Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر شهر و شورا افزایش 133 درصدی تماس‌های حریق کذب با آتش‌نشانی/نیاز همدان به 17 دستگاه خودرو و یک بالگرد آتش‌نشانی

مدیرعامل آتش نشانی همدان خبر داد:
افزایش 133 درصدی تماس‌های حریق کذب با آتش‌نشانی/نیاز همدان به 17 دستگاه خودرو و یک بالگرد آتش‌نشانی

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان گفت: همدان به 17 دستگاه خودرو و یک بالگرد آتش‌نشانی برای توسعه خدمات خود نیازمند است.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، محمدرضا بیاناتی همزمان با آغاز هفته آتش نشانی در جمع خبرنگاران با اشاره به فلسفه وجودی روز آتش نشانی اظهار داشت: هفت مهر ماه سال 1359 پالایشگاه آبادان بمباران شد و در حال اطفای حریق به طورمجدد بمباران صورت گرفته و تعدادی از آتش نشانان به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: آتش نشانی بزرگترین سازمان شهرداری همدان است و زودتر از دیگر سازما نهای این نهاد راه اندازی شده و ساختار آن با مدیریت شهری متفاوت است و به نوعی شبه نظامی به شمار می رود.

بیاناتی با بیان اینکه آتش نشانی از سال 1967 میلادی با توجه به آتش سوزی در لندن راه اندازی شد، خاطرنشان کرد: در آن سال شرکت های بیمه تأسیس شد و به دنبال حوادث آمریکا و در سال 1679 میلادی، این سازمان شکل گرفت و در سال 1223 نیز آتش نشانی در تبریز راه اندازی شد.

وی همچنین تصریح کرد: دومین مرکز آتش نشانی در سال 1229 در تهران تأسیس شد و به دلیل گستردگی کار در سال 1353 سازمان شکل گرفت و در همدان نیز در سال 1376 سازمان آتش نشانی تأسیس شد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی با بیان اینکه در اساس نامه این سازمان نجات جان انسان ها به عنوان وظایف مأموران آتش نشانی آمده است، یادآور شد: در اساس نامه هیچ سازمانی چنین وظیفه ای قید نشده و این نشان می دهد که وظیفه ای سنگین بر عهده آتش نشانی است.

وی با تأکید بر اینکه 47وظیفه بر دوش آتش نشانی است، اظهار داشت: برخورد مردم با آتش نشانی همچن مردم اروپا و آمریکا است و ارتباط نزدیکی با این سازمان دارند.

بیاناتی افزود: 70 هزار نفر از جمعیت بیش از 500 هزار نفری همدان با آتش نشانی در ارتباط هستند.

وی با بیان اینکه در هفته آتش نشانی مأمورین سازمان در نماز جمعه شرکت کردند، یادآور شد: چهار برنامه اختصاصی و درون سازمانی برای کارکنان آتش نشانی در نظر گرفته شده و اهدای خون، برگزاری صبحگاه مشترک در 9 ایستگاه، رونمایی از نیروهای گروه های ویژه آتش نشانی، مانور و عملیات امداد و نجات، نمایش اقتدار غواصی آتش نشانان از جمله دیگر برنامه های هفته آتش نشانی هستند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان گفت: جذب آتش نشان افتخاری در 13 سال پیش انجام می شد که در طول این چند سال متوقف شد و به طور مجدد در دستور کار قرار گرفته است.

اخذ مدرک بین المللی غواصی از سوی پنج آتش نشان همدانی

وی افزود: پنج نفر از غواصان ویژه آتش نشانی مدرک بین المللی دریافت کرده اند و به مردم اعلام می شود که در این زمینه آُسوده خاطر باشند.

بیاناتی با بیان اینکه بعدازظهر روز هفتم مهرماه در شش نقطه از سطح شهر خودروهای ویژه با تیمهای سه نفره حضور خواهند داشت، خاطرنشان کرد: این اقدام با هدف نمایش اقتدار آتش نشانی و با تمام تجهیزات انجام خواهد شد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان با اشاره به برگزاری مانور فرضی در آرامگاه بوعلی سینا در بعداز ظهر روزهفتم مهرماه، یادآور شد: عملیات صعود و فرود نیز در حین این مانور اجرا خواهد شد و همین عملیات در روز هشتم مهرماه نیز در میدان امامزاده عبداله برگزار می شود.

وی همچنین تصریح کرد: 50 نفر نیروهای استخدامی جدید در ایستگاه شماره 6 و 16 آتش نشانی در حال آموزش هستند.

بیاناتی ادامه داد: تعدادی از مأموران آتش نشانی به قله الوند صعود خواهند کرد که با توجه به ضرورت توانایی جسمی آتش نشانان در حوادث، این برنامه در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه آتش نشانان بخشی از حقوق خود را به کودکان بی سرپرست مرکز محمد رسول الله اختصاص داده اند، یادآور شد: سعی می شود این اقدام در ماه های آینده نیز ادامه داشته باشد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان با اشاره به بازدید از خانواده های چهار شهید آتش نشانی، اظهار داشت: 27 برنامه در 15 سرفصل در هفته آتش نشانی به اجرا در می آید.

ثبت 70 هزار تماس با آتش نشانی همدان

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آمار مأموریت های آتش نشانی، گفت: در شش ماه ابتدایی سال جاری 70 هزار و 86 تماس با آتش نشانی حاصل شده است که میانگین تماس روزانه 376 تماس است.

بیاناتی با بیان اینکه یک هزار و 949 تماس به مأموریت منجر شده است، خاطرنشان کرد: هشت هزار و 250 تماس به اشتباه با 125 حاصل شده و سه هزار و 157 تماس برای مشاوره بوده و 56 هزار و 696 تماس نیز مزاحمت بوده است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدماتی ایمنی همدان گفت: اگر تماس ها از 10 تماس بیشتر شود پیگیری قانونی صورت می گیرد.

وی افزود: در مواردی نیز تماس های کذب صورت می گیرد و اکیپ ها اعزام می شوند در حالیکه اتفاقی صورت نگرفته است.

بیاناتی با بیان اینکه در ایستگاه های 9 گانه بیشترین درصد عملیات ها به ایستگاه مرکزی و ویژه اختصاص دارد، یادآور شد: مرکز فرماندهی در آرامگاه باباطاهر به زودی راه اندازی خواهد شد.

وی همچنین تصریح کرد: دو هزار و 190 عملیات ایستگاهی در شش ماه ابتدایی سال جاری انجام شده است.

اطفای 1377 حریق در همدان

وی با بیان اینکه یک هزار و 377 عملیات آتش نشانی اطفای حریق بوده است، یادآور شد: 578عملیات امداد و نجات در این ایام صورت گرفته و این در حالی است که مردم وظیفه آتش نشانی را تنها اطفای حریق می دانند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان با بیان اینکه این سازمان وظیفه ای در خصوص انجام عملیات در خارج از حریم ندارد، خاطرنشان کرد: تنها با دستور شخص استاندار و فرماندار، سازمان موظف به امدادرسانی در خارج از حریم است.

بیاناتی با اشاره به راه اندازی آتش نشانی جورقان، یادآور شد: سازمان آمادگی آموزش تخصصی آتش نشانی به تمام آتش نشانان استان را دارد.

وی همچنین تصریح کرد: در این ایام یک هزار و 47 عملیات درون شهری و 61 عملیات برون شهری انجام شده است.

بیاناتی با بیان اینکه 77 عملیات در واحدهای مسکونی انجام شده است، یادآور شد:: 37 عملیات امداد و نجات در مراکز تجاری صورت گرفته و 78  عملیات نیز به اطفای حریق وسایل نقلیه و 478 عملیات به اطفای حریق گیاهان خودرو اختصاص دارد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان گفت: هشت عملیات اطفای حریق انبارها در طول شش ماه ابتدایی سال صورت گرفت.

وی با اشاره به آتش سوزی در میدان مرکزی همدان، یادآور شد: مهمترین نکته در اطفای حریق جلوگیری از ورود آتش به مناطق اطراف است و اگر این اقدام در میدان امام (ره) همدان انجام نمی شد آتش سوزی گسترش می یافت.

بیاناتی با بیان اینکه 486 عملیات امداد و نجات درون شهری صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: نجات افراد محبوس در منازل از وظایف آتش نشانی است که 105 عملیات در این زمینه صورت گرفت.

مهار هفتگی چهار یا پنج حیوان موذی در همدان

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان به نجات و مهار حیوانات در شش ماه ابتدایی سال جاری اشاره و تصریح کرد: در همدان در هر هفته چهار یا پنج مار در منازل و یا خودروها مهار می شود.

وی ادامه داد: 78 عملیات امداد و نجات افراد محبوس در آسانسورها نیز انجام شده است.

بیاناتی با بیان اینکه 39 عملیات امداد و نجات به حوادث ترافیکی، اظهار داشت: 30 عملیات رهاسازی اندام بدن از زیور آلات نیز در این ایام انجام شد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان با بیان اینکه تست گاز مونوکسید کربن از وظایف تخصصی آتش نشانی است، گفت: شش عملیات امدادرسانی به سقوط از ارتفاع و ساختمان های بلند مرتبه، شش عملیات به مهار نشت گاز، چهار عملیات رهاسازی اندام بدن از تأسیسات و 21 رهاسازی و رفع آب گرفتگی  و یک عملیات به کشف جسد اختصاص دارد.

وی همچنین تصریح کرد: مأمورین آتش نشانی در طول 24 ساعت شبانه روز آماده عملیات هستند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

بیاناتی با بیان اینکه دو عملیات در شش ماه ابتدایی امسال مربوط به امداد و نجات به حوادث برق بوده است، یادآور شد: شش عملیات امداد و نجات نیز به حوادث خودکشی اختصاص دارد.

وی با اشاره به مقایسه عملیات های صورت گرفته در شش ماه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، خاطرنشان کرد: تعداد تماس ها نسبت به سال قبل دو  درصد افزایش یافته به گونه ای که 67 هزار تماس به 70 هزار تماس افزایش یافته و تماس های منجر به عملیات نیز26 درصد رشد یافته است.

افزایش 133 درصدی تماس‌های کذب با آتش‌نشانی

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان با بیان اینکه مشاوره و راهنمایی 64 درصد افزایش یافته است، یادآور شد: تماس های اشتباه سه درصد افزایش یافته، تماس های مزاحم نسبت به سال قبل پنج درصد کاهش یافته و حریق کذب نیز با 133 درصد افزایش روبه رو بوده است.

وی افزود: اطفای حریق نسبت به پارسال 10 درصد افزایش و امداد و نجات 10  درصد کاهش یافته است.

بیاناتی از کمبود امکانات و تجهیزات آتش نشانی خبر داد و گفت: نامه نگاری هایی در خصوص حمایت شهرداری جهت استانداردسازی تجهیزات انجام شده و امید می رود تجهیزات به روز رسانی شود.

وی با اشاره به 47 نوع وظیفه در آتش نشانی،یادآور شد: 9 ایستگاه در همدان وجود دارد که یک ایستگاه باید اضافه شود.

تعداد خودروهای آتش نشانی پاسخگوی شرایط بحرانی نیست

وی با بیان اینکه 44 دستگاه خودروی عملیاتی و فرماندهی در آتش نشانی همدان وجود دارد، خاطرنشان کرد: این دستگاه ها برای حالت معمولی کافی است و اما در شرایط غیر عادی پاسخگوی نیازها نیست.

بیاناتی ادامه داد: نردبان سازمان آتش نشانی 32 متری است در حالیکه ساختمان های بلندمرتبه در همدان وجود دارد و باید نردبان بلندتری تهیه شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان گفت: امکانات امداد و نجات آتش نشانی به روز است و دیگر امکانات باید نوسازی شود.

وی افزود: 46 نوع تجهیزات آتش نشانی در همدان وجود دارد که نیاز به تقویت دارد تا بتوان امنیت فکری مردم را تأمین کرد.

بیاناتی با اشاره به تعداد نیروهای انسانی در حوزه فنی و عملیات، پیشگیری و آموزش و اداری و مالی، اظهار داشت: 189 نفر نیروی عملیاتی در آتش نشانی همدان فعالیت می کنند و 50 نفر نیز در حال آموزش هستند.

اشتغال 208 نفر در آتش نشانی همدان

وی با بیان اینکه 208 نفر نیرو در آتش نشانی همدان مشغول به کار هستند، خاطرنشان کرد: سطح تحصیلات آتش نشانی بالاست اما از کمترین مزایا برخوردار هستند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان گفت: 45 روز آینده استخدامی های جدید به شرط کسب حداکثر امتیاز مشخص خواهند شد.

وی افزود: 18 نفر  در سه تیم صعود و فرود، غواصی و اطفای حریق وظیفه امداد و نجات در مواقع سخت و بحرانی را بر عهده دارند.

بیاناتی با اشاره به اصلاح ساختاری در آتش نشانی، اظهار داشت: کارکنان موظف به پیروی از این ساختار هستند.

منطقه بندی آتش نشانی همدان در روزهای آینده

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان در ادامه به طرح منطقه بندی اشاره کرد و افزود: پس از هفته آتش نشانی این سازمان به دو منطقه یک و دو تقسیم خواهد شد.

وی ادامه داد: دو دستگاه اطفای حریق با خروجی شش هزار لیتر در دقیقه از نیازهای آتش نشانی است که باید اختصاص داده شود.

بیاناتی با بیان اینکه نردبان هیدرولیکی 32 ، 34 و 54 متری از نیازهای همدان به شمار می رود، خاطرنشان کرد: تانکر پشتیبانی 32 هزار و 18 هزار لیتری، جرثقیل 30 تن، وسایل نقلیه سنگین اطفای حریق و یک دستگاه بالگرد از دیگر نیازها است که در مجموع به 17 دستگاه خودرو و یک بالگرد می رسد.

مدیرعامل آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان با تأکید بر ایمن سازی ساختمان ها، اظهار داشت: همدان در ایمن سازی ساختمانها از شهرهای پیشرو کشور محسوب می شود.

وی افزود: افراد باید برای کار خود پروانه ایمنی دریافت کنند و در غیر این صورت پایان کار داده نمی شود.

اخطار ایمنی به تمام سالن های ورزشی همدان

وی همچنین خاطرنشان کرد: ساختمانها باید به تجهیزات ایمنی مجهز باشند و در صورت سالم بودن این تجهیزات در بناها، پروانه ایمنی صادر خواهد شد.

بیاناتی با بیان اینکه چهار اخطار به حسینیه امام(ره) در زمینه تجهیزات ایمنی داده شده است، یادآور شد: تمام سالن های ورزشی به دلیل نداشتن تجهیزات ایمنی اخطار گرفته اند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان گفت: در نیمه اول سال جاری 347 پروانه ایمنی برای ساختمانها در همدان برای یک تا 12 سقف صادر شده است.

وی ادامه داد: 27 هزار و 315 متر مربع ساختمان در شش ماه ابتدایی سال جاری در همدان ایمن سازی شدند که ایمن سازی نسبت به سال قبل با دو درصد کاهش روبه رو است.

صدور پروانه ایمنی برای 1737 واحد مسکونی در همدان

بیاناتی همچنین خاطرنشان کرد: یک هزار و 737 واحد مسکونی، 154 واحد تجاری و 13 مورد سایر کاربری پروانه ایمنی اخذ کرده اند.

وی با تأکید بر اینکه بافت های تجاری همدان ایمن نیستند، اظهار داشت: عدم ایمنی در اماکن تجاری بیشتر به بافت های قدیمی اختصاص دارد.

بیاناتی گفت: 469 بازدید در خصوص تجهیزات ایمنی از ابتدای سال جاری صورت گرفته که 269 مورد تأیید شده و 209 مورد نیز نقص وجود داشته که باید رفع شود.

وی ادامه داد: 345 پروانه ایمنی در مناطق چهارگانه صادر شده که 107 پروانه به منطقه یک، 92 پروانه به منطقه دو،61 پروانه به منطقه سه و 78 پروانه نیز به منطقه چهار اختصاص دارد.

56 هزار نفر شهروند همدانی آموزش آتش نشانی دیدند

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان با اشاره به آموزش 56 هزار و 9 نفر آموزش دیده اند، یادآور شد: 53 هزار و 200 آموزش عمومی در این ایام صورت گرفته است.

وی با اشاره به آموزش تخصصی 50 نفر از دانشجویان در همدان، تصریح کرد: 252 نفر نیز در ارگان ها و سازمان ها مورد آموزش آتش نشانی قرار گرفته اند.

بیاناتی به میانگین زمان رسیدن نیروهای آتش نشانی به محل حوادث اشاره کرد و افزود: مسافت،  طول ونوع معابر و زمان عملیات، استاندارد زمان رسیدن به محل حوادث را مشخص می کند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان گفت: یک میلیارد و 930  میلیون و 168 هزار و 50 ریال هزینه مواد مصرفی در عملیات های آتش نشانی در شش ماه ابتدایی سال جاری بوده است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن