Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر فرهنگی - هنری - مذهبی چرا مکان جشنواره تئاتر کودک همدان تغییر می‌کند؟

چرا مکان جشنواره تئاتر کودک همدان تغییر می‌کند؟

دبیر دو دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان گفت: هیچ جشنواره‌ای به پرشور و حالی تماشاگران کودک و نوجوان همدان نیست، اما متأسفانه مسئولان عملکرد خوبی نداشتند و همین باعث شد که اهالی هنر نیز نگاه مناسبی با جشنواره تئاتر کودک همدان نداشته باشند.

به گزارش "همدان نیوز"، تاکنون بیست و هفت دوره از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان برگزار شده، اما این جشنواره در ایستگاه بیست و هشتم دارای چالش‌های زیادی از محل برپایی جشنواره تا مسائل دیگر است که در ارتباط با صحت و سقم این اخبار، آسیب‌های موجود و شفاف سازی شرایط به گفت‌وگو با «امیر مشهدی عباس»، دبیر دو دوره بیست و هفتم و بیست و هشتم جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، نویسنده و کارگردان تئاتر و تلویزیون نشستیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

*جناب مشهدی عباس با توجه به اینکه قرار بود دوره بیست و هفتم سال گذشته برگزار شود، به دلائلی به امسال موکول شد، آیا اجرای دوره بیست و هشتم نیز به سال آینده موکول می‌شود یا همین امسال فراخوان خواهد داد؟

با توجه به اینکه دوره بیست و هفتم جشنواره تیر ماه امسال برگزار شد، همه هنرمندان عزمشان را جزم کردند تا پس از دو سال کرونایی با قدرت کار کنند، بنابراین برای دوره بیست و هشتم هنوز آثاری تولید نشده یا هنرمندان تمایلی به تولید اثر برای کودک و نوجوان ندارند تا بتوانیم جشنواره را در سال جاری برگزار کنیم.

به هرحال دوسال کرونا و برخی شرایط اجتماعی بستر اجرا‌های تئاتر کودک و نوجوان را ضعیف کرده است، مثال در همین تهران و سالن‌های حرفه‌ای تئاتر، کانون پروش فکری دوره‌ای در تعمیرات بوده و تالار هنر هم تنها یک اجرا داشته و معضلات دیگر باعث می‌شود که حداقل آثار برای شروع یک جشنواره که وجود ۱۰۰ اثر است، برایمان فراهم نشود؛ بنابراین دوره بیست و هشتم جشنواره امسال برگزار نخواهد شد و تنها فراخوان برای سال ۱۴۰۲ را خواهیم داشت.

** شنیدیم که امکان دارد محل دائمی جشنواره که هر سال در همدان بوده، تغییر پیدا کند آیا صحت دارد و در این صورت مشکل چه بوده است؟

ما عادت نکردیم پس از برگزاری جشنواره‌ آن را آسیب شناسی کنیم، تلاش داشتیم پس از دوره بیست و هفتم یک آسیب شناسی با هنرمندان و انجمن‌های مرتبط با تئاتر کودک و نوجوان و بزرگان این عرصه داشته باشیم، اما مسئولان استان همدان از این جلسات استقبال نکردند. یکی از نقد‌هایی که به میزبانی همدان وارد است همین که پس از هفده سال وضعیت جشنواره تئاتر کودک در همدان به دلیل عدم پیشرفت امکانات، خدمات تأسیسات و فنی و نیروی متخصص هنرمند اُفت کرده و برخی هنرمندان حرفه‌ای با تجربیاتی که در سال‌های گذشته در همدان داشتند مایل به حضور در این شهر برای جشنواره نیستند.

** پس نظر شما این است که جشنواره در مکان دیگری برگزار شود؟

من نمی‌گویم جشنواره جای دیگری برگزار شود، اما برای این جشنواره شرایطی داریم که این شرایط را اعلام می‌کنیم، مثلا نیاز‌هایی مثل پتانسیل سالن‌ها، ستاد اجرایی و هتلینگ که هنرمندان برای حضور در جشنواره راحت باشند و مردم نیز استقبال کنند.

تمام جشنواره‌های بزرگ دنیا به نام شهرهایشان است، مثلا جشنواره ونیز در فرانسه، عروسکی پراگ یا جشنواره کن که تمام شهر در یک هفته تا ده روز در خدمت این جشنواره هستند. متاسفانه شرایط در همدان طوری شده که نه میراث فرهنگی وقعی می‌گذارد نه استانداری اهمیتی می‌دهد، انگار هیچ اشتیاقی برای برپایی این جشنواره در همدان نیست و بنابراین بعد از بررسی‌ها و نظرسنجی از هنرمندان صاحب نظر تئاتر کودک به این حرف رسیدیم که این استان دیگر تمایلی به برپایی جشنواره ندارد.

من خودم فرزند جشنواره تئاتر کودک هستم، بیش از هفده دوره شاید در جشنواره شرکت کردم و همیشه هم اعلام کردم که ما واقعا هیچ جشنواره‌ای به پر شور و حالی تماشاگران همدانی نداریم من خودم کودک و نوجوان همدان را به عنوان بهترین تماشاگران تئاتر می‌ستایم و وقتی نمایشی می‌بینم حالم خوب می‌شود، اما متأسفانه مسئولین همدان در سال‌های اخیر خوب عمل نکردند و این باعث شد که خیلی از اهالی فرهنگ و هنر دیگر نگاه خوبی به برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان نداشته باشند.

** با توجه به اینکه فراخوان دوره بیست و هشتم قرار است منتشر شود، آیا تغییری در فراخوان با توجه به شرایط خواهیم دید؟

بله حتما تفاوت در فراخوان خواهیم داشت، منتها نقدی مطرح می‌کنند، که مثلا چرا ما در جشنواره تئاتر کودک بخش عروسکی، نقالی یا تئاتر زیر هجده سال داریم، اما من نظرم این است که هر جشنواره‌ای اجرایی از فعالیت‌های حرفه‌ای یک سال گذشته هنرمندان است و در تمام دنیا هم همینطور است ما هم تلاش داریم در زمینه فراخوان به یک استانداردی برسیم. مثلا اگر ما بخش توانخواه‌ها را به جشنواره اضافه کردیم، چون این پتانسیل را بین هنرمندان نابینا، ناشنوا یا معلولین سندرم دان و... دیدیم و نمی‌خواستیم آن را نادیده بگیریم.

بهرحال در سطح کشور هزاران آموزشگاه بازیگری، کلاس‌های مختلف، کانون پرورش فکری و سازمان فرهنگی هنری شهرداری داریم که خروجی‌شان نمایش‌هایی است که بازیگران کودک و نوجوان زیر هجده سال کار کرده‌اند و این‌ها به طور حرفه‌ای درآمدزایی کرده و مخاطب را درگیر می‌کنند، این‌ها را نیز ما نمی‌توانیم نادیده بگیریم. با توجه به شرایط دو سال کرونایی که کودک و نوجوانان خیلی فعالیتی نداشتند ممکن است مشارکت حرفه‌ای و جدی از طرف سازمان‌های مرتبط نداشته باشیم یا بخش فراگیر یا برخی بخش‌های دیگری هم حذف شود.

من تمام تلاشم این است که حتی شده به انگیزه این جشنواره و با نگاه استانداردسازی بخش‌هایی را داشته باشیم که گروه‌های فعال دارد و استاندارد هم می‌گوید هر نوع فعالیتی که تداوم داشته و حرفه‌ای باشد، باید در این جشنواره دیده شود.

** برنامه‌تان این است که دوره بیست و هشتم جشنواره نیمه دوم سال اجرا برود؟

پیشنهاد ما این است که جشنواره را به زمان خودش یعنی مقارن هفته جهانی کودک در مهر ماه برگزار کنیم، البته باید با استان میزبان که مشخص شد، وارد گفت‌وگو شویم و وزارت ارشاد و اداره کل هنر‌های نمایشی نیز تأیید بدهند.

** در ارتباط با بودجه جشنواره برایمان بگویید آیا بودجه دردوره‌های اخیر مناسب بوده؟

برای دوره بیست و هفتم معاونت هنری و مرکز هنر‌های نمایشی ارشاد خیلی به ما لطف داشتند، اما بهرحال به خاطر تغییر و تحولات بودجه‌ای و هزینه‌های سرسام آور که در این چند ماه صورت گرفته باز هم تلاش داریم که با لطف خدا و حمایت مسئولین این جشنواره را آبرومند و با کیفیت برگزار کنیم./ آنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن