Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی سالانه2200 همدانی سرطان می‌گیرند

سالانه2200 همدانی سرطان می‌گیرند

كارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: سالانه 2 هزار و 200 نفر از مردم استان همدان به سرطان مبتلا می‌شوند.

به گزارش "همدان نیوز"، شراره نیک‌سیر با اشاره به هفته ملی مبارزه با سرطان از یکم تا هفتم بهمن ماه اظهار کرد: «سرطان قابل پیشگیری و درمان با خودمراقبتی و امید » به عنوان شعار پویش ملی مبارزه با سرطان انتخاب شده است.

وی هدف از این نامگذاری را اصلاح باورهای نادرست در مورد سرطان دانست و گفت: با داشتن سبک زندگی سالم بیش از 40 درصد بیماری سرطان‌ قابل پیشگیری است و بسیاری از سرطان‌ها نیز در صورت تشخیص به موقع قابل درمان هستند.

کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از افزایش موارد ابتلا به سرطان خبر داد و افزود: مهمترین عامل آن بالا رفتن سن، افزایش امید به زندگی و نیز تغییر سبک زندگی و مواجهه بیشتر با عوامل خطر سرطان است.

وی تشخیص زودهنگام بیماری را یکی از راهکارهای مهم مقابله با سرطان دانست و در ادامه با اشاره به هفته سرطان از برنامه‌های مرکز بهداشت استان در شهرستان‌ها خبر داد و گفت: در تمام شهرستانهای استان همایشی با موضوع پیشگیری از سرطان با حضور اساتید و متخصصین این بیماری برگزار می‌شود.

نیک‌سیر با اشاره به اهمیت افزایش آگاهی و تغییر باورهای مردم در خصوص این بیماری، خاطرنشان کرد: باید این باور که سرطان قابل پیشگیری و درمان نیست در بین مردم اصلاح شود چراکه با خودمراقبتی و تغییر سبک زندگی می‌توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد.

میزان بروز سالانه سرطان در همدان در مردان 138 در صد هزار نفر است

وی با اشاره به اینکه در صورت تشخیص به موقع بسیاری از موارد سرطان قابل درمان هستند، اظهار کرد: سالانه 2 هزار و 200 نفر از مردم استان به سرطان مبتلا می‌شوند، به طوری که میزان بروز سالانه سرطان در مردان  138 در صد هزار نفر و در زنان 100 در صد هزار نفر است.

کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه بر اساس آمار به ترتیب سرطان‌های پستان، پوست، معده، خون و روده بزرگ شایعترین سرطان‌ها در بین زنان استان است، گفت: سرطانهای پوست، معده، مثانه، ریه و پروستات شایعترین سرطان‌ها در مردان گزارش شده است.

وی علایم هشداردهنده سرطان را شامل وجود توده غیر طبیعی در هر قسمت از بدن، کاهش وزن بدون دلیل مشخص، خونریزی یا ترشح غیر عادی از هر منفذی از بدن مانند خون در ادرار، مدفوع یا خونریزی رحمی در خانم‌ها، زخمی که بهبود پیدا نمی‌کند، خال جدید یا تغییر شکل خال قدیمی، خشونت صدا یا سرفه‌های طولانی و گیر کردن غذا در گلو عنوان کرد.

نیک‌سیر با بیان اینکه در صورت داشتن هر یک از علایم در اولین فرصت باید به پزشک مراجعه شود، افزود: راهکارهای پیشگیری از سرطان نیز عدم مصرف سیگار و قلیان و در معرض دود آن قرار نگرفتن، حداقل 30 دقیقه روزانه تند راه رفتن، خوردن پنج وعده میوه و سبزی تازه، کاهش روزانه مصرف نمک، قند، شکر و روغن، مدیریت وزن خود، محافظت از پوست در برابر نور آفتاب با کرم ضد آفتاب و پوشش مناسب، دوری از مواد مخدر و عدم مصرف الکل است.

منبع: فارس

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن