Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی 55 درصد حجم سد اکباتان خالی است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان:
55 درصد حجم سد اکباتان خالی است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان گفت: در حال حاضر ذخیره آب در سد اکباتان به میزان 45 درصد از حجم آن است.

مرتضی عزالدین در گفتگو با خبرنگار "همدان نیوز"، با اعلام این خبر افزود: در حال حاضر سد اکباتان 14 میلیون متر مکعب و سد آبیشنه سه میلیون و 200 متر مکعب آب ذخیره دارند.

وی با بیان اینکه مجموع ذخیره آب در این دو سد 17 میلیون متر مکعب است، اظهار داشت: میزان ذخیره آب در سد اکباتان نسبت به سال قبل بهتر است به طوریکه در آذرماه سال قبل با وجود بارندگی زیاد، میزان ذخیره سد چهار میلیون مترمکعب بود اما در حال حاضر سد 14 میلیون مترمکعب ذخیره دارد.

عزالدین ذخیره فعلی سد اکباتان را چهار برابر ذخیره مدت مشابه سال گذشته عنوان کرد و گفت: با وجود اینکه بارندگی در سال گذشته وضعیت خوبی داشت اما آورده سد اکباتان به اسفندماه سال قبل و فروردین ماه امسال برمی گردد.

وی با بیان اینکه بارش سال زراعی جاری بسیار کم است، یادآور شد: از مهرماه تا امروز بارش به ثبت رسیده در همدان 50 میلی متر است در حالیکه در مدت مشابه سال قبل 180 میلی متر بارندگی به ثبت رسیده بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان با بیان اینکه بارندگی امسال نسبت به بلندمدت 45 درصد کاهش یاقته است، خاطرنشان کرد: هرچند در ظاهر ذخیره سد اکباتان بیشتر است اما بارندگی در همدان وضعیت قابل توجهی ندارد و هر آنچه در سد ذخیره شده به ابتدای سال برمی گردد.

وی با اشاره به اینکه باید منتظر بارش زمستان و بهار بود، گفت: اگر شرایط به این شکل ادامه یابد با کمک مصرف کنندگان کشاورزی، صنعتی و مردم، مدیریت باید به گونه ای انجام شود که در تابستان سال آینده مشکلی در تأمین آب ایجاد نشود.

عزالدین با بیان اینکه دشت‌ها دچار بلای امروزی نشده اند بلکه بیماری آنها ناشی یک یا دو دهه برداشت اضافه آب است، اظهار داشت: برای مقابله با اضافه برداشت در طول دو سال اجرای طرح احیا و تعادل بخشی، از ویرانی بیشتر دشت ها خودداری شده است.

وی افزود: در این مدت دو هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان همدان مسدود شده که 177 میلیون مترمکعب صرفه جویی را به دنبال داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای با اشاره به صرفه جویی 35 میلیون مترمکعبی در مصرف آب استان به دنبال انسداد 600 حلقه چاه غیر مجاز در سال جاری، تصریح کرد: نصب سه هزار و 100 کنتور هوشمند در چاه ها به دنبال مدیریت برداشت آب از منابع زیرزمینی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه طرح دولت برای تعادل بخشی 20 ساله است، یادآور شد: در برنامه ششم توسعه سعی داریم که به مرحله ای برسیم که ستوان آب افت نکند و پس از 20 سال دشت ها دوباره زنده شوند.

عزالدین با بیان اینکه حکم انسداد 500 چاه غیرمجاز دیگر در استان صادر شده است، خاطرنشان کرد: بر اساس احکام صادره انسداد چاه های غیر مجاز، تعداد این چاه در شهرستان های استان جز کبودرآهنگ، رزن و بهار به صفر رسیده است.

وی در پایان یادآور شد: چهار هزار حلقه چاه فاقد پروانه هستند که بر اساس برنامه ریزی دولت، باید در کمیسیون ها بررسی و با تخصیص کمتر از آب برخوردار شوند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن