Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی چرا بدن دربرابرآنتي‌بيوتيك‌ها مقاومت می‌کند؟

چرا بدن دربرابرآنتي‌بيوتيك‌ها مقاومت می‌کند؟

کارشناس تحلیل و تجویز مصرف منطقی دارو در امور دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علل مقاومت بدن دربرابرآنتي‌بيوتيك‌ها را عنوان کرد.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان، دکتر مجید حنیفه با بیان اینکه نباید خودسرانه و بدون تجویز پزشک معالج آنتی بیوتیک‌ها را مصرف کرد، اظهار داشت: آنچه مسلم است این است که باید حقایقی را در باره آنتی بیوتیک‌ها و مقاومت آنتي بيوتيكي دانست و آن این است که آنتي‌بيوتيك‌ها داروهاي قوي هستند كه ميكروب‌ها را از بين برده و مانع تكثير آنها مي‌شوند، همچنین مقاومت داروئي نيز موضوعي است كه از گذشته وجود داشته است.

کارشناس بررسی، تحلیل و تجویز منطقی دارو درامور دارویی افزود: ميكروب‌ها مرتب تغيير مي‌كنند تا آنتي‌بيوتيك‌ها را از بين ببرند و معمولا مقاومت به شكل يك جهش ژنتيكي رخ مي‌دهد كه در ميكروب‌ها خيلي بيشتر از موجودات ديگر اتفاق مي‌افتد.

حنیفه به علل مقاومت بدن دربرابرآنتي‌بيوتيك‌ها پرداخت و گفت: مصرف خودسرانه آنتي‌بيوتيك‌ها بدون تجويز پزشك توسط افراد جامعه، تجويز نادرست آنتي‌بيوتيك‌ها براي بيماران توسط پزشك، كامل نكردن دوره درمان آنتي‌بيوتيكي از سوی بيماران، اصرار بر تجويز يك آنتي‌بيوتيك طي مدت طولاني توسط پزشك و عدم جابجايي يا تعويض آن در فواصل دوره‌اي، مصرف بي‌رويه آنتي‌بيوتيك‌ها، در جمعيت‌هاي غير انساني(صنايع كشاورزي و دامداري)، استفاده بيش از حد و طولاني مدت از فرآورده‌هاي ضدعفوني‌كننده، عدم رعايت اصل شست‌و شوي دست‌ها قبل از معاینه و یا انجام هرگونه مداخله پزشكي (معاينه ،تزريق، اعمال جراحي و ....) در بيمارستان‌ها از علل مقاومت بدن در برابر آنتی بیوتیک‌ها است.

وی مجید حنیفه ادامه داد: برای رعایت هر کاری ابتدا باید دانست موضوع اصلی و راهکارهای آن چیست که در مورد داروها باید آگاه سازی آحاد جامعه با عوارض آنتی بیوتیک‌ها و مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها صورت پذیرد.

حنیفه ادامه داد: به دليل آن‌كه متاسفانه امروزه برخي از آنتي‌بيوتيك‌هاي بسيار قوي موجود نيز در بخش مراقبت‌هاي ويژه پاسخ درماني مناسب از خود نشان نمي‌دهند ،عفونت‌ها سخت درمان مي‌شوند و هزينه درمان و طول مدت بستري بيمار در بيمارستان طولانی تر، خطر مرگ احتمالي ناشي از عفونت افرايش مي‌يابد.

کارشناس تحلیل و تجویز منطقی دارو گفت: باید دانست گروه‌هايي مانند: بيماران ديابتي، بيماران قلبي يا افراد با بيماري مزمن، افراد با نقص سيستم ايمني، سرطان‌ها و رماتيسم، بيشتر در معرض ابتلا به ميكروب‌هاي مقاوم نسبت به آنتي‌بيوتيك‌ها قرار دارند، مقاومت به درمان با آنتي‌بيوتيك در يك ماه بعد از عفونت شايع است ولي مي‌تواند تا یک سال نیز ادامه يابد.

وی ادامه داد: براي جلوگيري از گسترش ميكروب‌هاي مقاوم نسبت به آنتي‌بيوتيك‌ها راهكارهاي زير پيشنهاد مي‌شود:

1- داشتن سبك زندگي سالم (تغذيه، تحرك مناسب و ....) به منظور پيشگيري از ابتلا به عفونت‌ها و نيازمند شدن به مصرف آنتي‌بيوتيك‌.

2-  رعايت بهداشت دست‌ها توسط همكاران سيستم درماني پيش از معاينه هر بيمار و يا پيش از انجام هرگونه مداخله پزشكي كه طبق پروتكل‌ها مي‌بايست در شرايط استريل صورت گيرد.

3- رعايت بهداشت دستها توسط بيماران بستري در بيمارستان پيش از دست زدن به پوشش‌هاي گذاشته شده از سوي كاردرماني بر روي زخم‎‌ها و يا محل قرارگيري آنژیوكت بر روي پوست بدن، پس از تماس با ساير بيماران و پس از مراجعه به سرويس بهداشتي.

4- رعايت بهداشت دست‌ها و شست‌وشوي منظم آنها در تمامي محيط‌هاي زندگي (منزل، كار، ورزش و .....)

5- پرهيز از دريافت آنتي‌بيوتيك‌ها از داروخانه‌ها بدون تجويز پزشك و مصرف خودسرانه آنها.

6- رعايت كردن نحوه مصرف آنتي‌بيوتيك‌ها و كامل كردن دوره درمان در صورت تجويز توسط پزشك.

7- عدم توصيه آنتي‌بيوتيك‌ها به ديگران به صورت خودسرانه براي درمان بيماري‌ها.

8-تشويق خانواده و جامعه‌ها به مصرف آنتي‌بيوتيك‌ها تنها در صورت نياز ضروري به آنها.

9- در صورتي‌كه بيمار هستيد به دوستان و اقوام بگوئيد قبل از نزديك شدن به شما دستانشان را بشويند و هنگام عطسه و سرفه، جلوي دهان خود رابا دستمال  بگيرند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن