Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی کرونا با قلب بیماران چه می‌کند؟

کرونا با قلب بیماران چه می‌کند؟

رئیس بخش آنژیوگرافی بیمارستان قلب فرشچیان همدان گفت: ویروس کرونا سبب بروز سکته و آسیب به قلب برخی بیماران کرونایی می‌شود.

به گزارش "همدان‌نیوز"، دکتر بهشاد نقش‌تبریزی اظهار داشت: کرونا یک ویروس ناشناخته و کشنده است که از اسفند ماه سال گذشته تاکنون تعداد زیادی از مردم به این بیماری مبتلا شده‌اند.
وی با بیان اینکه شدت بیماری در همه مبتلایان یکنواخت نیست تصریح کرد: شایع‌ترین عوارض این ویروس بر روی دستگاه تنفسی و ریه بیماران دیده شده اما در بعضی بیماران نیز سبب بروز سکته‌های قلبی و آسیب به قلب می‌شود.
این متخصص بیماری های قلب و عروق گفت: ویروس کرونا در برخی بیماران مبتلا سبب پاره شدن پلاک‌های داخل قلب، افزایش لخته‌پذیری عروق و بروز سکته می‌شود.
نقش تبریزی افزود: وقتی بیمار به ویروس کرونا مبتلا می‌شود سطح اکسیژن خون کاهش یافته و همین امر منجر به بروز سکته می‌شود.
وی با بیان اینکه التهاب عضله و پرده اطراف قلب از دیگر عوارض ابتلا به کرونا است تصریح کرد: این عارضه سبب کاهش کارایی عضله قلب و در نتیجه نارسایی حاد قلبی می‌شود.
بیماران قلبی و سالمندان در معرض عوارض شدید کرونا هستند
رئیس بخش آنژیوگرافی بیمارستان فرشچیان همدان با تأکید بر اینکه بیماران قلبی، مبتلا به فشارخون، دیابت و سالمندان بیش از دیگران در معرض خطر عوارض قلبی کرونا قرار دارند اظهار داشت: اما افراد بدون سابقه بیماری قلبی و زمینه‌ای نیز از این عوارض در امان نیستند. برخی از بیمارانی که بر اثر کرونا به عوارض قلبی مبتلا شدند در سنین 30 تا 40 سال بوده‌اند.
نقش تبریزی با تأکید بر اینکه قلب یکی از گیرنده‌های ویروس کرونا است گفت:دیواره عروق و عضله قلب گیرنده‌هایی برای ورود ویروس کرونا هستند.
وی با بیان اینکه در ماه‌های مهر و آبان تعداد بیماران مبتلا به سکته و عارضه‌های قلبی افزایش یافت تصریح کرد: حتی گرفتاری‌های عروق قلبی در کودکان مبتلا به کرونا نیز دیده شده است.
این متخصص بیماری‌های قلبی و عروقی با اشاره به اینکه کرونا ویروس شناخته شده نیست و مشخص نیست عوارض قلبی ناشی از آن تا چه مدتی با بیماران باقی می‌ماند.
نقش تبریزی افزود: بهم خوردن ریتم قلب و آریتمی نیز از دیگر عوارض قلبی ابتلا به کرونا است که در برخی بیماران بسیار خطرناک بوده و حتی منجر به مرگ بیمار می‌شود.
وی با بیان اینکه بعضی از بیماران با حال عمومی خوب و بهبودی نسبی از بیمارستان مرخص و به خانه می‌روند اما پس از چند روز بدحال شده و فوت می‌کنند افزود:کرونا بدن بیمار را مستعد لخته‌پذیری می‌کند که این امر سبب بروز آمبولی و سکته می‌شود.
رئیس بخش آنژیوگرافی بیمارستان فرشچیان همدان گفت: با توجه به شرایط بیماران برایشان داروهای پیشگیری از لخته تجویز می‌شود اما بروز بیماری‌هایی مانند آریتمی قابل پیشگیری نیست.
علائم عوارض قلبی کرونا چیست؟
نقش تبریزی اظهار داشت: بیمارانی که عضله قلبی آن‌ها درگیر شده علائمی مانند تنگی نفس و درد در ناحیه قفسه سینه را تجربه می‌کنند.
وی با بیان اینکه اگر ویروس کرونا سبب گرفتگی عروق در بیماران شود منجر به بروز سکته می‌شود تصریح کرد: در این صورت بیمار دچار علائم درد در پشت جناق سینه، احساس سنگینی و فشار در قفسه سینه و تنگی نفس هنگام فعالیت می‌شود.
این متخصص بیماری‌های قلبی و عروقی با تأکید بر اینکه علائم درگیری ریوی ناشی از کرونا با سکته قلبی مشابه است اظهار داشت: تشخیص اصلی نوع بیماری با پزشک متخصص است.
راه درمان کرونا چیست؟
وی با بیان اینکه تاکنون هیچ داروی موثر و قطعی برای درمان کامل کرونا کشف نشده است گفت: در شرایط کنونی تنها راه مقابله و در امان ماندن از ویروس خطرناک استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.
رئیس بخش آنژیوگرافی بیمارستان فرشچیان همدان با اشاره به اینکه به خاطر همکاری خوب مردم و افزایش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی شاهد بهبود وضعیت کرونا در بیمارستان‌های استان هستیم، عنوان کرد: ایجاد تجمع و شرکت در دورهمی خطر انتشار ویروس کرونا را تشدید می‌کند.
شیوع کرونا آمار بیماران بدحال قلبی را افزایش داد
نقش تبریزی با بیان اینکه در اوایل شیوع کرونا و اردیبهشت ماه آمار بیماران قلبی بستری در بیمارستان کاهش یافت تصریح کرد: در این دوران بیماران به خاطر ترس از محیط بیمارستان و ابتلا به کرونا به بیمارستان مراجعه نمی‌کردند و همین امر منجر به افزایش آمار بیماران بدحال و مبتلا به ایست قلبی شد.
وی با تأکید بر اینکه بیماران باید علائم قلبی را جدی بگیرند و در اسرع وقت به مراکز درمانی مراجعه کنند اظهار داشت: هرچه فاصله مراجعه بیمار قلبی به بیمارستان کمتر باشد شانس بهبودی بیشتر می‌شود.
این متخصص بیماری‌های قلبی و عروقی با بیان اینکه برخی بیماران از بستری در بیمارستان واهمه دارند عنوان کرد: در سکته‌های حاد قلبی بیمار فرصت چندانی برای تاخیر در مراجعه ندارد و هر ثانیه تعلل به بهای از دست رفتن جان بیمار تمام می‌شود./ تسنیم

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن