Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی ۴۴۳ هکتار به ظرفیت گلخانه های همدان افزوده می‌شود

۴۴۳ هکتار به ظرفیت گلخانه های همدان افزوده می‌شود

مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی همدان گفت: ۴۴۳ هکتار شهرک گلخانه ای خصوصی در استان در دست ساخت است که در قالب هفت شهرک کشاورزی فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

به گزارش "همدان نیوز"، امیرعباس کردیان افزود: مساحت گلخانه های بخش خصوصی در حال احداث در شهرستان درگزین ۳۱۵ هکتار، بهار ۵۷ هکتار، رزن ۵۱ هکتار و کبودرآهنگ ۳۰ هکتار است.

وی خاطر نشان کرد: شهرک های گلخانه ای ساخته شده و در حال بهره برداری توسط بخش خصوصی را ۶۰ هکتار عنوان کرد.

کردیان یادآور شد: در استان همدان هم اینک تعداد ۹ شهرک گلخانه ای فعال با مساحت ۱۶۵ هکتار به بهره برداری و تولید رسیده است.

وی درباره میزان تولید گلخانه ای در استان همدان گفت: سالانه ۴۱ هزار و ۴۵۰ تن محصول گلخانه ای در استان که اغلب سبزی و صیفی است تولید می شود.

مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی همدان میزان اشتغال مستقیم گلخانه های استان همدان را یک هزار و ۲۷ نفر عنوان کرد و افزود: تولید در گلخانه ها ۸.۵ برابر کشت در فضای باز است.

کردیان در مورد مزایا گلخانه ها گفت: مصرف آب در گلخانه ها یک دهم و تولید چهار برابر است که بهره وری گلخانه را به ۴۰ برابر می رساند.

وی ارزش ریالی زمین گلخانه ای را ۱۰ برابر بیشتر از زمین معمولی کشاورزی و روباز عنوان کرد و ادامه داد: این به دلیل ارزش افزوده ای است که گلخانه ها دارند.

مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی همدان با اشاره به نقشه راه تهیه شده در سازمان جهاد کشاورزی گفت: این شرکت برنامه ریزی برای احداث ۱۹۰ هکتار شهرک گلخانه ای را در دستور کار قرار داده که در شهرستان کبودرآهنگ به مساحت ۱۰۲ هکتار، در فامنین ۳۶ هکتار، اسدآباد ۴۰ هکتار و در ملایر ۱۰ هکتار اجرا و به سرمایه گذاران واگذار شود.

وی افزود: با توجه به کاهش نزولات جوی و وقوع خشکسالی های متعدد و به تبع آن پایین رفتن سطح آب در سفره های آب زیرزمینی و تبدیل دشت های استان به ممنوعه و دشت ممنوعه بحرانی در حال حاضر هیچ تخصیص جدید آب به بخش کشاورزی وجود ندارد.

کردیان گفت: کمبود منابع آب موضوع احداث شهرک کشاورزی را با چالش فراوانی روبرو کرده است و برای شهرک های کشاورزی ۱۹۰ هکتاری تاکنون فقط با اخذ تخصیص ۷۵ هزار متر مکعب آب در سال برای شهرستان فامنین موافقت شده است و بقیه شهرک ها با وجود همه امکانات و اراضی مناسب و پاسخ مثبت استعلام ها درگیر مساله تامین آب هستند.

وی یادآور شد: بیشترین مشکل در روند ساخت شهرک های کشاورزی مساله اختصاص و انتقال آب است که به دلیل بروز خشکسالی طی سالهای اخیر، مانع از توسعه شهرک های کشاورزی شده است.

مدیر شرکت شهرک های کشاورزی همدان ماموریت اصلی این شرکت را تسهیل در امر سرمایه گذاری دانست و تاکید کرد: این شرکت اقدام به ایجاد زیرساخت های سرمایه گذاری در تولید محصولات کشاورزی با بهره وری بالا می کند که شهرک های گلخانه ای، دامپروری و شیلاتی از جمله شهرک های کشاورزی استان هستند که در حال تولید و بهره برداری هستند.

وی درباره روند واگذاری زمین های آماده سازی شده در این شهرک ها تاکید کرد: پس از شناسایی اراضی مناسب احداث شهرک در اراضی منابع طبیعی یا دولتی اقدام به انتقال مالکیت آنها به شرکت شهرک ها شده و در ادامه نسبت به اخذ مجوز و پاسخ استعلام های مثبت اخذ شده طی یک هفته از سازمانها و ارگانهای صاحب نظر در احداث شهرک کشاورزی اقدام می شود.

کردیان ادامه داد: بر اساس آن طرح مطالعاتی این شهرک ها تهیه شده و پس از تامین اعتبار و انتخاب پیمانکار نسبت به اجرای پروژه های زیرساختی اقدام می شود و با تکمیل زیرساخت های لازم شامل تامین،تخصیص و انتقال آب ، برق و گاز مورد نیاز و ایجاد شبکه انتقال داخلی و احداث جاده دسترسی، خیابان کشی داخلی شهرک برای شناسایی افراد متقاضی و صاحب صلاحیت فراخوان داده می شود.

وی درباره واگذاری زمین گفت: از بین افراد واجد شرایط و دانش آموختگان بخش کشاورزی با هماهنگی مدیریت های جهاد کشاورزی شهرستان مربوطه در کارگروه ویژه قطعات به سرمایه گذاران داده می شود.

مدیر شرکت شهرک های کشاورزی همدان ادامه داد: واگذاری قطعات به صورت قرارداد اجاره به شرط تملیک بوده به نحوی که متقاضی یک سوم مبلغ تمام شده زمین مورد نظر را بر اساس نظریه کارشناسان به صورت نقد و الباقی طی سه سال پرداخت کرده و پس از پایان اقساط سند مالکیت دائم به آنها داده می شود.

وی افزود: سرمایه گذار پس از تحویل زمین باید یا از منابع اعتباری شخصی و یا تسهیلاتی اقدام به ساخت و نصب سازه گلخانه کرده و واحد را به بهره برداری برساند و پس از تکمیل آن پروانه بهره برداری اخذ کند.

کردیان ادامه داد: در صورتی که متقاضیان زمین شهرک های کشاورزی نتوانند تعهد خود را مبنی برای ایجاد سازه بر روی زمین مربوطه و استفاده لازم از آن ببرند، زمین مورد نظر از آنها پس گرفته می شود.

مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی همدان گفت: یک شهرک دامپروری در ملایر نیز با مساحت ۳۸ هکتار وجود دارد که نیمی از آن به بهره برداری رسیده است.

کردیان علت نیمه کاره ماندن شهرک دامپروری را ، عدم صدور مجوز از سازمان نظام دامپزشکی به مساحت ۱۹ هکتار عنوان کرد و گفت: قرار است این طرح به شهرک گلخانه ای تبدیل و از زیر ساخت های ایجاد شده برای کشاورزی استفاده شود.

وی ادامه داد: یک شهرک شیلاتی هم در شهرستان نهاوند به مساحت هفت هکتار احداث و در حال تولید است که سالانه ۶۱۵ تن انواع ماهی تولید می کند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن