Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی علائم افسردگی در زمستان کرونایی

علائم افسردگی در زمستان کرونایی

یک روانپزشک اعلام کرد: خوابیدن بیش از حد، تغییرات اشتها، به ویژه ولع برای غذاهای پرکربوهیدرات، افزایش وزن، خستگی و یا کاهش انرژی از جمله علائم افسردگی زمستانی هستند.

به گزارش "همدان‌نیوز"، دکتر سویا بهمنی اختلال عاطفی فصلی(SAD) را نوعی افسردگی دانست و اظهار کرد: این نوع اختلال که آغاز و پایان آن مرتبط با فصل های سال است، به طور معمول از اواخر پاییز و اوایل زمستان آغاز می شود و در بهار و تابستان از بین می رود، دوره های افسردگی مرتبط با تابستان نیز ممکن است رخ دهند اما شیوع بسیار کمتری از دوره های زمستانی SAD دارند.

وی با بیان اینکه اختلال عاطفی فصلی(SAD) به عنوان یک اختلال جداگانه درنظر گرفته نمی شود و در واقع نوعی افسردگی است، تصریح کرد: برای تشخیص SAD، افراد باید حداقل دو سال معیارهای کامل افسردگی اساسی، همزمان با فصول خاص سال را داشته باشند.
بهمنی به بیان علائم اختصاصی SAD یا همان افسردگی زمستانی پرداخت و مطرح کرد: خوابیدن بیش از حد، تغییرات اشتها، به ویژه ولع برای غذاهای پرکربوهیدرات، افزایش وزن، خستگی و یا کاهش انرژی از جمله علائم این نوع افسردگی هستند.
وی با بیان اینکه زنان بیش از مردان در معرض این نوع افسردگی قرار می گیرند، افزود: زندگی در مناطق دور از خط استوا، سابقه خانوادگی مثبت افسردگی فصلی، سابقه افسردگی یا اختلال دوقطبی در فرد و یا سن پایین از جمله عوامل پرخطر در ابتلا به افسردگی زمستانی هستند.
این متخصص اعصاب و روان به چهار نوع درمان اصلی SAD اشاره و خاطرنشان کرد: مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک، نوردرمانی، روان‌درمانی و مصرف ویتامین D از جمله روش های اصلی درمان این نوع افسردگی است که به تنهایی یا به صورت ترکیبی استفاده می شود.
وی ادامه داد: در روش خودیاری برای درمان این نوع افسردگی، محیط خانه را روشن و پرنور کرده و پرده ها را کنار بزنید، چیدمان منزل را به نحوی ترتیب دهید که مبلمان نزدیک پنجره ها قرار گیرد.
بهمنی با اشاره به توجه به رژیم غذایی تصریح کرد: از مصرف شیرینی و کربوهیدرات بیش از حد اجتناب کنید همچنین مصرف شکلات تلخ، موز، ویتامین D، فولیک اسید، ویتامین B۱۲ و امگا۳ در بهبود خلق مؤثر هستند.
وی با بیان اینکه مصرف ویتامین ها و فولیک اسید بدون نسخه پزشک نیز امکان پذیر است، افزود: ویتامین B۱۲ و مکمل های ویتامینی در دُزهای بالا که ممکن است با دیگر داروها تداخل ایجاد کنند، بهتر است با مشورت پزشک مصرف شود.
این متخصص اعصاب و روان یادآور شد: ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین D نیز با خطر مسمومیت مصرف بیش از حد، باید با مشورت پزشک مصرف شود.
بهمنی به لزوم ورزش کردن در این دوران تأکید کرد و گفت: ۳۵ دقیقه پیاده روی سریع و پنج بار در هفته و نیز استفاده از ورزش های تقویت کننده خلق زیر نور روشن، می تواند افسردگی خفیف تا متوسط را بهبود ببخشد.
وی با بیان اینکه در شرایط عادی و اتمام دوره شیوع بیماری کرونا، مسافرت از روش های خودیاری برای اختلال عاطفی فصلی است، مطرح کرد: گوش دادن به آهنگ های شاد و با ریتم تند و نیز سپری کردن زمان بیشتری بیرون از منزل از دیگر روش های خودیاری این اختلال فصلی است./ ایسنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن