Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی عضویت 720 نفر از فعالان اقتصادی همدان در اتاق بازرگانی/ بهتر است بانک‌های خصوصی منحل شوند

عضویت 720 نفر از فعالان اقتصادی همدان در اتاق بازرگانی/ بهتر است بانک‌های خصوصی منحل شوند

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان گفت: از فعالان اقتصادی در عرصه‌های مختلف دعوت می‌شود که به عضویت اتاق بازرگانی درآیند و کارت عضویت و بازرگانی دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، علی اصغر زبردست در جمع خبرنگاران با اشاره به گزارش عملکرد اتاق در دوره قبل از سال ۹۴ تا فروردین ماه امسال، اظهار داشت: اتاق بازرگانی به عنوان پیشنهاد دهنده به دستگاه‌ها و سیاست‌گذاران وارد عمل می‌شود تا بتوان مسائل را در حوزه اقتصادی حل و فصل کرد.

وی با بیان اینکه موفقیت نسبی خوبی از سوی اتاق همدان در دوره قبلی کسب شد، خاطرنشان کرد: قدم‌های اولیه در کشور و استان برداشته شده و خوشبختانه با تلاش‌هایی که در دوره قبل نیز صورت گرفت، اتاق برای مردم شناخته شد.

زبردست با اشاره به اینکه اتاق به دولت در مسائل ارزی تاکید کرد که ارز سه نرخی نشود چون فساد به دنبال دارد، یادآور شد: این وضعیت قابل کنترل نیست و بارها توصیه شد که این شرایط تغییر یابد چراکه وقتی اقتصاد کشوری بیمار شود هرکسی به دنبال این است که سهم خود را بگیرد.

وی اضافه کرد: دولت نباید همه مسائل را به گردن تحریم بیندازد و بخشی از مشکلات به بی تدبیری برمی‌گردد و در این شرایط دولت باید به توصیه‌ها توجه کند.

زبردست با بیان اینکه اتاق بازرگانی باید عضومحور باشد تا بتواند پوشش همگانی فعالان اقتصادی را در پیش بگیرد، خاطرنشان کرد: اتاق ایران سه عضو از همدان داشت و باید به ۱۵ نفر افزایش می‌یافت که با توجه به این موضوع تلاش شد تعداد اعضای اتاق در استان به یک هزار نفر برسد و کارت عضویت و بازرگانی فعالان اقتصادی تمدید شود.

اتاق بازرگانی همدان 720 عضو دارد

وی افزود: تعداد اعضای اتاق همدان به ۷۲۰ نفر رسید و به دنبال آن تعداد نمایندگان در اتاق ایران به هشت نفر افزایش یافت و برنامه ریزی بر این است که تا پایان دوره جدید تعداد اعضای استان به دو هزار نفر برسد تا بتواند ۱۵ کرسی در اتاق ایران داشته باشد.

زبردست همچنین تصریح کرد: شش هزار نفر سیب‌زمینی‌کار در استان فعال هستند و اگر از این تعداد حداقل ۵۰۰ نفر عضو انجمن شوند، کارت بازرگانی دریافت خواهند کرد درحالیکه این انجمن نزدیک به ۸۰ عضو دارد.

وی افزود: انجمن مبل و منبت با وجود فعالیت نزدیک به ۱۶ هزار نفر، ۴۰ نفر بیشتر عضو ندارد و انجمن تعداد اعضا را باید حداقل به ۲۰۰ عضو برساند.

زبردست با اشاره به فعالیت ۱۲۰ هزار نفر بهره‌بردار کشاورزی در استان خاطرنشان کرد: از این تعداد باید ۱۰ هزار نفر عضو اتاق شوند درحالیکه این چنین نیست.

وی اضافه کرد: یک هزار و ۸۰۰ کارخانه در شهرک‌های صنعتی فعال هستند که تعداد چندانی به عضویت در نیامده‌اند.

زبردست با بیان اینکه انجمن کشمش، سفال و واردکنندگان و صادرکنندگان استان در تکاپو هستند که به اتاق بپیوندد، اظهار داشت: اتاق استان ۱۹ انجمن با ۴۵۰ عضو دارد و وضعیت عضوگیری ۱۰ انجمن نیز پیگیری می شود و اگر بتوانیم نزدیک به ۳۰ انجمن دیگر را نیز عضو انجمن کنیم پوشش کلی به فعالیت‌های اقتصادی داده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه یک هزار و ۴۰۰ پیمانکار در استان فعال هستند، گفت: باید انجمن پیمانکاران تعداد قابل توجهی عضو داشته باشد تا بتوانند مسائل و مشکلات را از طریق اتاق پیگیری کنند.

رییس اتاق بازرگانی استان همدان با بیان اینکه از سال ۹۴ نزدیک به ۴۲۳ کارگاه آموزشی با حضور ۱۴ هزار نفر برگزار شده، خاطرنشان کرد: مجوز یک دانشکده علمی کاربردی در حال اخذ است تا بتوان نیروی انسانی کارخانجات را از طریق این دانشکده تامین کرد.

وی ادامه داد: ۱۲ کمیسیون در اتاق بازرگانی شکل گرفته که مسائل تخصصی در آن بررسی می‌شود تا بتوان مشکلات اعضا را حل و فصل و دغدغه‌ها را مطرح کرد.

تشکیل 70 پرونده در مرکز داوری همدان

زبردست به تشکیل مرکز داوری اتاق بازرگانی استان اشاره کرد و افزود: تجار در قراردادهای خود به حل اختلافات از سوی مرکز داوری اشاره کنند تا بتوان از حق و حقوق فعالان اقتصادی در عرصه بین‌المللی دفاع کرد.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ پرونده در مرکز داوری تشکیل شده است، اظهار داشت: برای سبک شدن بار اتاق بازرگانی، نمایندگی استان در ملایر و تویسرکان نیز دایر شده تا بتوان مسائل فعالان این دو شهرستان را در این نمایندگی‌ها پیگیری کرد.

زبردست با اشاره به اینکه تفکر وجود بازار آزاد، بازار تعاونی و دولتی سه تفکری است که در کشور وجود دارد، گفت: تفکر دولتی و تعاونی در کشور امتحان شده و بر اساس تجربیات دیگر کشورها، نتیجه مطلوبی ندارد و در بازار تعاونی اختلاف نظر و چالش ایجاد می‌شود اما در بازار آزاد عرضه و تقاضا می‌توان وضعیت را کنترل کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: جایگاه کار اقتصادی مالزی، کره جنوبی و ترکیه که در آغاز انقلاب بسیار از ایران عقب‌تر بود با توجه به توسعه بنگاه‌داری، بهبود یافت.

زبردست با بیان اینکه برخی بحث صادرات را رها نمی‌کنند چون منافع افراد در آن وجود دارد، اظهار داشت: فساد اقتصادی که در بوق و کرنا می‌شود از همین مسائل منشأ می‌گیرد.

وی افزود: شرکت‌های دولتی رقیب بخش خصوصی هستند و امتیازاتی را دارند که بخش خصوصی از آن برخوردار نیست و به حدی وابستگی به مسئولیت‌ها در دولت وجود دارد که افراد حاضر نیستند مسئولیت را رها کنند.

رییس اتاق بازرگانی استان همدان با بیان اینکه به هیچ عنوان بازار به بخش خصوصی واگذار نشده است، تصریح کرد: به ۹۰ درصد اهداف اصل ۴۴ قانون اساسی عمل نشده و آنقدر دست‌های زیادی وجود دارد که اجازه نمی‌دهد بسیاری از مسائل برطرف شوند.

زمینه فساد گسترده است

وی ادامه داد: عواملی که پشت فساد می‌خوابند یک یا دو نفر نیستند و زمینه آن گسترده است.

زبردست با بیان اینکه نقش بازرگانی ایران در عراق ۲.۵ درصد است، گفت: دولت باید مشکلات خود را در عراق برطرف کند و با توجه به پیله‌وری و مرزنشینی با عراق می‌توان بسیاری از مشکلات را برطرف کرد اما عراق روی کالاهای ایرانی تعرفه گذاشته‌ اما کالاهای ترکیه در عراق تعرفه ندارند.

وی افزود: میوه و تره بار ترکیه به ارزش چهار میلیارد دلار به روسیه صادر می‌شود درحالیکه ارزش مالی صادرات میوه و تره‌بار ایران به روسیه در سال گذشته ۲۵۰ میلیون دلار بوده و ۹۰ درصد بازار روسیه در بخش‌های مختلف در دست ترکیه است.

زبردست همچنین خاطرنشان کرد: بانک‌های ایران که در عراق فعالیت می‌کنند نمی‌توانند دلار بپذیرند چون به دلیل تحریم آمریکا مبالغ در بانک‌ها نقد نمی‌شود و با مسائل زیادی روبه‌رو است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان با بیان اینکه سرمایه‌گذاران همدانی در بازار میوه‌ و تره‌بار عمان، امارات و قطر نمایندگی دارند اما از سایر استان‌ها اقلام را صادر می‌کنند،یادآور شد: با این وجود مسئولان استان در دستگاه‌های مرتبط، این تاجران را که سالها سابقه فعالیت دارند، نمی‌شناسند و محصولات همدان از این طریق صادر نمی‌شود و انبارهای این سرمایه‌گذار در اختیار سایر شرکت‌های خصوصی قرار گرفته است.

بانک‌های خصوصی باید منحل شوند

وی با بیان اینکه به اعتقاد من بانک های خصوصی باید منحل شوند، یادآور شد: این بانک‌ها هیچ منفعتی ندارند و هیچ کنترلی از سوی دولت بر این بانک‌ها وجود ندارد در حالیکه بیشترین سپرده را بانک‌های خصوصی از مردم می‌گیرند چراکه این بانک‌ها سود بیشتری می‌پردازند.

زبردست با بیان اینکه ۳۳۹ کارت بازرگانی و عضویت در استان صادر شده است، خاطرنشان کرد: ارزش صادرات استان از سوی فعالان اقتصادی دارای کارت عضویت و بازرگانی در سال قبل ۵۶ میلیون دلار بوده است.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد از سیب‌زمینی استان از طریق پیله‌وری صادر می‌شود، گفت: بخشی از کالاهای استان از طریق گمرک همدان صادر نمی‌شود و برخی صادرکنندگان از سایر استانها صادرات را انجام می‌دهند اما با این وجود مشکلی در گمرک وجود ندارد.

زبردست همچنین خاطرنشان کرد: خوشبختانه در حال حاضر مشکلی در امور اقتصادی و دارایی استان وجود ندارد و مشکل فعلی با بیمه تامین اجتماعی است که از سوی استانداری به مدیرکل تامین اجتماعی استان اخطار داده شده است.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با بیان اینکه بودجه جاری اتاق در دوره هفتم سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بود، یادآور شد: در دوره هشتم بودجه اتاق استان به بیش از ۹ میلیارد تومان افزایش یافت.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن