل موقوفات تأمین می شود.

وی در ادامه یادآور شد: یکی دیگر از برنامه های دهه وقف برگزاری مسابقات مختلف فرهنگی در خصوص موقوفات است.

کاروند با بیان اینکه چند طرح خدماتی در دهه وقف افتتاح می شود، اظهار داشت: افتتاح مرکز مجازی حفظ قرآن از جمله برنامه های این دهه به شمار می رود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با اشاره به انجام 30 عملیات عمرانی در حوزه وقف، خاطرنشان کرد: از ابتدای مهرماه تا امروز 26 وقف جدید و در مجموع از ابتدای سال 53 وقف در استان به ثبت رسیده است.

وی افزود: 14 وقف جدید تنها در هفته گذشته ایجاد شده که از این تعداد 10 وقف به کبودرآهنگ اختصاص دارد و دیگر موقوفات در همدان، نهاوند، تویسرکان و رزن بوده است.

کاروند همچنین تصریح کرد: دو نیت در استان بیش از نیت های دیگر مورد استقبال قرار گرفته که یکی از این نیت ها عزاداری امام حسین(ع) در استان است که در ماه های محرم و صفر 830 میلیون تومان صرف این نیت شد و کمک های مالی به 95 هیئت نیز در این ایام صورت گرفت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه پنج موکب در همدان، یک موکب در مهران و یک موکب در کربلا در ایام اربعین راه اندازی شد، خاطرنشان کرد: یک میلیارد و 430 میلیون تومان در ایام اربعین از سوی خیرین در موکب ها هزینه شده است.

وی در ادامه یادآور شد: یکی از خیرین 11 هزار جفت کفش به زائرین اربعین در کربلا اهدا کرد که از کیفیت مرغوبی برخوردار بود.

کاروند با بیان اینکه 13 هزار پرس غذا در روز در کربلا توزیع شد، تصریح کرد: 105 نفر در کربلا مسئول اطعام زائرین بودند.

وی به ارائه کمک هزینه تحصیلی به دانش آموزان بی بضاعت به میزان 505 میلیون تومان پرداخت شد، گفت: طرح مهر تندرستی نیز از دیگر نیاتی است که مورد استقبال قرار گرفته و در کبودرآهنگ، ملایر، همدان و اسدآباد نیاتی در این زمینه وجود دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با اشاره به راه اندازی درمانگاه دندانپزشکی در ملایر، یادآور شد: مرکز اورژانس بیمارستان امام حسین(ع) ملایر نیز با هزینه یک میلیارد و 500 میلیون تومان راه اندازی خواهد شد و برای مرمت مرکز فعلی، نیز اعتباراتی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: درمانگاه منطقه اعتمادیه همدان در دهه وقف با استقرار پنج پزشک فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و درمانگاه قدیمی این منطقه نیز به عنوان سلامتکده طب سنتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

حجت الاسلام کاروند با بیان اینکه کمک به محرومین از محل موقوفات 750 میلیون تومان بوده است، یادآور شد: در راستای حفظ مجازی قرآن کریم نیز اعتباراتی در نظر گرفته شده است.

وی همچنین تصریح کرد: در سرمایه گذاری پروژه نگین از جمله طرح هایی است که در قالب طرح مسکونی، اداری و تجاری در همدان راه اندازی خواهد شد.

کاروند گفت: 30 زمین مستعد سرمایه گذاری در مناطقی از استان که بازده خوبی دارند به سرمایه گذاران معرفی خواهد شد.

وی در ادامه یادآور شد: حسینیه امامزاده عبداله همدان در حال ساخت است و محل زیارتی نیز در طبقه پایین این امامزاده در دهه فجر افتتاح خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان گفت: برای رفع مشکلات امامزاده محسن همدان تسهیلاتی دریافت و تعمیراتی انجام شده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: بازسازی امامزاده زبیده خاتون نیز در دستور کار اوقاف و امور خیریه استان قرار گرفت و با وجود اعتبارات محدود، تعمیرات آن انجام شد.

کاروند با بیان اینکه 30 بقعه متبرکه استان در سال جاری بازسازی شدند، اظهار داشت: کمک مردم نقش اساسی در ساخت بقاع و بازسازی آنها دارد.

وی در ادامه با اشاره به جفای موقوفات در استان همدان، گفت: برخی حملاتی در سخنان خود به موقوفات دارند و برخی انتقاداتی که صورت می گیرد، خیرخواهانه نیست هرچند این انتقادات لطمه ای به اداره کل اوقاف و امور خیریه نمی زند بلکه به فرهنگ و پیکره وقف در جامعه می زند.

کاروند افزود: برخی با نیات سیاسی و انتخاباتی مسائلی را در خصوص وقف بیان می کنند که آسیب ها و ضرباتی را به نوع نگاه مردم به وقف وارد کرده است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن