Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر سیاسی - مجلس وزارت بهداشت در موضوع دارو غافلگیر شد

وزارت بهداشت در موضوع دارو غافلگیر شد

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی گفت: بنده از روز اول هشدار دادم که در برنامه آقای عین‌اللهی درمان بر پیشگیری مقدم است و امروز در کارنامه ایشان می‌بینیم که هم درمان و هم پیشگیری دچار مشکل شده است.

به گزارش "همدان نیوز"، فتح الله توسلی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی در طرح سوال خود از وزیر بهداشت در خصوص علت عدم توجه وزارت بهداشت به وضعیت بهداشتی و درمانی در شهرستان‌ها و روستاها بیان کرد: در ابتدا از تلاش شبانه روزی کادر درمان به خاطر زحماتی که در دو سال گذشته و در دوران کرونا کشیدند قدردانی می‌کنم. صحبت‌های بنده به معنای نادیده گرفتن زحمات دولت و وزرا نیست اما هر کدام از ما در برابر قرآن سوگند یاد کردیم که همواره برای استقلال کشور و حفظ حقوق مردم از قانون اساسی دفاع کنیم و آرامش مردم و استقلال کشور را مدنظر داشته باشیم. اگر به خاطر بیاوریم در زمان رای اعتماد به آقای عین‌اللهی در شهریورماه ۱۴۰۰ در برنامه اعلامی ایشان هیچ استراتژی برای رفع دغدغه و چالش‌های حوزه بهداشت کشور وجود نداشت و بنده آن موقع گفتم در برنامه ایشان درمان بر پیشگیری مقدم است در حالی که سیاست نظام سلامت پیشگیری را بر درمان مقدم می‌داند.

وی در ادامه اظهار کرد: بنده اعلام کردم که دکتر عین‌اللهی انسانی شریف و پزشکی خوب است اما لزوما نمی‌تواند وزیر موفقی باشد. اکنون عملکرد ایشان در یک سال و سه ماه گذشته نشان می‌دهد آنچه که آن روز در برنامه ایشان دیدم در کارنامه‌شان رقم خورد. در ۴۵۴ روزی که ایشان مسئولیت وزارت بهداشت را برعهده داشتند ۲۷۷ تذکر کتبی از وی و ۲۲۴ سوال از عملکرد وزارت بهداشت در سامانه درج شده است، یعنی هر دو روز یک سوال و یک تذکر، ۹ فقره استیضاح و سه مورد تحقیق و تفحص ثبت شده است. آیا این آمار نگران کننده نیست؟

وی در ادامه اظهار کرد: در حوزه دارو وزارت بهداشت غافلگیر شد و برنامه ریزی دقیقی برای تامین دارو نداشت. از اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ هشدار داده شد که کارگروه سیاست گذاری و تخصیص ارز ترجیحی به وظایف خود عمل نکرده و تعامل لازم بین سازمان غذا و دارو و بانک مرکزی نیست. اما وزارت بهداشت به این هشدار توجه نکرد. کار را به جایی رساند که کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در گزارش آبان‌ماه خود این موضوع را متذکر شد. امروز با کمبود ۳۵۰ دارو که ۹۰ مورد آن پرمصرف است به ویژه در مناطق محروم مواجه هستیم. بنده چند روز پیش به انبار داروی شهرستان مراجعه کردم و تنها ۶ مورد سرم در انبار دارو وجود داشت.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در گزارش‌های نظارتی تاکید شده بود که تعطیلی خط تولید سرم‌ سازی شهید قاضی تبریز و یا تعمیرات بدون برنامه آن منجر به کمبود سرم در کشور می‌شود اما این هشدار را جدی نگرفته و امروز با کمبود سرم و آنتی بیوتیک‌ها در سراسر کشور مواجه هستیم.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده هیچ‌ مشکلی با شخص وزیر بهداشت ندارم. بنده براساس کارنامه عملکردی ایشان و گزارش دستگاه‌های نظارتی و گزارش کمیسیون مجلس شورای اسلامی و آنچه که امروز در داروخانه‌ها می‌بینم عملکرد ایشان را زیر سوال می‌برم. بنده به دنبال مسائل حوزه انتخابیه نیستم، ایشان خیلی از مسائل حوزه انتخابیه بنده را تامین کرده است، اما ما قسم خوردیم در مقابل مسائل عموم مردم بی‌تفاوت نباشیم. سوال بنده این است که در سال ۱۴۰۴ با این روند به کجا می‌رسیم؟. آیا سیاست‌های کلی و توصیه‌های رهبر انقلاب محقق می‌شود؟ ایشان در کتابی به طرح عدالت اشاره داشتند بنده خط به خط آن را مطالعه کردم اما به هیچ کدام از آن عمل نشده است. ایشان در کتابی دیگر از بهترین کاغذ گلاسه استفاده کرده و گزارش عملکردی خود را ارائه کرده است اما آنچه که بنده امروز می‌بینم و قضاوت می‌کنم براساس چیزی است که در داروخانه‌ها و بطن جامعه مشاهده می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: کشوری که در منطقه حرف اول را می‌زند آیا باید در تهیه سرم با مشکل مواجه شود؟ مگر سرم چه چیز خاصی است که مردم باید داروخانه‌های متعددی را برای یافتن آن زیرپا بگذارند. دستگاه عریض و طویل وزارت بهداشت پیش‌بینی لازم را برای تامین نیازهای اولیه در حوزه دارو نداشت. آیا با این رویه ارتقاء شاخص‌های سلامت که در سیاست‌های کلی بر آن تاکید شده محقق می‌شود؟

توسلی اضافه کرد: آقای عین‌اللهی وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی باید نگاه استراتژیکی به آینده داشته باشد. اما امروز حتی پزشکان حاضر نیستند در مناطق محروم کار کنند و نگاه وزارت بهداشت این است تا پزشکان در هر جایی که درآمد بیشتری دارد قرار گیرند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن