Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی سفارش اینترنتی کتاب‌های درسی تا ۲۰ خرداد

سفارش اینترنتی کتاب‌های درسی تا ۲۰ خرداد

معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان برای ثبت سفارش اینترنتی کتاب‌های درسی تا ۲۰ خرداد فرصت دارند، گفت:‌حدود ۷۶ درصد دانش‌آموزان واجد شرایط ثبت‌نام کرده‌اند.

به گزارش "همدان نیوز"، ثبت سفارش و توزیع کتاب‌های درسی سال تحصیلی 99-98 دوره‌های تحصیلی ابتدایی و متوسطه دوم (نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش) و کتاب‌های درسی تکمیلی دوره اول متوسطه ویژه استعدادهای درخشان از طریق سامانه www.irtextbook.ir یا www.irtextbook.com  و برابر جدول تقویم زمانی زیر انجام می‌شود.

ثبت سفارش کتاب‌های پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی، پایه‌های یازدهم و دوازدهم دوره دوره متوسطه و  پایه‌های هشتم و نهم کتاب‌های درسی تکمیلی دوره اول متوسطه ویژه دانش‌آموزان استعدادهای درخشان آغاز شده و تا 20 خرداد ماه ادامه دارد.

76درصد دانش‌آموزان برای کتاب‌های درسی ثبت‌نام کردند

در همین رابطه علی باقرزاده معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اظهار کرد: ثبت‌نام کتاب‌های درسی دانش‌آموزان برای سال تحصیلی جدید از 20 فروردین ماه شروع شد و تا امروز بیش از 6 میلیون و 700 هزار نفر از طریق سامانه اینترنتی https://www.irtextbook.com/ در دوره ابتدایی و متوسطه دوم ثبت‌نام کرده‌اند و در مجموع حدود 76 درصد دانش‌آموزان واجد شرایط ثبت‌نام کرده‌اند که عمده آن یعنی معادل 81 درصد در دوره ابتدایی است.

وی افزود: 92 درصد دانش‌آموزان استعدادهای درخشان که کتاب‌های تکمیلی دارند، ثبت‌نام کرده‌اند و در دوره متوسطه دوم حدود 60 و در شاخه کاردانش و فنی و حرفه‌ای نیز به طور میانگین 55 درصد ثبت‌نام کرده‌اند.

ثبت‌نام کتاب‌‌های درسی پایه اول دبستان، هفتم و دهم از 24 تیر

باقرزاده گفت: مهلت ثبت‌نام برای سفارش اینترنتی کتاب‌های درسی تا 20 خرداد است و امیدواریم خانواده‌ها و مدیران مدارس تا این تاریخ نسبت به ثبت‌نام کتاب‌های درسی اقدام کنند، مرحله دوم ثبت‌نام نیز از 24 تیرماه شروع می‌شود که ویژه پایه اول ابتدایی و هفتم است همچنین مرحله ویرایش را داریم که از اول مرداد شروع شده و تا 20 شهریور ادامه خواهد داشت و آخرین مهلت ثبت‌نام بازماندگان است.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش بیان کرد: دانش‌آموزان دوره متوسطه اول باید از طریق کتابفروشی‌ها و نمایندگی‌های مجاز توزیع، کتاب‌های درسی خود را تهیه کنندو امیدواریم شرایطی بوجود بیاید که سال آینده نیز کتاب‌های درسی دانش‌آموزان این دوره از طریق سامانه اینترنتی توزیع شود و این کار هزینه‌های توزیع را کاهش داده و بهای تمام شده کتاب‌های درسی را نیز تا 20 درصد کاهش می‌دهد.

وی مطرح کرد: دانش‌آموزان دوره ابتدایی از پایه دوم تا ششم، دوره متوسطه دوم و پایه 11 و 12 در شاخه نظری، فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش و کتاب‌های مکمل دانش‌آموزان استعدادهای درخشان در این مرحله از طریق سامانه اینترنتی ثبت‌نام می‌شود که تا 20 خرداد ماه فرصت دارند و از 24 تیرماه دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی، هفتم و دهم و افراد بازمانده باید برای باید برای ثبت‌نام اقدام کنند.

باقرزاده عنوان کرد: ثبت‌نام کتاب‌های درسی به دو شیوه قابل انجام است یا خانواده از طریق سایت اینترنتی به نشانی https://www.irtextbook.com  اقدام کرده و با ورود به سایت، مدرسه محل تحصیل دانش‌آموز را تعیین و بسته آموزشی را متناسب با پایه تحصیلی انتخاب و هزینه را به صورت الکترونیک پرداخت می‌کنند یا اگر خانواده‌ها به سایت دسترسی ندارند از طریق مدیران مدارس این فرآیند انجام می‌شود یعنی هزینه را به مدرسه پرداخت می‌کنند و مدرسه به صورت گروهی دانش‌آموزان را ثبت‌نام می‌کند،  اگر مدرسه دانش‌آموز جابجا شود می‌توانند با مراجعه به سایت مدرسه جدید دانش آموز را انتخاب کنند.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: به نمایندگی‌های توزیع کتاب درسی تأکید شده است که هیچ هزینه‌ای به جز پول کتاب درسی را از خانواده‌ها دریافت نکنند و خدماتی مانند سیمی‌کردن کتابهای درسی و سایر موارد باید با اختیار خانواده‌ها باشد.

هزینه کتاب‌های درسی و میزان افزایش قیمت‌ها

باقرزاده درباره هزینه کتاب‌های درسی عنوان کرد: حداقل افزایش قیمت را برای کتاب‌های درسی داشتیم، در دوره ابتدایی به طور متوسط 10 درصد افزایش را شاهد هستیم و قیمت کتاب‌های پایه اول ابتدایی 16 هزار و 100 تومان، پایه دوم ابتدایی 17 هزار و 500، پایه سوم ابتدایی 22 هزار و100 تومان، پایه چهارم ابتدایی 22 هزار و 600 تومان، پایه پنجم ابتدایی 22 هزار و 600 تومان و پایه ششم ابتدایی به دلیل تعداد بیشتر کتاب‌ها 26 هزار و 900 تومان است.

وی گفت: میزان افزایش قیمت‌ها در دوره متوسطه اول 7 درصد و قیمت کتاب‌های درسی پایه هفتم 45 هزار تومان، پایه هشتم 37 هزار و 400 تومان و پایه نهم 39 هزار و 600 تومان است و در دوره متوسط دوم رشته‌ها و دوره‌ها کمی متفاوت است و در شاخه کاردانش و فنی و حرفه‌ای به تعداد کتاب‌هایی که دارند باید بسته آموزشی مربوط را انتخاب کنند و قیمت‌ها تنوع دارد، در شاخه نظری قیمت کتاب‌های پایه دهم به طور متوسط حدود 47 هزار تومان است و برای رشته تجربی 49 هزار و 500 تومان، ریاضی 49 هزار و 100 تومان و انسانی 44 هزار و 800 تومان است.

باقرزاده مطرح کرد:‌در پایه یازدهم و دوازدهم نیز همین قیمتها با مقداری تفاوت را شاهد هستیم و میانگین قیمت کتاب‌‌‌های درسی حداکثر 50 هزار تومان است، با تسهیلاتی که دولت به یارانه کاغذ اختصاص داده و انشاالله برای سال آینده هم اختصاص می‌دهد آنچه که خانواده‌ها پرداخت می کنند حدود 30 درصد هزینه تمام شده کتاب‌های درسی است و 70 درصد آن را دولت به صورت تخصیص ارز دولتی به کاغذ تأمین می‌کند.

وی در پایان گفت:‌دانش آموزان پس از ثبت نام در سامانه اینترنتی، کتاب‌های درس خود را اول مهرماه در مدارس دریافت می کنند./ تسنیم

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن