Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر دولت سیزدهم مناقشات در خصوص برجام جفا به ملت ایران است/بدون تردید تحریم ها لغو شده است

مدیرکل امور سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه:
مناقشات در خصوص برجام جفا به ملت ایران است/بدون تردید تحریم ها لغو شده است

مدیرکل امور سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه گفت: مناقاشات و وارد کردن ایرادات و انتقادات به برجام جفا به ملت ایران است.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"،  حمید بعیدی نژاد در شورای اداری استان همدان در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه علیرغم همه محدودیت ها اقدامات در خشانی در استان همدان انجام شده است، اظهار داشت: همدان در مسیر رو به جلو حرکت می کند و در مسیر پیشرفت قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه تاریخ و فرهنگ ایران در مذاکرات بین المللی از دیدگاه کشورها قابل توجه بود، یادآور شد: همواره از عظمت تاریخ ایران در این مذاکرات یاد می شد.

بعیدی نژاد با بیان اینکه مذاکرات بسیار سختی انجام شده است، خاطرنشان کرد: ما افتخار داشتیم که به نمایندگی از ملت ایران در این مذاکرات حضور پیدا کنیم.

وی افزود: برخی انتقادات و اشکالاتی را به برجام وارد می کنند و معتقدند که کار چند نفر است در حالیکه ما چند نفر نبودیم که در برابر 6 کشور دنیا مذاکره کردیم و پشتوانه ما اقتدار و توان کشور در بخش های مختلف بود و بر این اساس حضور ما در مذاکرات پذیرفته شد چه بسا اگر این اقتدار نبود مذاکرات به شکل دیگری انجام می شد.

مدیرکل امور سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه با بیان اینکه باید به پیشینه مذاکرات توجه شود، خاطرنشان کرد: در این صورت است که به اهمیت برجام پی خواهیم برد.

وی افزود: اگر در حوزه اقتصادی  و نظامی قوی نبودیم و اگر پشتوانه مردمی نبود نمی توانستیم از حقوق مردم دفاع کنیم.

بعیدی نژاد با بیان اینکه تیم مذاکره کننده تنها سخنگوی ملت ایران بود، اظهار داشت: تلاش تیم این بود که به اهداف ملت ایران برسد و کشورهای بزرگ دنیا را مجبور به تغییر مواضع کرد؛ با این وجود جای تأسف دارد که برخی رسانه ها بر گذشته چشم می بندند و به برجام انتقاداتی وارد می کنند و به اعتقاد من این جفا به ملت ایران است.

وی با اشاره به اینکه کشورهای مذاکره کننده به دنبال این بودند که ایران از مواضع خود دست بردارد، یادآور شد: ما به دنبال حفظ حقوق هسته ای خود بودیم و برای این موضوع مذاکره کردیم که در این مذاکرات خواستار لغو تحریم های ظالمانه بودیم و از همان ابتدا تأکید شد که اگر تحریم ها لغو نشود مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید.

مدیرکل امور سیاسی و امور بین المللی وزارت امور خارجه با بیان اینکه هدف در ابتدا گشایش اقتصادی نبود، خاطرنشان کرد: اگر منظر ما گشایش اقصادی بود نیازی به مذاکرات نبود و باید در چارچوب دیگری مشکلات را برطرف می کردیم.

وی همچنین تصریح کرد: در سال 84 پس از سه روز مذاکره و به بن بست رسیدن آن، ایران اعلام کرد که مذاکرات به نتیجه نرسیده و در نتیجه ایران غنی سازی اورانیوم را ادامه داد.

بعیدی نژاد با بیان اینکه از اولین روز مذاکرات محرمانه با آمریکا تأکید شد که دوباره مباحث قبلی مذاکرات مطرح نشود، یادآور شد: تأکید ما بر این بود که مذاکرات به شرطی انجام شود که غنی سازی ایران مورد پذیرش قرار بگیرد و آمریکا نیز اعلام کرد که باید حدود غنی سازی مشخص شود.

وی تأکید کرد: خوشبختانه در مذاکرات ژنو اجرای غنی سازی به رسمیت شناخته شد و ایران توانست اقدامات خود را در این زمینه ادامه دهد.

بعیدی نژاد با بیان اینکه نباید فراموش کنیم که کجا بودیم، خاطرنشان کرد: اصل موضوع را نباید فراموش کرد که ما برای گشایش های اقتصادی نجنگیدیم.

وی با تأکید بر اینکه غنی سازی خط قرمز غرب است، گفت: هدف ما بر این بود که حق غنی سازی ایران به رسمیت شناخته و پذیرفته شود که این هدف حاصل شد.

عضو مذاکره کننده هسته ای ایران در ادامه یادآور شد: هر کشوری امروز بخواهد با آمریکا همکاری هسته ای داشته باشد باید قرارداد یک،دو، سه وارد را امضا کند و بر اساس آن  باید قبول کند که غنی سازی انجام نمی دهد.

وی با بیان اینکه انجام غنی سازی بر اساس دیدگاه مقام مقام معظم رهبری با پایداری مردم حاصل شده است، گفت: باز هم تأکید می کنم که نباید اصل را فراموش کرد.

بعیدی نژاد افزود: لغو تحریم ها بخشی از مذاکرات بود که در این عرصه به لایه های لغو تحریم دست یافتیم.

وی با بیان اینکه هدف کشورهای مذاکره کننده این بود که صادرات نفتی ایران را به صفر برساند، خاطرنشان کرد: دیگر هدف آنها مسدود شدن ارتباطات و تجارت بانکی بود که خوشبختانه پایداری ملت ایران باعث شد که سیاست ها به نتیجه نرسد.

مدیرکل امور سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه با اشاره به دو رهیافت حضور کشورها در مذاکرات، یادآور شد: در رهیافت کشور حضور سوری دارد و نیتی بر اینکه مذاکرات به نتیجه برسد، ندارد و در رهیافت دوم نیز کشور با این هدف وارد مذاکرات می شود که تحت هر شرایطی مباحث را به نتیجه برساند.

وی با بیان اینکه هیچ یک از دو روش صحیح نیست، تصریح کرد: کشور ما با پشتوانه مردمی وارد مذاکرات شد و نیت بر این بود که اگر حقوق ایران پذیرفته شود مذاکرات ادامه خواهد یافت و در غیراین صورت ایران از این مذاکره کنار خواهد رفت.

بعیدی نژاد با اشاره به اینکه ایران اگر به دنبال این بود که صنعت و اقتصاد تعطیل نشود به مذاکرات نیاز نداشت، اظهار داشت: خوشبختانه ایران توانست در مذاکرات پیروز شود و حق غنی سازی این کشور پذیرفته شود.

وی با بیان اینکه راکتور تحقیقاتی آب سنگین بر اساس نظر کشورهای مذاکره کننده باید تعطیل  می شد، گفت: بر اساس پیشنهاد دانشمندان ماهیت این راکتور حفظ شد و با هماوردی علمی بین تیم هسته ای ایران و کشورهای بزرگ و داعیه دار در گرفت که دو سال به طول انجامید و ادعای ایران به نتیجه رسید و حالا آمریکا و روسیه خریدار آب سنگین ایران شده اند.

مدیرکل امور سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه تأکید کرد: تردید نداشته باشید که تحریم ها لغو شده است و هیچ گونه تحریم بانکی در کشور وجود ندارد اما مشکل این است که برخی بانک های بزرگ که از سوی آمریکا به دلیل ارتباطات گذشته با ایران جریمه شدند، در برقراری ارتباط احتیاط می کنند.

وی ادامه داد: این بانک ها در حال بررسی شرایط هستند و ما روزانه در حال مذاکره هستیم و فشار وارد می کنیم تا طرف مقابل به تمام تعهدات خود عمل کنند.

بعیدی نژاد با بیان اینکه ایران به اندازه ای ابزار دارد که ضربه سنگینی را به دشمن وارد خواهد کرد که از کار خود پشیمان شوند، گفت: ما روزانه پیگیری های خود را در این زمینه انجام می دهیم.

وی با اشاره به تأکید وزیر امور خارجه بر کنار گذشتن اختلافات، اظهار داشت: اختلافات و تنش ها باعث می شود که نتوانیم از دستاوردهای برجام استفاده کنیم لذا باید گذشته را فراموش کرد و اختلافات را کنار گذاشت.

مدیرکل امور سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه افزد: مناقشه در این خصوص که به کدام بخش ها چه ایراداتی وارد است، مشکلی را حل نمی کند و باید از دستاوردها استفاده کنیم تا موانع از مسیر ما برداشته شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برجام فرصت هایی را برای تحرک در راستای اقتصاد مقاومتی فراهم می کند، یادآور شد: سال 91 و 92 مشاغل زیادی از دست رفت اما با تلاش های صورت گرفته در طول دو سال اخیر بر اساس آمار، اشتغال به وضعیت قبل برمی گردد.

بعیدی نژاد با اشاره به اینکه آمارسازی به اعتماد ملی آسیب زده است، خاطرنشان کرد: دولت و استاندار همدان آمارها را مبتنی بر واقعیت اعلام می کنند به طوریکه راستی آزمایی از سوی رسانه ها در این زمینه انجام شد و آمار مور تأیید قرار گرفت.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی شعار نیست، گفت: برای رسیدن به اقتصاد پایدار باید سیاست های اقتصاد مقاومتی توجه کنیم و اگر می خواهیم به رشد اقتصادی برسیم باید سرمایه گذاری را توسعه دهیم.

مدیرکل امور سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه با بیان اینکه در سه سال اول دولت یازدهم، برای فرجام برجام تلاش شد، تصریح کرد: ریاست جمهوری دقیق،  جدی و سختگیر مذاکرات را دنبال کردند تا بتوان مباحث را به نتیجه رساند.

وی با اشاره به امید مردم به کاهش بیکاری، خاطرنشان کرد: اگر تلاش کنیم امسال به قله های بزرگی خواهیم رسید.

بعیدی نژاد با تأکید بر اینکه هیچگونه محدودیت و ممنوعیتی برای سرمایه گذاری در کشور وجود ندارد، اظهار داشت: امید می رود که لغو تحریم ها موتور اقتصادی استان را تحرک بخشد.

وی با بیان اینکه استان و شهر همدان با تولیدات به رشد اقتصادی نمی رسد، گفت: امروز موتور تحرکات اقتصادی دنیا، گردشگری است و استان و شهر همدان در این زمینه امتیازات فراوانی دارد و باید از ظرفیت های موجود استفاده کند.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با اشاره به اینکه گردشگران تنها به دنبال لذایذ نیستند، بیان کرد: گردشگران به دبنال پی بردن به جاذبه های فرهنگی و تمدنی ایران هستند که همدان این ظرفیت را دارد و باید توجه کافی را به این بخش داشته باشد.

وی با تأکید بر معرفی سفال لالجین به دنیا، گفت: اگر سفال لالجین به بازار دنیا معرفی شود به اقتصاد استان تحرک خواهد بخشید.

حمید بعیدی نژاد با بیان اینکه باید در خصوص موزه در شهر همدان تدبیری اندیشیده شود، اظهار داشت: فقدان موزه در این شهر غیر قابل تصور است و باید آن را در همدان توسعه داد و از طرفی به راه اندازی موزه در لالجین اقدام کرد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن