Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر انتظامی - حوادث تورهای مسافرتی یا تله‌های کلاهبرداری سایبری

تورهای مسافرتی یا تله‌های کلاهبرداری سایبری

با توجه به اینکه این روزها شاهد تبلیغات فریبنده برخی از تورهای مسافرتی داخلی و خارجی در فضای مجازی هستیم باید گفت در کنار این تبلیغات فریبنده شاهد انواع کلاهبرداری‌ها نیز هستیم، کلاهبرداری‌های گوناگونی که حتی کار به شکایت و احقاق حق هم کشیده شده است.

به گزارش "همدان نیوز"، کاربرانی که ثبت نام اینترنتی کرده و وجهه مورد نظر را پرداخت کرده‌اند اما اصلا توری در کار نبوده است و آنها به همراه خانواده در فرودگاه برای ساعت‌ها سرگردان شده‌اند بدون اینکه به مسافرت بروند و یا اینکه وعده‌های ارائه شده تورها کذب بوده و از هتل پنج ستاره با سرویس دهی عالی خبری نبوده و شهروندانی که در این تورها ثبت نام کرده‌اند در آن سوی مرزهای کشور در یک متل با حداقل امکانات اسکان داده شده‌اند و خبری از سرویس‌های ویژه نبوده است.

تورهایی رویایی که با وعده‌ها و تبلیغات آنچنانی علاقمندان و مسافران را ترغیب به ثبت نام نموده و با شعار، اقامت در بهترین هتل‌ها، گشت و گذار در شهر و حتی تماشای رایگان و ارائه بلیط برخی از بازی‌های ورزشی و... سعی دارند اهداف خود را عملی کنند. حجم زیادی از این تبلیغات در فضای سایبر و به خصوص شبکه‌های اجتماعی خودنمایی می‌کند و برخی نیز پا را فراتر گذاشته و با ارسال پیامک و ایمیل علاقمندان را تشویق به ثبت نام در این تورها می‌کنند.

تورهایی که در پشت آنها فیشرها قرار دارند و یا اینکه مجرمان و کلاهبرداران سایبری که بعد از ثبت نام دیگر پاسخگوی شما نیستند. مهمترین سوالی که مطرح می شود این است که چه تعداد از تورهای فعال در فضای مجازی که دارای تبلیغات گسترده و حتی صاحب گروه‌ها و کانال‌های مختلف و فعال در این زمینه نیز هستند، واقعی بوده و با هدف ارائه خدمات مناسب به هموطنان عزیز راه‌اندازی شده‌اند؟

سرگرد مهدی شکیب رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در پاسخ به این سوال گفت: متاسفانه برخی از تورهای گردشگری اعم از داخلی و یا خارجی فقط با هدف کلاهبرداری ایجاد شده و به دنبال سرقت اطلاعات و در نهایت برداشت‌های غیر مجاز از حساب‌های بانکی آنان می‌باشند.

سرگرد شکیب حسن اعتماد هموطنان را یکی از مهمترین عوامل موثر در وقوع این گونه کلاهبرداری‌ها دانست و گفت: نکته‌ای که مطرح کردن آن بسیار مهم می‌باشد این است که علت بسیاری از جرائم سایبری، اعتماد بیش از حدی است که هموطنان عزیز به افراد آنلاین در فضای مجازی دارند. برخی از شهروندان‌ با مشاهده آگهی‌های مختلف و اغوا کننده، بدون انجام تحقیق و بررسی‌های لازم در مورد منبع منتشر کننده آگهی، اقدام به همکاری و ثبت نام می‌کنند. لذا هموطنان عزیز قبل از هر اقدامی نسبت به مجاز بودن فعالیت این‌گونه سایت‌ها اطمینان حاصل نمایند.

این مقام مسئول در توصیه به کاربران فضای مجازی گفت: هموطنان عزیز باید نسبت به افراد آنلاین در فضای مجازی کمی حساسیت و دقت بیشتری داشته باشند و این نکته را در نظر بگیرند که این افراد همان افراد غریبه در فضای واقعی هستند.

وی یکی دیگر از شگردهای مجرمانه در خصوص مسافرت های خارجی را تهیه ارز از طریق فضای مجازی دانست و گفت: برخی از افراد سودجو به بهانه تبدیل ارز و بعد از دریافت وجه مورد نظر، دیگر در دسترس نیستند و هیچ گونه ارزی به قربانیان داده نخواهد شد.

سرگرد شکیب مراجعه به صرافی‌های مجاز را از ملزومات انجام سفرهای خارجی دانست و گفت: بهترین روش برای دریافت ارز، مراجعه به صرافی‌های موجود در فضای واقعی است چون طبق ماده 33 دستور العمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها، ‌صرافی ملزم به ارائه رسید و فاکتور معتبر با امضاء مجاز و ممهور به مهر صرافی و به نام و امضای مشتری است. بنابراین صرافی‌های دارای مجوز از بانک مرکزی تخلف نمی‌کنند و در حتی در صورت تخلف با مراجعه به بانک مرکزی و نشان دادن، رسید و فاکتور خرید می‌توان از آنها شکایت نمود. بنابراین هموطنان عزیز با آسودگی خاطر بیشتری می‌توانند ارز مورد نیاز خود را تهیه نمایند.

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا در توصیه به هموطنان عزیز گفت: مسافران و گردشگران عزیز برای اطمینان خاطر از عملکرد این شرکت­ها و موسسات از اداره کل نظارت و ارزیابی گردشگری، معاونت گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اطلاعات لازم را دریافت نمایند.

وی در پایان گفت: پلیس فتا از کلیه کاربران می خواهد در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرسCyberpolice.ir  بخش مرکز فوریت های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی به پلیس فتا اعلام نمایند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن