Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی آبیاری نادرست مزارع علت شوری خاک همدان است

آبیاری نادرست مزارع علت شوری خاک همدان است

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان گفت: مشکل شور شدن خاک همدان به خاطر مدیریت اشتباه در آبیاری مزارع است چون املاحی موجود در خاک از داخل حرکت و در سطح خاک تجمع پیدا می کند.

به گزارش "همدان نیوز"، محمد یزداندوست افزود: هر کجا حرکت معکوس آب را داشته باشیم باعث شوری خاک می شود، در آبیاری غرقابی شوری خاک نیست، چون حجم آب زیاد و املاح شسته و برده می شود.

وی راهکار اصلی جلوگیری از شوری خاک را کنترل و مدیریت حجم دبی آبی عنوان و تصریح کرد: باید مانع از بالا آمدن املاح داخل خاک به سطح خاک شد و آبیاری را با حجم آب کمتر و در فاصله های کوتاه انجام داد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان تاکید کرد: باید از شور شدن خاک همدان به عنوان یک اولویت جلوگیری کنیم و به همین دلیل در پی ترویج کاشت گیاهان مقاوم به شوری مانند کلزا هستیم.

وی ادامه داد: در آبیاری زیر سطحی طرحی ۶ ساله در دست اجرا داریم که در تحقیقات انجام شده مشخص شد که برای یونجه که در سطح ۴۰ سانتیمتری خاک است مصرف آب نسبت به آبیاری قطره ای نیز ۲۰ درصد کاهش پیدا می کند.

یزداندوست با بیان اینکه در آبیاری بارانی مقداری از آب در هوا پرت می شود و آب زیادی نیز مورد نیاز است، تصریح کرد: در آبیاری سطح خاک نباید خیس شود چرا که موجب تبخیر و موجب هدر رفت آب می شود.

وی با اشاره به اینکه در آبیاری مزارع، آب باید در اختیار ریشه قرار گیرد، تاکید کرد: در آبیاری، حجم آن و عمقی که لوله در خاک قرار می گیرد مهم است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان یادآور شد: برای آبیاری باغ های انگور ملایر، طرحی در دست اجراست که آب در عمق ۴۰ سانتیمتری در اختیار ریشه قرار گیرد و مواد غذایی و کود نیز از همین طریق به گیاه داده می شود تا موجب کاهش مصرف آب شود.

وی یکی از رسالت های سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی را افزایش خلاء عملکرد کشاورزان، آموزش مدیریت خاک، آفات و علف های هرز به بهره برداران دانست.

یزداندوست درباره ضرورت استفاده از خاک ورزی حفاظتی در استان همدان گفت: منابع آلی خاک در استان پایین است که یا بافت خاک مشکل دارد که به طور مثال چه مقدار رسی ، شنی است و یا آهک دارد که اصلاح آن مشکل است.

خاک ورزی حفاظتی برای افزایش مواد آلی خاک است

وی یکی دیگر از ساختارهای خاک را ساختمان خاک عنوان کرد و افزود: هر چه مواد آلی خاک بیشتر باشد می تواند آب را بهتر نگه دارد و بستر مناسبی برای نگهداری بذر است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان هدف از اجرای خاک ورزی حفاظتی را افزایش مواد آلی در خاک و استفاده از وجود بقایا در سطح خاک خواند.

وی اجرای خاک ورزی کشاورزی در همدان را به صورت آزمایشی عنوان و تاکید کرد: خاک ورزی چیزی نیست که در یک یا دو سال جواب دهد بلکه نیاز به زمان بیشتری دارد و کشورهایی مانند استرالیا و برزیل در حال اجرای این طرح هستند.

یزداندوست با اشاره به اینکه تغذیه خاک باید به اندازه باشد، یادآور شد: برخی کشاورزان برای بعضی محصولاتی که فکر می کنند درآمد اقتصادی دارد کود بیشتری مصرف می کنند در حالیکه میزان و نحوه مصرف درست کود مهم است برخی از کودها باید با خاک مخلوط و سپس استفاده شود و برخی برای سطح خاک است.

وی از مهمترین مشکلات کشاورزی در استان همدان در دیمزارها را مشکل تک کشتی گندم خواند و تاکید کرد: باید با تناوب کشت مواد آلی خاک را با محصولات دیگری مانند علوفه دیم، دانه روغنی و گیاهان دارویی افزایش دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان اظهار کرد: غنی کردن خاک سریع اتفاق نمی افتد به طور مثال اگر کشاورز ۲۰ سال صبوری کند نتیجه آن را خواهد دید اما برخی کشاورزان با خرید و مصرف کود مرغی به میزان چندین تن دنبال نتایج زودگذر هستند.

لزوم افزایش دانش در بخش های مختلف کشاورزی

وی ادامه داد: در مسائل کشاورزی با برخی مشکلات اجتماعی و فرهنگی مواجه هستیم و بعضی کشاورزان ریسک پذیر نیستند و دنبال یافته های جدید کشاورزی نمی روند.

یزداندوست در باره حضور محققان کشاورزی در مزارع گفت: بازخورد حضور محققان در زمین های کشاورزی مناسب است اما در اجرا مشکلاتی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی بر حضور محققان در زمین های کشت برای افزایش نرخ بهره وری تاکید دارد، افزود: باید نفوذ دانش در بخش های مختلف کشاورزی را بالا ببریم.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان طرحهای یاوران تولید، محققان معین و طرح جهاد میدانی محققان معین را در راستای حضور محققان در زمین کشاورزی دانست.

وی تصریح کرد: موردی نداریم که کشاورزی به مرکز تحقیقات مراجعه کرده باشد، مشکلی را مطرح و گروه فنی به محل مشکل اعزام نشده باشد.

۱۰سال کار پژوهشی روی سیر همدان

یزداندوست درباره کارهای تحقیقاتی مرکز گفت: برای سیر همدان نیز ۱۰ سال کار پژوهشی صورت گرفته و سه سال دیگر باید ادامه پیدا کند تا اینکه رقم جدید خالص سازی شود و پس از مقایسه و گذراندن مراحل مختلف و ارزیابی مواد موثره آنها به رقم مناسب دست پیدا کنیم.

وی تولید هسته های اولیه بذری محصولات زراعی به صورت حاکمیتی را وظیفه مراکز تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و منابع طبیعی دانست که هر سال روی ارقام گندم و جو در کشت های آبی و دیم تحقیق انجام می دهند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان اعلام کرد: امسال ۱۱۰ تن از طبقات بذر پرورش یک و دو تولید شد که پس از فرآوری و بوجاری در اختیار شرکت های خصوصی و سپس با قیمت های مصوب در نهایت در اختیار کشاورز قرار می گیرند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن