Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر سیاسی - مجلس آزادی بیان را مخدوش نکنیم

پورمختار:
آزادی بیان را مخدوش نکنیم

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: قانون مجازات اسلامی تجویز نمی کند مدعی العموم بدون طرح شکایت به مسئله توهین به مقامات عالی رتبه کشور ورود کند نباید کاری کرد آزادی بیان که از آن حمایت می کنیم مخدوش شود.

به گزارش "همدان نیوز"، محمدعلی پورمختار در این باره که توهین به رئیس جمهور مشمول ماده 609 قانون مجازات می شود یا خیر توضیح داد: در ابتدا باید تفاوت توهین و نقد را بررسی کنیم، به طور مثال در صحن علنی نماینده ای که طرفدار دولت است در انتقاد به طرحی عنوان می کند نمی خواهم رئیس جمهور را به دروغگویی متهم کنم، آیا باید این را توهین دانست؟

نماینده مردم کبودرآهنگ و بهار در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: در قانون مجازات اسلامی مصادیق توهین آمده که نوعا برگرفته از عرف جامعه است، با این حال تاکید دارم که نباید در جامعه اسلامی ادبیات توهین وجود داشته باشد این مسئله نه تنها در خصوص مسئولان عالی رتبه بلکه برای همه افراد باید رعایت شود چرا که دور از اخلاق اسلامی است.

وی ادامه داد: اما باید بین توهین و نقد تفاوت قائل شد و از سوی دیگر مسئولان سطح تحمل خود را در برابر انتقادات بالا ببرند هر کسی می تواند از مسئولان اجرایی انتقاد کند اما نباید به فوری به سمت طرح شکایت رفت.

این نماینده با بیان اینکه دولت یازدهم با شعار آزادی بیان روی کار آمد گفت: در شرایطی که روحانی به آزادی بیان تاکید می کند، نباید انصاری برخلاف مشی رئیس جمهوری با ظن اینکه توهینی صورت گرفته است، به سمت طرح شکایت بروند و باعث بسته شدن فضا شود.

پورمختار تاکید کرد: بنابراین هر دو طرف که منتقد و چه دولت باید مسائل و اخلاق اسلامی را رعایت کنند.

وی در خصوص ورود مدعی العموم در پیگیری توهین به روحانی بدون طرح شکایت گفت: ماده 609 قانون مجازات اسلامی چنین تجویزی نمی کند که مدعی العموم به هر مقامی که توهین شد ورود کند، بلکه باید شکایتی مطرح شود. به طور مثال اگر به من نماینده نوعی توهین شود تکلیفی بر مدعی العموم نیست.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مدعی العموم تکلیفی ندارد که بدون طرح شکایت به توهین به روسای قوا بدون طرح شکایت ورود کند، بلکه باید اجازه دهیم آزادی بیان که از آن حمایت می کنیم مخدوش نشود و با ورود مدعی العموم و قوه قضاییه کار را سخت تر نکنیم.

منبع: خانه ملت

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن