Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی چگونگی پیشگیری از افزایش وزن پس از ماه رمضان

چگونگی پیشگیری از افزایش وزن پس از ماه رمضان

یک کارشناس تغذیه در همدان گفت: رعایت تعادل در رژیم غذایی و افزایش میان وعده‌ها به پیشگیری از افزایش وزن پس از ماه مبارک رمضان کمک می‌کند.

به گزارش "همدان نیوز"، آرزو کاوه‌ای اظهار کرد: از آنجا که در طول ماه رمضان رژیم غذایی ما دچار تغییراتی شده است بنابراین پس از ماه رمضان نباید با افزایش حجم غذایی، بدنمان را دچار مشکل کنیم.

وی تصریح کرد: بهتر است به طور ناگهانی حجم زیادی از غذا را وارد معده نکنیم چرا که معده به مدت یک‌ماه در استراحت بوده و وارد کردن حجم سنگینی از غذاهای پرچرب منجر به افزایش وزن و مشکلات معده می‌شود.

کاوه‌ای افزود: تا چند روز پس از اتمام ایام روزه‌داری توصیه به خوردن غذاهای سهل‌الهضم و کاهش انرژی دریافتی می‌شود.

این کارشناس تغذیه اظهار کرد: برای پیشگیری از افزایش وزن باید تعداد وعده‌های غذایی را افزایش داده و در ازای آن از حجم مواد غذایی مصرفی بکاهیم به طوریکه مصرف میوه و سبزی، لبنیات و خشکبار بهترین گزینه برای میان وعده‌ها به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: در میزان مصرف سبزیجات محدودیتی وجود ندارد اما در مصرف سبزیجات نشاسته‌ای مانند سیب‌زمینی، ذرت و باقالی باید احتیاط کرد.

کاوه‌ای عنوان کرد: افزایش مصرف میوه و سبزیجات در کنار کم کالری بودن ریزمغذی‌های بدن را هم تامین می‌کنند.

این کارشناس تغذیه گفت: افرادی که در ماه رمضان توانسته‌اند وزن خود را کاهش دهند باید پس از این ماه همان رژیم غذایی را حفظ کنند به طوریکه اگر در ایام روزه‌داری تنها افطار و سحری می‌خوردند پس از ماه رمضان هم ناهار را بسیار کمتر بخورند و در کنار آن مصرف سبزیجات و خشکبار را افزایش دهند.

وی ادامه داد: در مجموع کاهش مواد مصرفی که انرژی زیادی به بدن می‌بخشد، می‌تواند در امر کاهش وزن موثر واقع شود.

این کارشناس تغذیه تاکید کرد: افراد در ایام پس از ماه رمضان هم باید در خصوص کاهش مصرف قند، شکر ، شیرینی‌جات، روغن‌ها و چربی‌ها همچنین کاهش مصرف نمک رعایت کنند و به جای آن از میوه‌های تابستانی استفاده کنند.

وی  با بیان اینکه روزانه مصرف دو تا سه واحد میوه توصیه می‌شود، اظهار کرد: یک قاچ هندوانه برابر با یک واحد میوه و 6 عدد گیلاس و یک سیب متوسط نیز برابر با یک واحد میوه است.

کاوه‌ای تصریح کرد: در سنین بیش از 40 سال متابولیسم پایه بدن کم می‌شود بنابراین باید میزان انرژی دریافتی بدن کمتر شود اما نوجوانان و جوانانی که در سنین رشد هستند، می‌توانند همانند دوران پیش از ماه مبارک غذا و ریزمغذی‌ها را مصرف کنند.

کدام نوشیدنی‌ها توصیه می‌شود؟

این کارشناس تغذیه در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه آب به عنوان بهترین نوشیدنی مفید برای بدن است، اظهار کرد: علاوه بر آب می‌توان از نوشیدنی‌های مفیدی نظیر دوغ کم نمک و ترکیبی از شیر و میوه‌های تازه استفاده کرد.

وی در خصوص انواع دوغ اظهار کرد: دوغ‌های کم نمک و بدون گاز بهتر از دوغ‌های گازدار صنعتی است چرا که در نوع گازدار آن از گاز دی‌اکسیدکربن مصرفی در نوشابه‌ها، استفاده می‌شود.

کاوه‌ای در خصوص مصرف آبمیوه‌های صنعتی تاکید کرد: این آبمیوه‌ها برای سلامت مضر است و تا جایی که می‌توان باید از مصرف آن پرهیز کرد.

منبع: ایسنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن