Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر انتظامی - حوادث گردو تکانی در همدان با یک فوتی و ۷۱ مصدوم

گردو تکانی در همدان با یک فوتی و ۷۱ مصدوم

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: یک نفر از اول شهریور امسال تاکنون با آغاز برداشت محصول گردو در استان بر اثر سقوط از درخت فوت و ۷۱ نفر هم مصدوم و به مرکز درمانی اعزام شدند.

به گزارش "همدان نیوز"، محمدرضا شکوهی اظهار کرد: ۴۱ نفر از مصدومان دچار تروما و آسیب ستون فقرات، ۱۶ نفر آسیب و تروما قفسه سینه و گردن، ۱۲ نفر تروما و آسیب دست و پا و ۲ نفر از مصدومان دچار ضایعه نخاعی شدند.

وی یادآوری کرد: سال گذشته نیز یک نفر بر اثر سقوط از درخت گردو فوت و ۸۴ نفر دیگر نیز مجروح و مصدوم شدند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: هر ساله افرادی که به شکل سنتی و بدون استفاده از تجهیزات محافظتی به گردو چینی اقدام می‌کنند، دچار چنین مصدومیت‌هایی می‌شوند و سقوط از درخت گردو یکی از حوادث پرتکرار در ماه‌های شهریور و مهر است.

شکوهی درباره علت فراوانی مصدومان در شهرستان تویسرکان افزود: این شهرستان پایتخت گردوی ایران محسوب می شود که این طلای سبز علاوه بر تامین معیشت و درآمدزایی اقتصادی برای مردم این شهرستان، در بخش برداشت گردو، حوادث تلخ و ناگوار نیز به همراه دارد.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین دلایلی که موجب وقوع اتفاقات تلخی مانند سقوط برداشت کنندگان گردو از درختان این محصول باغی می شود، ارتفاع بسیار بالا و عمودی درختان گردو است که فرآیند بالا رفتن از آنها، حفظ تعادل و در عین حال تکاندن گردوها را به یک کار بسیار مشکل تبدیل کرده است.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار کرد: بخش عمده و قابل توجهی از درختان گردو از ارتفاعی نامتناسب با استانداردهای امروز جهانی در باغداری نوین برخوردار هستند که مردم را مجبور به بالا رفتن از درخت و به دنبال آن بروز برخی حوادث ناگوار می کند.

شکوهی افزود: عموم باغداران برای به حداقل رساندن آسیب های ناشی از سقوط از درختان گردو باید از به کارگیری افراد مسن در فرآیند برداشت گردو اجتناب کنند همچنین باید از افراد دارای بیماری زمینه ای مانند دیابت و تشنج یا معتادان برای گردو تکانی استفاده نشود.

وی با بیان اینکه گاهی ابتدایی ترین نکات ایمنی مانند خودداری از بالا رفتن از درختان گردو به هنگام وزش بادهای شدید نیز رعایت نمی‌شود گفت: راهکارهای کوتاه و بلند مدتی برای به حداقل رساندن خسارات ناشی از حوادث مربوط به برداشت گردو وجود دارد که اجرا و اثر گذاری آنها به تعامل و همکاری همگانی نیاز دارد.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: طرح سرشاخه کاری درختان گردو موجب می شود تا درختان گردو رشد عمودی نداشته باشند و در این شرایط گردو تکان ها نیازی به صعود به ارتفاعات بالا برای برداشت گردو ندارند.

شکوهی اضافه کرد: همچنین فرآیند سرشاخه کاری درختان گردو باعث می شود تاج این درختان به گونه ای شکل بگیرد که هم امکان چیدن گردو از پایین درخت فراهم شود و هم بتوان با استفاده از دستگاه های نوین برداشت گردو مانند "شیکر" اقدام به برداشت گردو کرد.

وی بیان کرد: باغداران از کمربندهای خاصی که به قسمت های مختلف بدن گردو تکان ها وصل می شود و توسط مهارهایی که برای آن تعبیه شده به صورت شاخه به شاخه بر روی نقاط مورد نظر قفل می شود و امکان تکاندن گردوها را فراهم می کند استفاده کنند.

رئیس مرکز اورژانس استان همدان با اشاره به اینکه باید از افراد برخوردار از سلامت جسمی و روحی در عملیات برداشت گردو به روش سنتی بالا رفتن از درخت استفاده کرد تاکید کرد: غربالگری گردو تکانان با همکاری شبکه بهداشت و درمان، رعایت بهداشت و ایمنی محیط کار و اجتناب از به کارگیری افرادی که مشکلات جسمی و وابستگی به مواد مخدر دارند، می تواند موجب کاهش حوادث ناگوار در این زمینه شود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن