Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر سیاسی - مجلس دولت بسیاری از قوانین بهبود معیشت را ابلاغ نکرد

دولت بسیاری از قوانین بهبود معیشت را ابلاغ نکرد

نماینده مردم همدان در مجلس درباره اقدامات مجلس برای بهبود معیشت مردم گفت: متاسفانه دولت بسیاری از قوانین مصوب مجلس در این حوزه را ابلاغ نکرده است به گونه‌ای که مجلس مجبور شد طبق قانون خود اقدام به ابلاغ آنها کند.

به گزارش "همدان‌نیوز"، حجت الاسلام احمد حسین فلاحی ظهر امروز در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه با تشریح شرایط جامعه و نقش عملکرد مجلس در تقویت یا تضعیف سرمایه‌های اجتماعی اظهار داشت: سوالی که اینجا باید پرسید این است که چه کسی امروز سرمایه‌های اجتماعی را هدر داده ؟ و یا اینکه چه کسی مسئول نا امیدی ایجاد شده در جامعه است؟ این دولت است که باید در این باره پاسخ دهد نه مجلس٬ چرا که مجلس کنونی تنها10 ماه است که آغاز شده است.
وی درباره وضعیت معیشتی مردم و اقدامات مجلس در این حوزه افزود 90% بودجه سال 1400را به دولت بازگردانیم تا اصلاحات لازم را انجام دهد پس از آن نیز با ارجاع بودجه به مجلس با کار شبانه روزی و با تایید شورای نگهبان توانستیم این بودجه را به تصویب برسانیم.
 نماینده مردم همدان در مجلس با بیان اینکه برخلاف آن چیزی که آقای ربیعی درباره بودجه گفته و اعلام کردند که  160 مورد ایراد دارد باید بگویم این بودجه کمترین ایرادات را داشت گفت: آنچه که نسبت به این بودجه وجود داشت ایراد نبود بلکه ابهاماتی بود که شورای نگهبان آن را بررسی کرد به همین دلیل نیز امروز دولت با 90 درصد بودجه اصلاحی موافقت کرده است.
وی بیان کرد: در بخش قانون گذاری و نظارت نیز پیگیری‌های لازم انجام شده و هفته‌ای نیست که وزیری راهی کمیسیون‌های مجلس نشده و پاسخگوی سوالات و موضوعات مختلف نباشد.
فلاحی درباره معذوریت مجلس در بخش استیضاح وزار اظهار داشت: اگر مجلس یک وزیر دیگر را استیضاح کند دولت مشکل پیدا کرده و مجبور است برای کل کابینه  از مجلس رای اعتماد بگیرد با این اوصاف شما بگویید اگر این دولت از حد نصاب بیفتد آیا دوباره کابینه‌ای را برای گرفتن رای اعتماد به مجلس می‌آورد؟
 وی بیان کرد: اگرچه مشکلات بسیاری وجود دارد اما مجلس همچنان نظارت بر دستگاه‌های اجرایی را انجام داده و مواردی مانند طرح بررسی ترک فعل رئیس جمهور٬ بررسی 220 هزار شکایت مردمی ارسال شده به کمیسیون اصل 90 و  بررسی پرونده مالی دولت با امضای 15 نماینده توسط دیوان محاسبات  را در دستور کار قرار داده است.
 نماینده مردم همدان در مجلس اقدامات  نمایندگان در بخش بررسی عملکرد مدیران اجرایی استان نیز اظهار داشت: در این بخش نیز ما موضوعات مربوطه را از وزیر کشور سوال کردیم که البته جواب‌های ایشان قانع‌کننده نبود به همین دلیل این موضوع را در مجلس بررسی خواهیم کرد.
 فلاحی درباره اقدامات مجلس در حوزه فرهنگ و شفافیت عنوان کرد: تاکنون هیچ مجلسی به اندازه مجلس کنونی خود را در معرض نقدو بررسی قرار نداده است٬ مردم نیز درباره این مجلس نسبت به دیگر دوره‌ها حساسیت بیشتری دارند کما اینکه سایت مجلس عملکرد هشت ماهه کلیه نمایندگان را منتشر کرده است تا عموم مردم در جریان فعالیت آنها قرار گیرد.
وی درباره طرح شفافیت آرا نمایندگان نیز افزود: این طرح برای تصویب نهایی تنها به سه رای نیاز داشت به همین دلیل نیز در حالی که این طرح بر اساس قانون باید بازگردانده می‌شد تا سه ماه دیگر در صحن مجلس مورد بررسی قرار گیرد٬ با امضای نمایندگان به کمیسیون مربوطه رفت تا ضمن برخی اصلاحات به صحن مجلس آمده و رای نهایی را بگیرد.
نماینده مردم همدان در مجلس درباره لزوم وضع برخی قوانین برای حمایت از افراد و گروه‌های مطالبه گر در جامعه گفت: رهبر معظم انقلاب در جلسات شان با جوانان فرمودند که فرصت پرونده‌سازی را به آنهایی که از آنها مطالبه می‌کنید ندهید  با این وجود گاهی اوقات این افراد و جریان‌ها برخی موارد و برخی چارچوب‌های حقوقی را رعایت نکرده و سبب بروز برخی مشکلات می شوند.
وی درباره اقدامات مجلس برای بهبود معیشت مردم نیز بیان کرد: متاسفانه دولت بسیاری از قوانین مصوب مجلس در این حوزه را ابلاغ نکرده است به گونه‌ای که مجلس مجبور شد طبق قانون خود اقدام به ابلاغ آنها کند.
فلاحی با انتقاد از دور زدن مجلس توسط دولت عنوان کرد: امروز شاهدیم دولت به جای اجرای قانون راهبردی لغو تحریم‌ها که رهبر انقلاب از آن به عنوان یک قانون خوب نام بردند کارهایی دیگری انجام میدهد مثلا  آقای ظریف دو طرح را به شورای عالی امنیت ملی می‌برد تا با تصویب آن و تقدیم آن به رهبری٬ قانون مجلس را دور بزند.
وی با بیان اینکه تجربه تاریخی ما نشان داده اگر در مقابل دشمن بایستیم موفق خواهیم بود اظهار داشت: این قانون راهبردی مجلس سبب شده 16 کشور برای فعالیت مشترک اقتصادی با ایران ابراز تمایل کنند.
نماینده مردم همدان در مجلس درباره برخی انتقادات پیرامون طرح جوانی جمعیت که در مجلس مورد تصویب قرار گرفت نیز بیان کرد: برای نخستین بار کمیسیون مشترکی در این حوزه تشکیل شده و با بیش از 70 جلسه کاری و با حضور کارشناسان و مسئولان مربوطه  توانست این طرح را با 72 ماده به تصویب مجلس رساند.
 وی افزود: متاسفانه این طرح با وجود این که شامل موارد متعددی می‌شد با برخی حاشیه سازی‌ها روبه‌رو شد از جمله اینکه اگرچه در این طرح در بخش غربالگری تنها اجباری بودن این مسئله برداشته شده و اصل موضوع ممنوع نشده است اما برخی اعلام کردند که این قانون غربالگری جنین را ممنوع کرده است و سبب افزایش نوزادان منگل و عقب‌مانده درجامعه خواهد شد.
فلاحی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب دو مسئله اقتصاد- معیشت و فرهنگ را از مجلس فعلی مطالبه کردند عنوان کرد: اگر امروز  شعار جهش تولید محقق نشده برای این است که طبق آمار اعلام شده از سوی سازمان آمار 16 هزار واحد تولیدی در کشور تعطیل شده است که بسیاری از آنها نیز توسط بانک‌ها معطل مانده‌اند.
وی عدم اجرایی نشدن کامل طرح پنجره واحد در استان‌ها را از دیگر عوامل عدم تحقق جهش تولید برشمرد و گفت: چرا ستاد تسهیل در این راستا کمک نمی‌کند؟ آیا اقدامات این ستاد به روز است؟
نماینده مردم همدان در مجلس با بیان اینکه عدم حمایت از تولید سبب عدم تحقق جهش تولید در جامعه است افزود: در حال حاضر چندین واحد تولیدی استان را مورد بررسی قرار داده و در برخی اقدامات تلاش کرده‌ایم با گرفتن مهلت برای تسویه بدهی‌ها برخی کارخانه‌ها مانند کیمیا پنیر نهاوند با 13 میلیارد بدهی را به چرخه تولید برگردانیم./ تسنیم

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن