Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی همدانی‌ها تست فشار خون می‌دهند

همدانی‌ها تست فشار خون می‌دهند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا در ستاد اجرایی کمپین ملی فشارخون گفت: کاهش ابتلا به فشار خون مساوی است با کاهش مرگ و میر بنابراین هر اقدام مؤثر در این کمپین می‌تواند به کاهش فوت در اثر بیماری‌های واگیردار که منشأبرخی از آنها فشارخون است کمک کند.

به گزارش "همدان نیوز"، رشید حیدری مقدم در آیین راه‌اندازی کمپین ملی سنجش فشارخون با بیان اینکه بیماری‌های غیر واگیر روز به روز افزایش می‌یابد و دغدغه‌های بسیاری در حوزه سلامت ایجاد کرده‌اند اظهار داشت: پیشنهاد شده در این کمیپن کلینیک های ارزیابی فشار خون و پروتکلی کامل از سلامت افراد ایجاد شود و تیم‌های داوطلب در روند این کار مشارکت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه کلیه هزینه‌های این کمپین از دیگر هزینه‌های بخش درمان خواهد کاست عنوان کرد: هر 2 نفری که از ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر به ویژه فشارخون در امان بمانند معادل 10 تخت بیمارستانی کاهش هزینه در بخش درمان صورت خواهد گرفت.

وی حذف نمکدان از سفره‌های خانوار را گام مؤثری در کاهش ابتلا به فشارخون و مرگ و میرهای مرتبط برشمرد و افزود: فرمانداران، ائمه جماعات و شورای اداری استان ظرفیت‌های خوبی برای مشارکت دستگاه‌ها در اجرای این کمپین به‌شمار میروند.

قائم مقام رئیس دانشگاه متذکر شد: طی یک ماه اول اجرای کمپین اطلاع رسانی و در واقع بمباران اطلاعاتی نیاز است و در مرحله اجرا 3 روش اندازه گیری و ثبت فشار خون اعمال می‌شود که نخست با مراجعه افراد به پایگاه های سلامت رقم می‌خورد، مراکز درمانی و کلینیک‌ها جایگاه دوم است و در مرحله بعد از طریق و سامانه ثبت پرسشگری کنترل انجام خواهد شد.

جدول زمانبندی ستاد اجرایی کمپین پیش‌بینی شده است

دکتر عطایی معاون اجرایی معاونت بهداشتی دانشگاه نیز در این جلسه با بیان اینکه سطح بندی در این برنامه دیده شده و نظام پزشکی و بخش خصوصی نیز در اجرای کمپین مشارکت خواهند داشت گفت: ستاد اجرایی جدول زمانبندی شده‌ای برای این کار پیش بینی کرده است و دبیری ستاد بر عهده دکتر حیدری مقدم  خواهد بود. 

وی با اشاره به اینکه آموزش و اطلاع رسانی و کلیه فرآیندها براساس نظام شبکه اجرایی می‌شود  عنوان کرد: آموزش و اطلاع رسانی، از طریق صدا و سیما و آموزش و پرورش و .... در دستور کار است.

دکتر عطایی افزود: در اولین کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان صحبت‌های اولیه صورت گرفته تا کلیه بخش های مرتبط و بسیج جامعه پزشکی نیز در این راستا بسیج شوند و دانشجویان هم هماهنگ و همراه شوند تا بسیج همگانی راه افتاده و با تجهیزات یکسان و استانداردی اقدامات لازم انجام شود.

فاطمه شیرانی مدیر دفتر پرستاری دانشگاه نیز تبیین کرد: همکاران پرستار در هفته سلامت در ادارات حضور یافته و از کارکنان فشارخون گرفتند به این ترتیب به تعداد 5هزارنفر سنجش فشار خون توسط دفتر پرستاری انجام شد.

وی با اشاره به آمادگی دفتر پرستاری دانشگاه در اجرایی شدن اهداف کمپیم گفت: هم پرستار داوطلب و هم فضای کار برای این موضوع وجود دارد.

علی فخاری معاون مدیرکل امور اجتماعی استانداری همدان و رابط سلامت دانشگاه با استانداری نیز اظهار داشت: پیشنهادات و تقسیم کار مطرح شده در کمپین مطلوب است همچنین کارگروه سلامت و امنیت غذایی می‌تواند در این مسیر همکاری لازم را با دانشگاه ترتیب دهد.

وی افزود: برخی ادارات از جمله سازمان تبلیغات طی ایام پیش رو در اجرای این کمپین نقش کلیدی دارند و می توانند اثرگذاری بیشتری هم داشته باشند.

علی فخار با بیان اینکه سامانه سیب در این امر بسیار مورد استفاده است گفت: چنانچه تجهیزات سنجش فشار خون نیز در اثنای اجرای کمپین با تخفیف در اختیار مردم قرار گیرد موجبات علاقمندی بیشتر و حضور فعال مردم خواهد بود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن