Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر فرهنگی - هنری - مذهبی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با یاد کودکان سرطانی آغاز شد

از عکس یادگاری اجباری با هنرمندان تا سردرگمی میهمانان خارجی؛
جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با یاد کودکان سرطانی آغاز شد

آیین افتتاحیه بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، آیین افتتاحیه بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان که قرار بود ساعت 18 عصر دوشنبه 22 آذرماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی همدان برگزار شود، به رسم بسیاری از برنامه ها با 30 دقیقه تأخیر آغاز شد و این در حالی بود که نزدیک به نیمی از جمعیت زودتر از موعد در محل حاضر شده بودند.

برنامه آیین افتتاحیه جشنواره با محوریت کودکان و نوجوانان با قرائت قرآن توسط نوجوان همدان آغاز شد.

پس از تلاوت قرآن و طنین سرود ملی در محل برگزاری مراسم، چند نفر از هنرمندان کودک در قالب گروه نقالی ضمن معرفی همدان و جاذبه هایش با اشعاری، برگزاری جشنواره را که متعلق به کودکان ایران زمین است، گرامی داشتند و بار دیگر این طنین را به گوش مردم رساندند:  «چو ایران نباشد، تن من مباد»

در همین حین محمد ابراهیم الهی تبار معاون سیاسی و امنیتی که متوجه حضور رضا فیاضی هنرمند تئاتر و سینما که بزرگداشت او در اختتامیه جشنواره بیست و سوم برگزار خواهد شد، برای خیر مقدم ویژه به سمت او رفت.

عمو حمید مجری محبوب کودکان همدانی، برنامه را به طور رسمی آغاز کرد و وقتی روی سن حاضر شد، تنها با نگاه کودکان روبه رو شد و از آنها خواست که با تشویق خود او را همراهی کنند.

در همین حین مهشید حنیفه یکی از هنرمندان همدانی به زبان انگلیسی به میهمانان برنامه خیر مقدم گفت اما بخش جالب ماجرا اینجا بود که سخنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان و دیگر سخنرانان برای میهمانان 14 کشور خارجی ترجمه نشد و حضار خارجی تنها نظاره گر سخنرانان بودند.

در ادامه حمیدرضا رضایی مجد به مدیران حاضر در مراسم خیر مقدم گفت و اجرای برنامه او با نورپردازی و پخش صدای سالار عقیلی و زمزمه «همه جان و تنم، وطنم، وطنم، وطنم» همراه شد.

دومین سخنران این آیین مهدی شفیعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که در میان صدای کودکان، به سخنرانی پرداخت و مردم همدان را سرمایه های اصلی جشنواره عنوان کرد.

او در ادامه سخنان خود با خیرمقدم به احترام برومند همسر مرحوم داوود رشیدی، یاد این هنرمند را گرامی داشت و برومند مقابل جمعیت ایستاد و از تشویق آنها تشکر کرد.

پخش سرود «خوشحال و شاد و خندانم» پس از سخنرانی که مورد علاقه کودکان و بزرگترهایشان نیست، پخش شد که جمع را به وجد آورد.

پس از پخش این سرود، گروه تواشیح به عنوان میهمانان همیشه حاضر برنامه های مختلف در همدان به هنرنمایی پرداختند.

شهرام کرمی دبیر بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان که فضا را برای سخنرانی مناسب ندید، با جملاتی کوتاه از مردم همدان دعوت کرد برای دیدن نمایش های جشنواره به سالن های نمایش بروند.

اجرای نمایش سیاه بازی با حضور دو کودک هنرمند برنامه بعدی مراسم بود که با بادکنک هوا کردن خاتمه یافت.

محمدابراهیم الهی تبار معاون سیاسی و امنیتی استانداری همدان سخنران بعدی آیین افتتاحیه جشنواره بود که با توجه به عدم تمایل جمع حاضر به شنیدن سخنرانی، او نیز سخنان خود را در چند جمله خلاصه کرد.

پس از سخنرانی این مقام مسئول، هنرمندی از همدان در قالب پیرزنی با لهجه همدانی برای چندمین بار در طول برنامه، برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را به گوش مردم رساند.

رضا فیاضی که بزرگداشت او در اختتامیه دوره بیست و سوم جشنواره برگزار خواهد شد، روی سن آمد و مورد استقبال حاضران قرار گرفت. او که دید خبری از ترجمه سخنان برای میهمانان نیست، چند کلامی را با زبان انگلیسی با میهمانان صحبت کرد و سپس از روزهای پرشور جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با عنوان جشنواره امید در آغازین سالهای برگزاری آن در همدان سخن گفت؛ زمانی که همدان از شدت شور و هیجان «گوله آتیش» بود.

اجرای نمایش عروسکی که به معرفی آیین های بومی و محلی نقاط مختلف کشور می پرداخت، برنامه بعدی بود که از بندر ترکمن آغاز شد و پس از ورود به کردستان، به لرستان و دیگر نقاط کشور، مردم ایران را در جشنواره بیست و سوم سهیم کرد.

این بخش از برنامه با استقبال یکی از هنرمندان خارجی حاضر در مراسم روبه رو شد و او که چیزی از حرف ها متوجه نشد، با ذوق به تصویربرداری از برنامه پرداخت تا شاید بعد از جشنواره با کمک مترجمی، چیزی از برنامه دستگیرش شود.

حمیدرضا رضایی مجد پس از اجرای این برنامه به دو نماینده مردم همدان، فامنین و قهاوند در مجلس شورای اسلامی که خود را به مراسم رساندند، خیر مقدم گفت و حمیدرضا حاجی بابایی و امیر خجسته به جمع مدیران پیوستند.

مجید قناد و یا عمو قناد معروف کودکان ایرانی ادامه برنامه را در کنار عمو حمید بچه های همدانی اجرا کرد و کودکان را با اجرای خود به وجد آورد.

تعدادی از کودکان به اصرار مادرانشان و بی تفاوت به برنامه، با رضا فیاضی عکس یادگاری می گرفتند.

عمو قناد در ادامه از کودکان دعوت به حضور بالای سن و شرکت در مسابقه کرد و پس از آن با جمله معروف خود «یه برنامه ببینیم» میهمانان را به تماشای برنامه های بعدی دعوت کرد که شهرام کرمی دبیر جشنواره، مهدی شفیعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی و رضا فیاضی در کنار کودکان، عمو قناد را در دعوت به اجرای برنامه همراهی کرد.

حمیدرضا رضایی مجد در بخش بعدی برنامه از کودکان امیدوار و مبتلا به سرطان یاد کرد و با نام بردن از امام رضا(ع) از میهمانان خواست که برای کودکان بیمار دعا کنند و که در همان لحظه، بچه ها چشمان خود را بستند و دعاگوی دوستان بیمار خود شدند.

پخش «ایران ای شکوه پابرجا» سالار عقیلی و نورافشانی آخرین بخش آیین افتتاحیه جشنواره بیست و سوم بود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن