Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر سیاسی - مجلس بایگانی درخواست‌های مردمی صحت ندارد

بایگانی درخواست‌های مردمی صحت ندارد

مدیرکل دفتر بازرسی، امور عملکرد و حقوقی استانداری همدان گفت: بایگانی درخواست‌های مردمی این استان به رییس جمهور صحت ندارد و پاسخ گویی به تک تک نامه ها به فراخور نیاز درخواست کنندگان با قوت و جدیت ادامه دارد.

به گزارش "همدان نیوز"، مصطفی مرادی تاکید کرد: در سامانه سامد آیتمی با عنوان بایگانی وجود ندارد و در صورت ثبت درخواست افراد در این سامانه باید پاسخ مثبت، منفی یا مشاوره داده شود بنابراین درخواست بدون پاسخ نداریم.

وی ادامه داد: اخباری مبنی بر بایگانی کردن نامه و درخواست های مردمی در سفر رییس جمهور به استان همدان (مرداد ما امسال) که با رفتارهای غیر مسئولانه برخی مدیران منعکس شد با هدف تضعیف خدمات دولت و مدیر ارشد استان صورت گرفته است.

مرادی در این باره توضیح داد: همزمان با سفر استانی رییس جمهور و حضور آیت الله سید ابراهیم رییسی، در استان همدان امکان دریافت درخواست های مردمی از طریق سه روش فراهم شد که در شیوه نخست تماس تلفنی مردم با سامانه سامد (۱۱۱) بود.

وی تصریح کرد: درخواست مکتوب مردم و جمع آوری نامه ها با پیش بینی تعدادی صندوق و در نهایت راه اندازی میز ارتباطات مردمی در دستگاه های دولتی با حضور نمایندگان تام الاختیار وزرا در ادارات زمینه ارتباط مردم استان همدان با رییس جمهور و نمایندگان دولت را فراهم کرد.

مدیرکل دفتر بازرسی، امور عملکرد و حقوقی استانداری همدان اظهار داشت: بیش از ۷۲ هزار نامه با این سه روش در سفر رییس جمهور به همدان جمع آوری شد که طبق قالب و موضوع نامه ها ۱۷ هزار و ۹۷۶ مورد، درخواست تسهیلات بانکی به منظور تامین هزینه درمان، تحصیل و معیشت و مسائل ضروری بود.

مرادی یادآور شد: در این راستا هشت هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه با بازپرداخت ۶۰ ماهه به ۱۷ هزار ۹۷۶ متقاضی از سوی دولت به استان تخصیص یافت.

وی ادامه داد: حدود ۱۴ هزار نامه و درخواست برای کمک بلاعوض بود که بیشترین میزان جامعه آماری درخواست های مردمی مربوط به وام های بانکی در قالب تسهیلات قرض الحسنه و بلاعوض می شود.

وی گفت: تسهیلات بلاعوض پس از راستی آزمایی، دهک بندی و تشخیص افراد مستحق از طریق کمیته امداد امام خمینی(ره) با تایید دفتر بازرسی استانداری پرداخت شد.

مدیرکل دفتر بازرسی و حقوقی استانداری همدان با بیان اینکه به هر متقاضی ۱۵ میلیون تومان پرداخت می شود اضافه کرد: تاکنون به ۶۰ درصد از متقاضیان دریافت تسهیلات قرض الحسنه این وام پرداخت شده و مابقی در حال پرداخت است.

مرادی اظهار داشت: اجرای برخی مطالبات طرح شده در جریان سفر هیات دولت به استان همدان غیر ممکن بود برای نمونه افرادی با نامه نگاری متقاضی اشتغال در نهادهای دولتی بودند که این کار تنها با برگزاری آزمون امکان پذیر است بنابراین پاسخ منفی به این درخواست ها در سامانه سامد ثبت شد.

مدیرکل بازرسی و حقوقی استانداری همدان تاکید کرد: برخی درخواست ها به حوزه قوه قضاییه، دیوان محاسبات و شهرداری ها مربوط می شد هر چند در مباحث مرتبط با سفر رییس جمهور نمی گنجید اما در این باره مشاوره های لازم با درخواست کنندگان صورت گرفت.

مرادی گفت: همچنین چهار هزار و ۴۰۰ درخواست مردمی برای دریافت تسهیلات کلان و میلیاردی از جمله ۵۰۰ میلیارد تومانی بود که این درخواست ها در کارتابل یکی از ادارات کل قرار داشت.

مدیرکل دفتر بازرسی و حقوقی استانداری همدان افزود: به علت تعلل و کوتاهی این نهاد در پاسخ به این درخواست ها، بعد از گذشت حدود پنج ماه از سفر رییس جمهور به همدان، کارکنان مرکز سامد استانداری این چهار هزار و ۴۰۰ درخواست تسهیلات میلیاردی را در قالب مشاوره در سامانه ثبت کردند.

مرادی تاکید کرد: علت ثبت این درخواست ها در قالب مشاوره این است که در سفر رییس جمهور به استان ها اعتبارات میلیاردی برای پرداخت به افراد پیش بینی نشده است.

وی بیان کرد: برای مجموعه استانداری نیز علت نگه داشتن چهار هزار و ۴۰۰ درخواست تسهیلات میلیاردی به مدت پنج ماه در کارتابل یک مدیر و اصرار به ارجاع این درخواست های مردمی به بانک های عامل جای سوال است.

مدیرکل دفتر بازرسی و حقوقی استانداری همدان اظهار داشت: این درحالیست که بانک های عامل در پرداخت تسهیلات تکلیفی با مبلغ ۱۰ میلیون تومان به مددحویان کمیته امداد، بهزیستی و پرداخت وام ازدواج با کمبود منابع مواجه هستند.

مرادی افزود: منبع مالی و محلی برای تامین اعتبار مورد نیاز این چهار هزار و ۴۰۰ مورد وام میلیاردی مشخص نشده بنابراین برای جلوگیری از شائبه هرگونه رانت و فساد در چارچوب قوانین و مقررات و دستورالعمل های مرتبط با سفر رییس جمهور همه این درخواست ها در قالب مشاوره در سامانه سامد ثبت و به متقاضیان نیز اطلاع رسانی شد.

وی اضافه کرد: این افراد در صورت نیاز به تسهیلات کلان باید در چارچوب قانون و ضوابط بانکی به بانک های عامل مراجعه و پس از احراز شرایط متقاضی اقدام لازم صورت گیرد.

مدیرکل بازرسی و حقوقی استانداری همدان گفت: بنابراین با تاکید استاندار همدان مبنی بر نظارت دقیق در نحوه پاسخ دهی دستگاه های اجرایی، این اداره کل نظارت کامل را بر همه پاسخگویی ها به درخواست های مردمی از سوی دستگاه های اجرایی اعمال کرده که اقدامات خوبی به نحو متعهدانه از سوی مسئولان اجرایی تاکنون صورت گرفته است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن