Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی اجرای طرح مکمل‌یاری آهن در مدارس همدان

اجرای طرح مکمل‌یاری آهن در مدارس همدان

طرح مکمل‌یاری آهن و ویتامین دی به عنوان راهکار اساسی برای کاهش کمبود این دو ریزمغذی برای پسران و دختران نوجوان در مدارس همدان آغاز شد.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان، ویتامین دی یکی از ویتامین های است که به جذب کلسیم و در نتیجه استحکام استخوان ها، دندان ها و عضلات کمک می‌کند همچنین قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم نورخورشید، مصرف ماهی، تخم مرغ، لبنیات، غلات و میوه ها می تواند در جبران کمبودهای ویتامین دی موثر باشد.

عملکرد اصلی این ویتامین در بدن، افزایش موثر جذب کلسیم از روده و انتقال آن به استخوان‎ها برای حفظ میزان کلسیم و فسفر پلاسما در محدوده طبیعی است و عوارض ناشی از کمبود به صورت راشیتیسم در کودکان، نرمی استخوان در بزرگسالان، ضعیف شدن ماهیچه، نافرم شدن استخوان‎ ‎و در نهایت پوکی استخوان است.

بر اساس بررسی ملی وضعیت ریزمغذی ها، حدود ۱۸ درصد جمعیت نوجوان کشور در سال ۸۰ دچار کم خونی فقر آهن بودند که پس از اجرای مداخله مکمل یاری و آموزش تغذیه این مقدار به ۹ درصد در سال ۱۳۹۱ کاهش یافته است.

استان همدان نیز از این قاعده مستثنی نبوده چرا که طبق گفته دکتر منوچهر کرمی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان درصد بالایی از دختران با کمبود آهن و ویتامین دی مواجه هستند.

رییس مرکز بهداشت استان همدان ریز مغذی های مورد نیاز بدن انسان را شامل روی، ویتامین E، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین D، ویتامین B۶، تیامین، ریبوفلاوین، ید، منیزیم و فسفر دانست.

وی تاکید کرد: آثار کمبود ریزمغذی ها  را از منظر بهداشتی، روانی، اقتصادی و فیزیکی می توان مورد بررسی قرار داد که از دست دادن ساعات کاری، کاهش ظرفیت کاری، کاهش درآمد خانوار، کاهش اقتصاد ملی، افزایش هزینه مراقبت بهداشتی، افزایش هزینه آموزش و  فیزیکی از آثار منفی اقتصادی کمبود ریزمغذی ها در بدن است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: همچنین از منظر فیزیکی کمبود این ریز مغذی ها موجب اختلال رشد، خستگی، بی حالی، بی تفاوتی، اختلال بینایی، ناتوانی درشنوایی و بیان و رنگ پریدگی می شود.

کرمی همچنین آثار بهداشتی آن را شامل افزایش مرگ و میر و بیماری، پایین آمدن ایمنی و افزایش ابتلا به عفونت، افزایش مرگ مادران، افزایش نیاز برای مراقبت کودکان LBW و نارس و آثار روانی کمبود ریز مغذی ها را شامل اختلال عملکرد مغز، نقص عملکرد سیستم عصبی، کاهش ضریب هوشی و کاهش مهارت یادگیری دانست.

وی درباره کمبود ویتامین D گفت: در بررسی ملی وضعیت ریز مغذی ها در سال ۱۳۸۰ وضعیت کمبود ویتامین D در گروه سنی نوجوانان بررسی نشده و هیچ عدد و رقمی در خصوص کمبود در این گروه سنی به دست نیامد اما در بررسی سال ۹۱ مشخص شد که در حدود ۷۶ درصد گروه سنی نوجوان در کل کشور دچار کمبود ویتامین D بوده اند که این رقم در سایر گروه های سنی نیز بسیار نگران کننده بوده و استان همدان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان افزود: بررسی وضعیت کمبود ویتامین D  در استان همدان موید این است که در سال ۱۳۸۰ حدود ۳.۵۹ درصد کودکان ۱۵ تا ۲۳ ماهه و ۴۵ درصد مادران باردار از کمبود این ویتامین رنج می‌بردند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن