Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر شهر و شورا قامت 450 رفتگر همدانی در روز عاشورا خم می‌شود

به فکر نارنجی‌پوشان شهر باشیم؛
قامت 450 رفتگر همدانی در روز عاشورا خم می‌شود

همزمان با آغاز ماه محرم و گسترده شدن سفره نذری در سطح شهرهای ایران اسلامی، زحمات رفتگران شهرها نیز چند برابر می شود.

به گزارش "همدان نیوز"، در کنار شکوه و عظمت هیئت ها و دسته‌های عزاداری امام حسین(ع) در ایام محرم و حضور پیر و جوان و خردسال و کودک در مراسمات به ویژه در روز عاشورا که چهره ای معنوی به شهر می بخشد و روزهایی که غم محرمی بر کوچه‌ها و خیابان‌ها و قلب مردم سایه می‌‎‎اندازد، قامت خمیده رفتگران زحمتکشی که زباله‌ها و ظروف یکبار مصرف نذری را از زیر پای عزاداران جمع می کنند، غمی مضاعف است که البته در چهره هایشان موج می زند.

هر سال پس از پایان عزاداری ها و تقسیم نذری در گوشه گوشه شهر به ویژه در روز عاشور، تصاویری از چهره ناخوشایند سطح خیابانها و کوچه ها منتشر می شود که نه تنها با فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی سازگاری ندارد بلکه باری دوچندان بر دوش قشری تلاشگر است که از سوی مردم به آنها تحمیل می شود چه بسا اگر مردم کمی بیشتر بر رفتار خود در مراسمات عزاداری دقت کنند و حواسشان به دیگر آدمهای شهر هم باشد، نه خیابانی در زباله ها غرق می شود و نه قامت انسان‌هایی زحمتکش خم خواهد شد.

در همدان نیز متأسفانه پس از جمع شدن سفره نذری در سطح شهر و بازگشتن مردم به خانه هایشان، رفتگران می مانند تا زباله هایی که هر چند قدم یکبار روی زمین ریخته شده را بردارند تا مبادا اعتراض مردم در خصوص کثیف بودن کوچه ها و خیابانها را بشنوند.

هر ساله در دهه اول محرم و به ویژه در روز عاشورا که همزمان با برگزاری مراسمات متعدد عزاداری و توزیع نذری در مناطق مختلف سطح شهر است، شهرداری همدان تعداد زیادی از رفتگران شهر را برای جمع آوری زباله های سطح معابر بسیج می کند و با وجود اینکه نظافت شهر از وظایف روزمره آنها به شمار می رود اما این روزها بیشتر از هر روز بار خستگی را بر دوش می کشند و انتظارشان از مردم این است که با داشتن روحیه بشردوستی، زباله ها را در خیابانها و کوچه ها رها نکنند و اندکی هم به فکر آنها باشند.

بر اساس گفته معاون خدمات شهری شهرداری همدان، امسال 450 نفر نیروی انسانی به پاکسازی شهر در روز تاسوعا و عاشورای حسینی می پردازند.

مجید درویشی در این خصوص در گفتگو با خبرنگار "همدان نیوز"، گفت: پیمانکاران خدمات شهری موظف شدند در نظافت و جمع آوری ضایعات و زباله های ناشی از عرضه نذری ها در سطح شهر نهایت تلاش خود را انجام دهند.

وی ادامه داد: امسال نزدیک به 450 نفر نیروی انسانی به میزان سه هزار و 900 نفر ساعت برای پاکسازی و نظافت در روز تاسوعا و عاشورا در نظر گرفته شده است.

درویشی همچنین تصریح کرد: در روز سوم عاشورا نیز پیش بینی های لازم انجام شده و پیمانکاران خدمات شهری در این روز نیز آماده خدمات رسانی هستند.

وی با بیان اینکه از مردم انتظار می‌رود که در روزهای تاسوعا، عاشورا و روز سوم همکار و همیار شهرداری باشند و از رها کردن زباله ها در سطح کوچه ها و خیابانها خودداری کنند، یادآور شد: همانطور که تعدادی از تشکل ها در سال گذشته به صورت خودجوش نسبت به جمع آوری زباله ها در سطح معابر اقدام کردند، در سال جاری نیز تشکل هایی به یاری شهرداری و رفتگران خواهند آمد.

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن