Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر انتظامی - حوادث تلفن همراهتان را به کسی نسپارید!

هشدار پلیس فتا؛
تلفن همراهتان را به کسی نسپارید!

با توجه به گسترش و استفاده بیش‌ازپیش از تلفن‌های همراه و ذخیره‌سازی اطلاعات مهم از قبیل تصاویر، کلیپ‌ها، فایل‌های صوتی و متنی و ... ، تلفن‌های همراه به گنجینه‌هایی ارزشمند از اطلاعات و فایل‌های مهم و خصوصی تبدیل‌شده‌اند. گنجینه‌ای که قابل‌حمل بوده و استفاده از آن در هر زمان و مکان امکان‌پذیر می‌باشد. در نگاه اول این امر قابلیتی است که بسیار مفید به نظر می‌رسد اما اگر کمی محتاطانه به این موضوع نگاه کنیم درخواهیم یافت که در کنار تمامی مزیت‌هایی که وجود دارد، معایب و تهدیداتی را نیز برای ما به همراه خواهد داشت. از مهم‌ترین مخاطراتی که دارندگان گوشی‌های تلفن همراه هوشمند را تهدید می‌کند سرقت اطلاعات است.

به گزارش "همدان نیوز"، کارشناس ارشد پیشگیری از جرائم سایبری  پلیس فتا ناجا با اشاره به مطالب فوق گفت: یکی از مهم‌ترین علل سوءاستفاده‌های اینترنتی، دسترسی آسان سودجویان سایبری به اطلاعات باارزش قربانیان است و سهل‌انگاری کاربران یکی از مهم‌ترین عوامل بروز این اتفاقات ناگوار و انتشار اطلاعات شخصی و خصوصی افراد در فضای مجازی است.

سروان زهرا نوروزی با اشاره به بازگشایی مدارس و استفاده دانش آموزان از تلفن همراه افزود: یکی از مواردی که زمینه‌ساز وقوع برخی از جرائم اینترنتی و سوءاستفاده از کاربران و استفاده‌کنندگان از تلفن همراه می‌شود، سپردن گوشی‌های تلفن همراه به دیگران و دسترسی آن‌ها به اطلاعات محرمانه می‌باشد.

وی ادامه داد: ازآنجایی‌که استفاده از تلفن همراه در مدارس بر اساس بند 9 ماده 68 آئین‌نامه اجرایی مدارس و برخورداری از به کاربردن وسایل تجملی و آرایشی، پرهیز از آوردن اشیای گران‌بها و وسایل غیر مرتبط با امور تحصیلی برای دانش آموزان ممنوع می‌باشد، لذا برخی از دانش آموزان گوشی‌های تلفن خود را قبل از ورود به مدارس در اختیار دیگران و به خصوص کسبه محل قرار می‌دهند.

سروان نوروزی با اشاره به اینکه اعضای هر خانواده بايد در حفاظت از تصاویر و فیلم‌های خانوادگي خود مراقبت‌های لازم را انجام دهند و چنانچه عکس یا فيلمي در موبايل خود دارند هرگز آن را نزد کسی به امانت نگذارند، بر عدم لزوم نگهداری اطلاعات مهم و خصوصی در تلفن همراه تأکید  و اظهار کرد: امانت سپردن گوشی تلفن همراه که حافظه آن پر اطلاعات شخصی، خصوصی و مهم است زمینه سوءاستفاده از این اطلاعات را برای مجرمان سایبری فراهم خواهد نمود.

وی با بیان اینکه برخی از دانش آموزان با سپردن گوشی تلفن همراه به کسبه اطراف مدرسه زمینه این سوئ استفاده را فراهم می‌کنند، افزود: سپردن گوشی همراه تحت هیچ شرایطی به افراد غریبه درست نمی‌باشد و خانواده‌ها باید در این خصوص نظارت لازم را بر فرزندان خود داشته باشند.

این کارشناس ارشد جرائم سایبری پلیس فتا ناجا ادامه داد: استخراج اطلاعات از گوشی‌های تلفن همراه کار خیلی سختی نیست، کافی است رمز ورود به گوشی تلفن همراه را در اختیار داشته باشیم و یا با خارج کردن کارت حافظه دستگاه، اطلاعات آن را کپی نماییم.

سروان نوروزی یادآور شد: اطلاعات ذخیره‌شده در سیم‌کارت(‌شماره‌‏هاي ذخیره‌شده، ‌پيغام‌‏ها، قرارها و ... ) نیز یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند مورد سوءاستفاده افراد سودجو قرار بگیرد.

وی بابیان اینکه احتمال سوءاستفاده از اطلاعات تلفن همراه شما در این حالت بسیار افزایش می‌یابد، افزود: حتی برای شارژ نمودن گوشی همراه خود از مکان‌هایی استفاده نمایید که شخصاً در آن حضور دارید و گوشی خود را برای شارژ در محیط های عمومی رها نکنیم.

سروان نوروزی رمزگذاری روی دستگاه تلفن همراه، کارت‌های حافظه را بسیار مهم دانست و گفت: با انتخاب رمز عبور مناسب و قوی و همچنین فعال‌سازی pin کد سیم‌کارت، می‌توانیم از سرقت اطلاعاتمان تا حد بسیار زیادی جلوگیری نماییم.

وی ادامه داد: درصورتی‌که نیاز است کودکان ما تلفن همراه با خود به همراه داشته باشند، بهتر است از تلفن‌های همراه معمولی که فاقد دوربین، حافظه و حتی بلوتوث می‌باشد استفاده کنند. خاموش بودن گوشی و داشتن پین کد زمانی که تلفن همراه را به‌صورت امانت در اختیار افراد غیر قرار می‌دهیم بسیار ضروری است. به فرزندان خود یادآوری کنید به جای سپردن گوشی به افراد متفرقه بهتر است تلفن همراه خود را به دفتر مدرسه تحویل دهند.

سروان نوروزی گفت: در کنار خطر به سرقت رفتن اطلاعات شخصی و خصوصی شما که در تلفن همراه است، افراد سودجو می‌توانند با سوءاستفاده از تلفن همراه شما برای دیگران مزاحمت ایجاد و یا موارد مجرمانه دیگری انجام دهند و در این صورت مالک گوشی مسئول است. سپردن گوشی همراه به هیچ‌کس و تحت هیچ شرایطی درست نیست و تبعات بعدی هرگونه اتفاق در گام اول بر عهده مالک سیم کارت است.

سرپرست دایره پیشگیری اجتماعی سایبری پلیس فتا در توصیه به خانواده‌ها گفت: با سپردن تلفن همراه به افراد نامطمئن، کودکان خود را در معرض تهدیدات مختلف قرار می‌دهیم که هرکدام از این تهدیدات می‌تواند حتی آینده کودکانمان را با مخاطرات گوناگونی همراه نماید. چراکه اگر فرد موردنظر ما آدم مطمئنی نباشد اول‌ازهمه به سراغ فرزند ما که در دسترس است می‌رود.

سروان نوروزی در انتها از کاربران درخواست کرد با مراجعه به سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir و ثبت نظرات و انتقادات خود ما را در بالا بردن امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران یاری نمایند. همچنین در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق لینک مرکز فوریت‌های سایبری گزینه ثبت گزارش مردمی با در میان بگذارند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن